Urzeala tronurilor la Patriarhie. Motivul ascuns al lui ÎPS Teodosie pentru organizarea Paștelui a doua oară
Organizarea sărbătorii de Înviere pentru a doua oară anul acesta ar putea ascunde o luptă de putere la cârma Patriarhiei. Surse din interiorul BOR susțin că arhiepiscopul Tomisului ar face „campanie” pentru că își dorește să devină patriarh.
La mijlocul acestei săptămâni ÎPS Teodosie a împărțit din noul lumină credincioșilor după ce a fost ridicată restricția prin care în locașurile sfinte nu se puteau oficia slujbe fără credincioși în contextul pandemiei de coronavirus.
Înaltul prelat a explicat că a decis să organizeze din nou slujba la cererea credincioșilor menționând „Eu sunt arhiereu ca să păstoresc pe credincioşii de aici. Trebuie să mă fac tuturor toate ca să nu îi pierd, să îi dobândesc”.
Teologii au altă părere
Dar, teologii și istoricii susțin că ar mai fi și alte motive care l-au determinat să ia această decizie – lupta pentru putere.
„Cred că e vorba aici de o lupta pentru preeminență în condițiile în care am văzut un punct de vedere al Bisericii Ortodoxe și am văzut un punct de vedere al Arhiepiscopiei Tomisului. Faptul că au fost câteva sute de oameni acolo în ciuda faptului că s-a anunțat de mai multe ori că BOR se delimiteazade acest gest s-ar putea să cântărească foarte greu această spălare de imagine, sigur că da, de imagine publică”, a declarat istoricul Mihai Manea pentru Observatornews.ro.
Gândurile ascunse ale lui Teodosie
Surse din cadrul Bisericii Ortodoxe Române sunt de părere că ÎPS Teodie ar vrea să urce în ierarhia bisericească ajungând mai întâi mitropolit al Tomisului, apoi patriarh.
Ordinea ierarhică este stabilită în funcţie vechimea asezamantului sfânt. După Patriarhul României, care este şi Mitropolitul Munteniei şi Dobrogei, urmează Mitropolia Moldovei, a Ardealului, apoi Cluj şi Maramureş, Banat şi Oltenia. În a doua categorie intră Arhiepiscopiile, prima fiind cea consusă de ÎPS Teodosie, conform statutului Bisericii.
„Dacă lui i se zicea Mitrolopolit, Mitrolopolia Dobrogei şi a Tomisului, atunci în ordinea bisericească mergeau întâi Mitropolia de Constanța, după aceea cea de la București, apoi cea de la Iași și invers. Scaunul de Iași este vizat cu atenție și cel de București. Patriarhul și Mitropolitul de Iași. În toate regimurile politice, și sub Carol al II-lea și sub regimul comunist, s-a lucrat să îl împingă la Iași pe cel care trebuie să fie patriarh”, a explicat un preot din Moldova.