Vești bune sau nu, depinde de perspectivă, ar urma pentru români. Ministerul Agriculturii promite că zeci de mii de alimente fabricat în România se vor ieftini, potrivit ordonanței care plafonează adaosul comercial. Deși în teorie veștile ar trebui să fie bune, proprietarii de magazine critică vehement ideea, iar specialiștii avertizează că acest lucru va genera scumpiri mari pentru produsele neplafonate.
În prezent, 21 de alimente de bază au prețurile plafonate, însă ministerul Agriculturii vrea să extindă măsura pentru toate produsele fabricate în România. Astfel s-ar obține o ieftinire între 10 şi 15%, însă acest lucru este criticat vehement, iar specialiștii avertizează că va atrage doar scumpiri considerabile la alte produse.
(CITEȘTE ȘI: PRODUSUL PREFERAT DE ROMÂNI S-A SCUMPIT DRAMATIC. COSTĂ CU 20% MAI MULT)
Așa cum spunea, ministerul Agriculturii promite că zeci de mii de alimente fabricate în România se vor ieftini. Această ieftinire ar putea să fie între 10 şi 15% și se ia în calcul stabilirea unui adaos comercial de 10% la distribuitori şi de cel mult 20% la magazine.
Astfel, prețurile ar putea scădea simțitor, însă măsura este criticată aspru. De exemplu, pentru telemeaua de Sibiu, produsă din lapte care provine de la animale crescute la noi şi procesat în România, reducerea ar fi semnificativă. În prezent prețul unui kilograme este de 78 de lei, iar în urma plafonării ar ajunge la 68 de lei.
De asemenea, supermarketurile vor avea adaosul plafonat la 50% pentru mâncarea gătită în interior sau la rulote tip fast food. Însă, proprietarii de magazine sunt revoltați, iar la unison cu ei și specialiștii avertizează că plafonarea va aduce, în fapt, doar scumpiri mari la celelalte produse.
„Un hot dog costă 8 lei. Dacă plafonăm la 50%, o să fie 4 lei. Când facem o socoteală, nu ne iese nici valoarea crenvuştiului, cu muştarul, cu bonul fiscal, cu pâinea, cu fiertul, cu manopera, cu mănuşile celui care le-a făcut, cu ce-a dezinfectat.
Mă aştept ca efectul de waterbed să fie extrem de mare, adică toate produsele care nu sunt plafonate vor avea creşteri foarte mari să compenseze plafonarea asta. La cosmetice, la detergenţi”, a declarat Feliciu Paraschiv, Asociaţia Magazinelor Mici şi Mijlociim, potrivit observatornews.ro.
(VEZI ȘI: CUM RECUNOȘTI ALIMENTELE CONTRAFĂCUTE DIN COMERȚ. MIHAELA BILIC TE ÎNVAȚĂ LA CE SĂ TE UIȚI)