Înainte de a pleca la drum cu vehiculul tău, trebuie să te asiguri că este perfect funcțional și este pregătit pentru condițiile de circulație din zona în care te afli. De altfel, orice șofer trebuie să cunoască martorii de bord și mai ales ce să facă, în momentul în care unul dintre aceștia se aprind. Un martor de bord pe care probabil l-ai întâlnit până acum reprezintă semnul exclamării încadrat într-o formă „(!)”. Iată mai jos, în articol, ce indică acest semn.
Majoritatea autoturismelor comercializate în ultimul deceniu, în Uniunea Europeană, ar trebui să fie, deja, dotate cu senzori. De altfel, în condițiile în care există o problemă sau o defecțiune la vehicul, unui dintre martorii de bord se va aprinde. Însă, tu știai ce înseamnă când îți apare semnul exclamării încadrat într-o formă, și anume „(!)”? Acest martor de bord poate apărea în momentul în care există o presiune în roți mai mică. De altfel, nu se recomandă ca șoferii să circule în acest mod.
Presiunea scăzută în pneuri este identificată prin TPMS – Tyre Pressure Monitoring System, iar martorul de bord se va aprinde, atunci când presiunea este mai mică cu cel puțin 25% față de valoarea normală. Unele autoturisme au sisteme performate care pot să indice presiunea exactă a fiecărui pneu în parte.
În condițiile în care presiunea din pneuri e mai mică decât cea specificată de producător, iar martorul de bord este aprins în timpul rulării mașinii, trebuie ca starea roților să fie verificată imediat. Acest lucru îl poți face la cea mai apropiată benzinărie sau la prima vulcanizare. Dacă un șofer circulă cu presiunea redusă în pneuri, există posibilitatea să se expună în fața anumitor riscuri. De exemplu, anvelopele se pot uza mai repede, cauciucul poate exploda, se poate supraîncălzi, iar manevrabilitate poate fi afectată. De asemenea, se schimbă distanța de frânare (va fi mai mare).
De altfel, trebuie să mai existe o atenție sporită și la acest martor de bord, atunci când clipește între 60 și 90 de secunde. Dacă rămâne aprins, după ce clipește, există șanse mari ca sistemul TPMS să aibă nevoie de o revizuire. De pildă, există posibilitatea ca un sezor să fie defect sau bateriile de la senzorii de presiune să fie epuizate. De asemenea, poate indica și o defecțiune la sistemul electronic. Acești sezori pentru identificarea presiunii în pneuri funcționează cu ajutorul unei baterii de mici dimensiuni. Nu poate fi înlocuită, motiv pentru care senzorii trebuie să fie schimbați.
Sursă foto: Pexels, captură video