Uite ce te asteapta daca ai firma sau FPA in apartament. Cum se completeaza declaratia obligatorie de stabilire a impozitului!

De: Cancan
Publicat: 11/01/2016 | 22:52

 

Consiliile locale nu au stabilit inca valoarea noului impozit, dar se stie ca orice persoana care are in proprietate o cladire situata pe teritoriul Romaniei datoreaza anual un impozit, care se achita in contul bugetului local al comunei, orasului, municipiului sau sectorului (pentru Municipiul Bucuresti) in care este amplasata respectiva cladire.

Chiar la finalul anului 2015, in Monitorul Oficial au fost publicate formularele pentru stabilirea impozitului pe cladiri, declaratii de impunere ce trebuie depuse la directiile de specialitate ale primariilor. In acest an, cei care detin un imobil si desfasoara activitati economice trebuie sa depuna aceasta declaratie nu mai tarziu de 31 martie.

Daca pana la finalul anului 2015, in baza prevederilor vechiului Cod fiscal, persoanele fizice datorau aceleasi impozite, indiferent de scopul in care era utilizat imoblilul, din 2016 lucrurile vor sta complet diferit, arata avocatnet.ro. Astfel, de la 1 ianuarie, atunci cand prevederile noului Cod fiscal au inceput sa isi produca efectele, impozitul pe locuinte se va calcula in functie de destinatia acesteia (rezidentiala sau nerezidentiala), si nu in functie de calitatea persoanei care detine cladirea: fizica sau juridica.

Potrivit reglementarilor in vigoare, toate persoanele care au in proprietate o cladire situata pe teritoriul Romaniei datoreaza anual un impozit, care se achita in contul bugetului local al comunei, orasului, municipiului sau sectorului (pentru Municipiul Bucuresti) in care este amplasat respectivul imobil.

Codul fiscal stabileste ca impozitul pe cladiri se plateste anual, in doua rate egale, pana la datele de 31 martie si 30 septembrie, inclusiv. Pentru plata cu anticipatie a impozitului pe cladiri, datorat pentru intregul an de catre contribuabili, pana la data de 31 martie a anului respectiv, se acorda o bonificatie de pana la 10%, stabilita prin hotarare a consiliului local.

Declaratiile fiscale prin care proprietarii de proprietati imobiliare vor plati impozitele aferente au fost adoptate la finalul anului 2015, atunci cand in Monitorul Oficial au aparut doua acte normative relevante in acest sens.
 

 

Cum se completeaza declaratia privind stabilirea impozitului pe cladiri

Pe 29 decembrie 2015, in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 972, a fost publicat Ordinul MDRAP nr. 2069/2015 privind aprobarea unui formular tipizat pentru activitatea de colectare a impozitelor si taxelor locale, desfasurata de catre organele fiscale locale, privind Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, act normativ care aproba practic modelul formularului ce trebuie completat si depus in 2016 de persoanele fizice ce detin o cladire si o utilizeaza in scopuri nerezidentiale (economice) sau persoanele care dobandesc sau construiesc o cladire in cursul anului.

Un astfel de formular tipizat va fi identificat, potrivit documentului amintit, cu urmatoarele elemente: „Model 2016”, grupa de litere „ITL” (insemnand Impozite si Taxe Locale) si cifrele „001”.

Concret, intr-o prima faza, contribuabilii persoane fizice vor selecta tipul de cladire pentru care datoreaza impozit la bugetul de stat, bifand una dintre urmatoarele variante: cladire rezidentiala, nerezidentiala sau cladire cu destinatie mixta. Practic, persoanele fizice isi vor asuma prin aceasta alegere desfasurarea unei activitati economice in respectiva locuinta, si spatiul destinat respectivei afaceri.

 

Mai departe, in prima sectiune a declaratiei amintite, persoanele fizice vor completa datele de identificare: nume, prenume, cod numeric personal, numar de telefon, adresa de posta electronica sau adresa de corespondenta, daca aceasta difera. De asemenea, contribuabilii vor alege daca doresc ca actele administrativ-fiscale sa le fie comunicate exclusiv la adresa de posta electronica.

De asemenea, este important sa precizam ca proprietarul persoana fizica a unei locuinte poate fi reprezentat in relatia cu directiile de taxe si impozite locale de un imputernicit. in mod similar, acesta va completa declaratia cu datele sale de identificare.

Important! imputernicirea nu este transmisibila si inceteaza la data revocarii de catre contribuabil ori in momentul decesului acestuia.

Atentie! Modelul formularul este prevazut pentru maximum trei coproprietari ai unei locuinte. Daca numarul acestora este mai mare, se va completa o noua declaratie.

Daca este cazul, contribuabilul va completa, in sectiunea III a formularului, adresa de rezidenta intr-un alt stat decat Romania.

in continuare, persoanele fizice trebuie sa furnizeze datele cladirii necesare stabilirii impozitului aferent. Astfel, pentru cladirile rezidentiale, adica cele cu destinatie de locuinta, cetatenii vor completa, intr-un tabel, date referitoare la conditiile de dotare cu instalatii de apa, canalizare si electrice, atat pentru cladiri, cat si pentru constructii anexe sau constructii la subsol, demisol sau mansarda, dupa caz.

Declaratia nu este necesara majoritatii contribuabililor

Nota: Persoanele fizice care nu desfasoara activitati economice, au obligatia depunerii declaratiei atunci cand dobandesc sau construiesc o cladire pe parcursul anului. Formularul trebuie depus la organul fiscal local in a carui raza teritoriala de competenta se afla cladirea, in termen de 30 de zile de la data dobandirii, urmand ca proprietarul sa datoreze impozitul pe cladiri incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator.

Mai departe, contribuabilii vor specifica suprafata utila, in metri patrati, precum si suprafata construita desfasurata a respectivei cladiri (tot in metri patrati).

Iata cum arata mai exact tabelul cu datele cladirii necesare stabilirii impozitului pe cladiri rezidentiale:

Important! Tabelul de mai sus se completeaza inclusiv pentru cladirile cu destinatie agricola.

 

Pentru cladirile nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice, acestea din urma vor completa urmatoarele date: adresa completa a cladirii, anul construirii, suprafata utila a cladirii, precum si suprafata construita desfasurata (in metri patrati), valoarea cladirii (rezultata dint-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat in ultimii cinci ani anteriori anului de referinta), valoarea finala, in lei, a lucrarilor de constructii (pentru cladirile nou-construite, in ultimii cinci ani anteriori anului de referinta) sau valoarea, in lei, din actul de proprietate (in cazul cladirilor dobandite in ultimii cinci ani anteriori anului de referinta).

Nota: in cazul in care contribuabilul persoana fizica nu detine informatiile necesare completarii campurilor destinate cladirii nerezidentiale, va completa informatiile mentionate in sectiunea aferenta cladirilor rezidentiale si va mentiona, in scris, faptul ca utilizeaza cladirea in scop nerezidential (activitate economica).

Important! Daca o cladire este utilizata in scop mixt (rezidential si nerezidential), iar suprafetele pot fi delimitate, atunci se vor completa, in mod corespunzator, atat punctul destinat cladirilor rezidentiale, cat si cel rezervat cladirilor nerezidentiale.

Potrivit Codului fiscal, atunci cand se cunosc suprafeţele folosite in scop rezidenţial si cele folosite in scop nerezidenţial, impozitul se calculeaza prin insumarea impozitului aferent suprafeţei folosite in scop rezidenţial, calculat potrivit art. 457 din Codul fiscal, cu impozitul aferent suprafeţei folosite in scop nerezidenţial, calculat potrivit art. 458 din Codul fiscal.

in cazul in care cladirea este utilizata in scop mixt (rezidential si nerezidential), iar suprafetele nu pot fi delimitate, atunci contribuabilul va bifa situatia in care se afla, dupa cum urmeaza:

a) La adresa postala a cladirii este inregistrat un domiciliu fiscal al unui operator economic, dar nu se desfasoara nicio activitate economica.

in acest caz, contribuabilul completeaza punctul destinat cladirilor rezidentiale si consemneaza acest fapt in scris, pe propria raspundere, intr-un chenar special prevazut in cuprinsul formularului.

Cu alte cuvinte, o persoana fizica ce are sediul social acasa, dar nu desfasoara niciun fel de activitate economica, va plati impozitul stabilit pentru cladiri rezidentiale (cote cuprinse intre 0,08% si 0,2%).

b) Daca la adresa postala a cladirii este inregistrat un domiciliu fiscal al unui operator economic care desfasoara activitate economica, iar cheltuielile cu utilitatile sunt in sarcina operatorului economic, contribuabilul va completa campul rezervat cladirilor nerezidentiale (cote cuprinse intre 0,2% si 1,3%, in functie de deciziile consiliului local).

in finalul declaratiei, persoana fizica va declara, sub sanctiunile aplicate faptei de fals in acte publice, ca datele inscrise, precum si orice alte documente anexate, sunt conforme cu realitatea. De asemenea, contribuabilul (sau imputernicitul acestuia) va trece datele din actul de identitate si va semna.
Cum vor completa persoanele juridice acest formular?

Ordinul MDRAP nr. 2068/2015 privind aprobarea unor formulare tipizate pentru activitatea de stabilire a impozitelor si taxelor locale de catre organele fiscale locale, publicat pe 29 decembrie in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 975, reglementeaza un numar de nu mai putin de 15 formulare tipizate utilizate pentru evidenţa impozitelor si taxelor datorate catre bugetul local de catre persoanele juridice.

Dintre toate acestea, se remarca formularul identificat cu cifrele „002”, grupa de litere „ITL” (Impozite si Taxe Locale), declaratie care vizeaza impozitul pe cladiri datorat de persoanele juridice in 2016. Aceasta este adoptata pentru noile proceduri de impozitare a cladirilor in funcţie de destinaţie, respectiv utilizare rezidenţiala sau utilizare nerezidenţiala (activitate economica).

Ca si in cazul persoanelor fizice, contribuabilii persoane juridice ce deţin la data de 31 decembrie 2015 cladiri in proprietate, vor completa mai intai datele de identificare ale companiei, respectiv denumirea acesteia, codul de identificare fiscala (CIF) sau codul unic de inregistrare (CUI), numarul de telefon/fax, precum si adresa de posta electronica.

 

Tot in campul I al formularului, persoanele juridice vor furniza informatii despre adresa de corespondenta, si isi vor comunica optiunea daca sunt de acord ca actele administrativ-fiscale sa le fie comunicate la adresa de posta electronica.

Cea de-a doua sectiunea a declaratiei mentionate se adreseaza imputernicitului, care va completa, la randul sau, datele sale de identificare: nume, prenume, numar de telefon, adresa etc.

Campul III este rezervat, asemenea formularului utilizat de persoanele fizice, completarii adresei de rezidenta a contribuabilului in alt stat decat Romania, atunci cand este cazul.

Mai departe, contribuabilii persoane juridice vor completa datele proprietatilor imobiliare detinute, date necesare stabilirii impozitului datorat pe cladiri rezidentiale, nerezidentiale sau cu destinatie mixta (dupa caz).

De asemenea, vor fi consemnate date legate de data dobandirii proprietatii, numarului actului prin care aceasta a fost dobandita, dar si valoarea achizitiei (in lei). in continuare, va fi selectata forma de dobandire: proprietate, inchiriere, concesiune, administrare, folosinta ori alte modalitati, dupa care persoanele juridice vor trece adresa completa a imobilului detinut.

Apoi, reprezentantii firmelor vor completa, intr-o sectiunea intitulata „Indicator”, valoarea cladirii, dupa cum urmeaza:

valoarea inregistrata in evidentele organului fiscal;
valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare;
valoarea lucrarilor de constructii, in cazul cladirilor nou-construite;
valoarea de achizitie;
valoarea inscrisa in contabilitatea proprietarului cladirii si comunicata concesionarului, locatarului, titularului dreptului de administrare sau de folosinta, dupa caz.

inainte de a declara, pe propria raspundere, ca datele furnizate prin intermediul formularului sunt corecte si conforme cu realitatea, contribuabilii persoane juridice vor trece si denumirile documentelor anexate (in copie) declaratiei amintite.

La final, reprezentantul sau imputernicitul companiei va semna si data documentul si va trece datele personale din actul de identitate (tipul acestuia, seria, numarul, data la care a fost eliberat etc).

(Gabriel Niculescu)