Kanal D este postul de televiziune pe care Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat-o cu o amendă usturătoare. Televiziunea a fost amendată cu 200.000 de lei, joi, pentru depăşiri ale duratei de publicitate permise de lege înregistrate în luna noiembrie.
Televiziunea Kanal D a fost sancţionată la propunerea lui Radu Herjeu, în baza articolului 35, alineatul 1 din Legea audiovizualului, după ce au fost înregistrate în luna noiembrie, în intervalul în intervalul orar 18.00 – 23.00, depăşiri de 3 ore, un minut şi 31 de secunde. Depăşirea cea mai mare a fost de un minut şi 57 de secunde, scrie news.ro.
„Proporţia de spoturi publicitare televizate şi spoturi de teleshopping dintr-un interval de o oră nu poate depăşi 20%, respectiv 12 minute; în cazul televiziunii publice durata acestora nu poate depăşi 8 minute din timpul oricărei ore date”, arată articolul menţionat.
„Fiind mai multe agenţii de publicitate care angajează bugete de publicitate cu postul nostru la începutul anului, comanda aferentă acestor bugete nu este deloc uniformă în timpul anului. Până spre sfârşitul anului au loc comenzi mai puţine, iar ele spre sfârşitul anului se înmulţesc într-un ritm foarte mare. Am depăşit cu mult mai puţin decât am avut comenzi de publicitate. De ce nu am refuzat aceste comenzi de publicitate – un post TV în această arhitectură a pieţei de televiziune din România nu este în poziţia de a dicta condiţiile, cu atât mai puţin postul nostru de televiziune, care este mai nou pe piaţă. Noi trebuie să ne aliniem unor situaţii de piaţă pe care nu le controlăm şi pe care nu le putem influenţa în mare măsură”, a spus reprezentantul Kanal D la CNA.
„Am refuzat o mare parte dintre ele, dar dacă am fi refuzat mai multe ne-am fi găsit într-o situaţie foarte dificilă în anul următor, pentru că agenţiile discută într-un mod foarte pragmatic şi tranşant: «Nu mă iei acum, am nenumărate alte variante în afară de tine». Situaţia este foarte dură şi la un moment dat există nişte alternative între care este greu de decis şi se ia o decizie care nu este tocmai uşoară. Este vorba despre o situaţie de piaţă pe care nu ne-am dorit-o”, a mai spus acesta.
Intervenind, Monica Gubernat a spus că televiziunea Kanal D şi-a sumat un risc foarte mare, mizând pe faptul că amenda maximă reprezintă probabil în jur de 10% din încasările din acele ore de publicitate.
„Amenda maximă o plătiţi probabil din 10 – 20% din încasările pe aceste ore. Câştigurile de pe urma acestor ore în prime time, având în vedere şi poziţia dumneavoastră în must carry, o amendă de 200.000 de lei este egală cu probabil nici 10% din încasări. Dar eu cred că v-aţi asumat deja un foarte mare risc, din punctul meu de vedere. Vedeţi că nu aveţi doar amendă de 200.000 de lei, aveţi şi înjumătăţire de licenţă şi 10 minute întrerupere. Este al treilea an când faceţi acest lucru. Atât timp cât un post ca Pro TV sau Antena 1 îşi permit să depăşească cu maxim un minut, dumneavoastră spuneţi că nu puteţi refuza comenzi? Nu simţiţi o oarecare strângere de inimă faţă de colegii dumneavoastră, de concurenţă? Chiar aşa, fără număr?”, a spus Monica Gubernat.
CNA a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcţia de specialitate privind duratele orare ale inserţiilor de publicitate transmise în perioada septembrie – noiembrie 2017 de zece posturi de televiziune: Antena 1, Antena 3, B1 TV, Kanal D, Naţional TV, Prima TV, Pro TV, Realitatea TV, România TV şi TVR 1.