Vrei sa muncesti legal in strainatate? De ce acte ai nevoie ca sa te angajezi oriunde in Europa!
Toti angajatorii interesati de forta de munca calificata din Romania cer un set de acte, traduse in limba tarii respective, alaturi de contractul de munca semnat de angajator si angajatul roman. In Uniunea Europeana se cer, in principiu, aceleasi documente, dar in functie de tara de destinatie, se pot solicita si acte suplimentare. In cazul in care muncitorul roman apeleaza la serviciile unei agentii de plasare de forta de munca, aceasta constituie dosarul, incheie contractul de munca si trimite actele in strainatate, totul contra unui comision care variaza in functie de fiecare agentie si de categoria muncii care trebuie prestata.
Copiile necesare dupa documente
Aceasta este lista documentelor necesare pentru incheierea contractului de munca
a. actul de identitate-original si in copie
b. pasaportul, in original, paginile cu fotografia si cu viza in copie. Viza nu este necesara in UE
c. actele de calificare, diplome, adeverinte, original si copie
c. adeverinţa medicala eliberata de medicul de familie, din care sa rezulte ca persoana in cauza este apta de munca
d. dovada emisa de structura specializata din cadrul Ministerului de Interne, din care sa rezulte ca solicitantul nu are interdictia legala de a parasi localitatea ori alte limitari ale exercitarii dreptului la libera circulatie în afara granitelor tarii;
e. cazierul judiciar;
f. CV-ul actualizat.
Angajarile in strainatate sunt facute si prin Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, caz in care mai sunt necesare si alte documente fata de cele enumerate mai sus. Acestea sunt copia legalizata la notar a cartii de munca , copia legalizata a diplomei de calificare, declaratie pe proprie raspundere legalizata cu privire la numarul de copii minori in intretinere, declaratie legalizata pe proprie raspundere cum ca nu primesti pensie de invaliditate.
Daca persoana care vrea sa se angajeze in strainatate are copii minori in intretinere, este necesara si o adeverinta de la serviciul de asistenta sociala sau de la primarie, act prin care sa rezulte faptul ca a anuntat autoritatile ca doreste sa lucreze in strainatate.
Toate documentele trebuie traduse in limba tarii angajatorului, de catre un traducator autorizat. Unele agentii de recrutare se ocupa se traducerea documentelor, serviciul fiind inclus sau nu in comisionul perceput solicitantului.
Apostila se solicita la Prefectura
Exista insa anumite situatii in care este necesara indeplinirea unei proceduri suplimentare, in functie de legislatia tarii angajatoare. Aceasta este apostila, care trebuie aplicata pe documente.
“Potrivit Conventiei de la Haga cu privire la suprimarea cerintei supralegalizarii actelor oficiale, fiecare stat contractant scuteste de supralegalizare actele carora li se aplica aceasta conventie si care urmeaza sa fie prezentate pe teritoriul sau. Mai exact, nu mai este nevoie de prezentarea documentelor la un notar din tara de destinatie, fiind acceptata apostila aplicata de statul roman pe acestea. In acest mod, documentele sunt considerate valabile si se elimina suspiciunea unei eventuale contrafaceri. Ulterior, dupa apostilare, actele sunt traduse, completandu-se dosarul” a explicat avocatul CANCAN.ro, Sabina Hincean.
Apostila este aplicata in Romania de Institutia Prefectului, prefectura fiecarui judet. In cazul persoanelor fizice, taxa porneste de la 27 de lei pentru fiecare act si scade in functie de numarul documentelor necesare, respectiv 47 de lei pentru doua acte, 66 de lei pentru 3 si asa mai departe. In cazul in care apostilarea este solictata de avocatul sau reprezentantul legal al persoanei in cauza, tarifele sunt duble.
Continutul contractului de mediere
Firmele de mediere sunt obligate sa incheie si contractul de munca care trebuie sa cuprinda, potrivit Legii 156 / 2000, datele de mai jos. Contractul trebuie tradus si in limba angajatorului.
a) durata contractului;
b) numarul de locuri de munca în strainatate pentru care se încheie contractul;
c) functia, meseria sau ocupatia;
d) natura si durata angajarii, conditiile de angajare, de încetare a angajarii sau de reangajare;
e) durata timpului de munca si de repaus;
f) tariful orar, salariul lunar si datele de plata a salariului;
g) sporuri, ore suplimentare si alte drepturi salariale;
h) cazurile în care pot fi urmarite drepturile salariale;
i) durata, modul de acordare si drepturile banesti aferente concediului de odihna;
j) conditiile de munca, masuri de protectie si securitate a muncii;
k) posibilitatea transferarii salariului în România;
l) asigurarea medicala a angajatilor romani, similar cu cea a cetatenilor din tara primitoare;
m) acordarea de despagubiri angajatilor romani în cazul accidentelor de munca, al bolilor profesionale sau al decesului;
n) conditiile de cazare, de locuit sau, dupa caz, de închiriere a unei locuinte si de asigurare a hranei;
o) asigurarea formalitatilor, stabilirea conditiilor de transport din Romania în statul în care se asigura ofertele de locuri de munca si retur pentru angajatii cetateni români si membrii de familie care ii insotesc sau îi viziteaza, precum si suportarea cheltuielilor aferente;
p) taxele, impozitele si contributiile care greveaza asupra veniturilor angajatilor cetateni români, asigurându-se evitarea dublei impuneri sau a dublei perceperi de contributii de asigurari sociale;
r) obligatiile angajatilor cetateni romani in strainatate.
(2) Agentii de ocupare a fortei de munca au obligatia de a asigura includerea elementelor prevazute la alin. (1) lit. c)-r) si in contractul individual de munca incheiat între angajatorul strain si angajatul cetatean roman.”
(M.N.)