Trei miniştri sunt acuzaţi de Agenţia Naţională de Integritate de conflict de interese, incompatibilitate şi venituri nejustificate. Pe lista ANI, este şi seceretarul general adjunct al Guvernului, Dan Mihalache, şi el declarat incompatibil.
Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Ovidiu Silaghi , nu poate justifica peste 45.000 de euro din avere, bani obţinuţi în ultimele cinci luni, astfel că Agenţia Naţională de Intergritate a sesizat Oficiul pentru Spălarea Banilor, dar şi Comisia de cercetare a averilor a Curţii de Apel Oradea
Agenţia Naţională de Integritate a constatat, în urma procedurilor de evaluare, existenţa unei diferenţe semnificative, în sensul art. 18 din Legea nr. 176/2010, în cuantum de 206.798 de lei (aproximativ 45.955 euro), între cheltuielile efectuate şi veniturile realizate în perioada 7 mai 2012-15 octombrie 2012 de Ovidiu Ioan Silaghi, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, informează, vineri, ANI.
În urma evaluărilor demarate la data de 23 iulie 2012, s-a constatat existenţa unei diferenţe semnificative, în sensul art. 18 din Legea 176/2010, în cuantum de 206.798 de lei, între modificările patrimoniale intervenite şi veniturile realizate în perioada 7 mai 2012 – 15 octombrie 2012 de Ovidiu Ioan Silaghi, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii.
Anterior datei de investire a lui Silaghi în funcţia de ministru al Transporturilor, respectiv la 7 mai 2012, acesta a mai deţinut funcţia de ministru pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale în perioada aprilie 2007 – decembrie 2008, iar în perioada 2009 – 7 mai 2012 a deţinut funcţia de preşedinte al Consiliului de Administraţie al SC ROMEXPO SA.
În perioada aprilie 2007 – decembrie 2008, Silaghi a ocupat funcţia de ministru pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale iar din 7 mai 2012 a fost învestit în funcţia de ministru al Transporturilor şi Infrastructurii. Între aceste două mandate, respectiv în perioada 2009 – 7 mai 2012 Silaghi şi-a exercitat prerogativele de preşedinte al Consiliului de Administraţie al SC ROMEXPO SA, pentru care nu îi sunt aplicabile dispoziţiile Legii 176/2010, astfel că, perioada de evaluare a averii dobândite de ministru împreună cu familia, în raport cu veniturile realizate este 7 mai 2012 – prezent.
În perioada 7 mai 2012 – 15 octombrie 2012, Ovidiu Silaghi a realizat, împreună cu soţia sa, Ariana, venituri salariale în cuantum de 24.872 de lei, iar modificările patrimoniale intervenite în aceeaşi perioadă au fost în cuantum de 231.670 de lei, rezultând o diferenţă nejustificată de 206.798 lei (aproximativ 45.955 de euro).
Astfel, Agenţia Naţională de Integritate a dispus sesizarea Comisiei de cercetare a averilor din cadrul Curţii de Apel Oradea, potrivit dispoziţiilor art. 17, alin. 4 din Legea 176/2010, în vederea începerii acţiunii de control cu privire la modificările patrimoniale intervenite şi veniturile realizate de către Silaghi în perioada exercitării funcţiei de ministru al Transporturilor.
De asemenea, ANI a dispus sesizarea Oficiului Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor, în vederea efectuării de cercetări cu privire la tranzacţii financiare suspecte efectuate de Oviciul Ioan Silaghi, împreună cu Ariana Silaghi, în temeiul prevederilor Legii 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării actelor de terorism.
Persoana a cărei declaraţie de avere a fost supusă evaluării, fiind identificate diferenţe semnificative, este considerată incompatibilă, subliniază ANI.
Ministrul Turismului, Eduard Hellvig, găsit incompatibil
Ministrul Turismului, Eduard Raul Hellvig, a fost găsit incompatibil de către inspectorii de integritate, întrucât pe lângă funcţia ministerială a fost şi director la o firmă, angajat ca cercetător în ştiinţe politice în altă societate şi a mai încasat salariu de la o bancă de celule stem.
Agenţia Naţională de Integritate a constatat, în urma procedurilor de evaluare, încălcarea legislaţiei privind regimul juridic al incompatibilităţilor de către Eduard Raul Hellvig, ministrul Dezvoltării Regionale şi Turismului, a informat, vineri, ANI.
În urma evaluărilor demarate la data de 10 octombrie 2012, s-a constatat faptul că Eduard Raul Hellvig s-a aflat în stare de incompatibilitate în perioada 7 mai – 31 octombrie 2012, întrucât a exercitat, simultan, atât funcţia de Ministru al Dezvoltării Regionale şi Turismului, cât şi funcţia de director în cadrul SC Sintezis Birotica SRL, încălcând, astfel, dispoziţiile art. 84), alin.1), lit. c) şi art. 86, alin. 1) din Legea 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei.
Începând cu data de 7 mai 2012, Eduard Raul Hellvig exercită funcţia de ministru al Dezvoltării Regionale şi Turismului.
De asemenea, în perioada 1 iulie 2004 – 31 octombrie 2012, Hellvig a deţinut şi funcţia de director în cadrul SC Sintezis Birotica SRL. În punctul de vedere transmis Agenţiei Naţionale de Integritate, Eduard Raul Hellvig a menţionat că nu deţine funcţia de director al SC Sintezis Birotica SRL şi nici nu a exercitat această funcţie în niciun moment pe parcursul ultimilor ani. Contrar celor afirmate de către Eduard Raul Hellvig în punctul de vedere depus la dosarul de evaluare, Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale a comunicat Agenţiei faptul că încetarea efectivă a contractului individual de muncă a fost operată la data de 31 octombrie 2012, adică în urmă cu o saptămână.
Astfel, arată ANI, au fost identificate elemente în sensul încălcării legislaţiei privind regimul juridic al incompatibilităţilor, deoarece, potrivit dispoziţiilor art. 84), alin.1), lit. c) şi art. 86, alin. 1) din Legea 161/2003, „funcţia de membru al Guvernului este incompatibilă cu: (…) funcţia de (…) director (…) la societăţile comerciale (…). Persoana care exercită una dintre funcţiile publice de autoritate prevăzute la art. 84 şi 85 din Legea 161/2003 este obligată, la data depunerii jurământului sau, după caz, la data numirii în funcţie, să declare că nu se află în unul dintre cazurile de incompatibilitate prevăzute de lege”.
Din verificările efectuate a mai rezultat faptul că, în perioada 20 decembrie 2011 – 14 septembrie 2012, Eduard Raul Hellvig a fost angajat pe funcţia de cercetător în ştiinţe politice în cadrul SC DIB MEDIA CONSULTANCY SRL (al cărei administrator a fost Sorin Dan Mihalache, secretarul general adjunct al Guvernului-n.r.), societate care nu se încadrează în categoria societăţilor care desfăşoară activităţi de cercetare-dezvoltare, conform Ordonanţei 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, motiv pentru care ANI a dispus sesizarea Inspecţiei Muncii privind contractul individual de muncă încheiat între Eduard Raul Hellvig şi SC DIB MEDIA CONSULTANCY SRL, având în vedere faptul că nu au fost respectate prevederile legale în materie.
Au mai rezultat, conform extraselor bancare, tranzacţii reprezentând încasări drepturi salariale de la SC LIFE LINE – MEDICAL CENTER SRL (în perioada august – octombrie 2012), în cuantum de 26.703 de lei, în condiţiile în care acesta nu figurează, ca şi angajat al societăţii, în baza de date centrală a Inspecţiei Muncii, motiv pentru care Agenţia Naţională de Integritate a dispus sesizarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, în vederea stabilirii obligaţiilor fiscale referitoare la veniturile realizate în perioada august – octombrie 2012, de la angajatorul SC LIFE LINE – MEDICAL CENTER SRL.
Persoana faţă de care s-a constatat starea de incompatibilitate este decăzută din dreptul de a mai exercita o funcţie sau o demnitate publică, cu excepţia celor electorale, pe o perioadă de trei ani.
În cazul în care persoana nu mai ocupă o funcţie sau o demnitate publică la data constatării stării de incompatibilitate, interdicţia de trei ani operează, potrivit legii, de la data rămânerii definitive a raportului de evaluare, respectiv, a rămânerii definitive şi irevocabile a hotărârii judecătoreşti de confirmare a existenţei unei stări de incompatibilitate.
Persoana care face obiectul evaluării poate contesta raportul de evaluare a incompatibilităţii, în termen de 15 zile de la primirea acestuia, la instanţa de contencios administrativ.
Fostul ministru al Educaţiei, Liviu Pop, reclamat de ANI la Parchet pentru conflict de interese
Agenţia Naţională de Integritate l-a reclamat la Parchetul instanţei supreme pe Liviu Pop, întrucât în calitate de ministru interimar al Educaţiei ar fi avantajat patrimonial Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ, unde a fost secretar general anterior preluării portofoliului ministerial.
ANI informează, vineri, că a constatat încălcarea regimului juridic privind conflictul de interese în materie penală şi indicii de comitere a infracţiunii de abuz în serviciu contra intereselor publice în cazul lui Liviu Pop, care este ministru delegat pentru Dialog Social în cadrul Ministerului Muncii.
Agenţia Naţională de Integritate a constatat, în urma procedurilor de evaluare, indicii referitoare la posibila comitere de către Liviu Marian Pop, fost Ministru al Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, a infracţiunii de conflict de interese, precum şi a infracţiunii de abuz în serviciu contra intereselor publice, fapte prevăzute şi pedepsite de art. 253 indice 1 şi art. 248 din Codul penal.
Conflictul de interese constă în îndeplinirea, în exerciţiul atribuţiilor de serviciu, a unui act ori participarea la luarea unei decizii prin care s-a realizat, direct sau indirect, un folos material pentru sine, soţul său, o rudă ori un afin până la gradul II inclusiv, iar abuzul în serviciu contra intereselor publice este definit ca fiind „fapta funcţionarului public care, în exerciţiul atribuţiilor sale de serviciu, cu ştiinţă, nu îndeplineşte un act ori îl îndeplineşte în mod defectuos şi prin aceasta cauzează o tulburare însemnată bunului mers al unui organ sau al unei unităţi din cele la care se referă art. 145 sau o pagubă patrimoniului acesteia”
În urma evaluărilor demarate la data de 6 iunie 2012, s-au constatat indicii referitoare la posibila comitere a infracţiunii de conflict de interese în materie penală şi a infracţiunii de abuz în serviciu contra intereselor publice, de Liviu Pop, întrucât, în execitarea prerogativelor de ministru al Educaţiei a emis, cu nerespectarea hotărârilor judecătoreşti executorii, Ordinul numărul 4.271, care obligă statul să reţină cotizaţia sindicală, respectiv să o vireze ulterior sindicatelor din învăţământ, efectuând acte de administrare în numele acestora, fiind astfel asigurat un folos patrimonial fostului angajator, respectiv Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţmânt.
În 15 mai 2012, Liviu Pop a fost desemnat în funcţia de ministru interimar al Educaţiei, în prezent deţinând funcţia de ministru delegat pentru Dialog Social în cadrul Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale.
În perioada 1 decembrie 2007-17 mai 2012, Pop a exercitat funcţia de secretar general al Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ.
Ulterior numirii în funcţia de ministru al Educaţiei, Liviu Pop a fost secretar general al Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ, a emis Ordinul 4.271/29 mai 2012 de modificare a Ordinului comun 4.576/2011 privind validarea fluxurilor financiare pentru cheltuielile de personal din învăţământul preuniversitar de stat, prin care nu se mai permitea reţinerea cotizaţiei sindicale de către unitatea de învăţământ, ordin contestat în instanţă de federaţiile sindicale din învăţămant, inclusiv de FSLI, instanţele de judecată pronunţându-se în sensul menţinerii ordinului comun ca fiind temeinic şi legal.
Astfel, Liviu Pop, în calitate de ministru interimar al Educaţiei ar fi avantajat patrimonial Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ, organizaţie cu care s-a aflat în raporturi de muncă în ultimii cinci ani, încălcând astfel dispoziţiile în vigoare referitoare la conflict de interese şi abuz în serviciu contra intereselor publice, în materia legislaţiei penale, susţine agenţia.
Agenţia Naţională de Integritate a dispus sesizarea Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie cu privire la posibila comitere a infracţiunilor de conflict de interese şi abuz în serviciu contra intereselor publice de Liviu Pop.
Complementar, fapta persoanei cu privire la care s-a constatat nerespectarea regimului juridic al conflictului de interese constituie temei pentru eliberarea din funcţie, precum şi interdicţia de a mai ocupa o funcţie sau o demnitate publică pe o perioadă de trei ani de la data rămânerii definitive a raportului, ori, după caz, constituie abatere disciplinară şi se sancţionează potrivit reglementărilor aplicabile demnităţii şi funcţiei respective, subliniază ANI.
Secretarul general adjunct al Guvernului, Sorin Dan Mihalache, incompatibil
Secretarul general adjunct al Guvernului, Sorin Dan Mihalache, a fost găsit incompatibil de către Agenţia Naţională de Integritate, care a constatat faptul că pe lângă funcţia din cadrul Executivului a fost şi administrator la o societate, ceea ce contravine Legii privind demnităţile publice.
Agenţia Naţională de Integritate a constatat, în urma procedurilor de evaluare, încălcarea legislaţiei privind regimul juridic al incompatibilităţilor de către Sorin Dan Mihalache, secretar general adjunct al Guvernului, informează, vineri, ANI.
În urma evaluărilor demarate la data de 31 iulie 2012, s-a constatat faptul că Sorin Dan Mihalache s-a aflat în stare de incompatibilitate în perioada 10 mai – 8 iunie 2012, întrucât a exercitat, simultan, atât funcţia de secretar general adjunct al Guvernului, cu rang de secretar de stat, cât şi funcţia de administrator în cadrul SC DIB MEDIA CONSULTANCY SRL, încălcând, astfel, dispoziţiile art. 84), alin.1), lit. c) şi alin. 2), precum şi art. 86, alin. 1) din Legea 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei.
Începând cu data de 10 mai 2012, Sorin Dan Mihalache exercită funcţia de secretar general adjunct al Guvernului.
În perioada 10 martie 2010 – 8 iunie 2012, Mihalache a deţinut funcţia de administrator în cadrul SC DIB MEDIA CONSULTANCY SRL, conform evidenţelor Oficiului Naţional al Registrului Comerţului.
De asemenea, Sorin Dan Mihalache a continuat să exercite calitatea de administrator în cadrul societăţii până în luna august 2012, aşa cum rezultă din documentele transmise de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate.
Astfel, arată ANI, au fost identificate elemente în sensul încălcării legislaţiei privind regimul juridic al incompatibilităţilor, deoarece, potrivit dispoziţiilor 84), alin.1), lit. c) şi alin. 2) precum şi art. 86, alin.1) din Legea nr. 161/2003, „funcţia de membru al Guvernului este incompatibilă cu: (…) funcţia de (…) administrator (…) la societăţile comerciale (…). Funcţia de secretar de stat, funcţia de subsecretar de stat şi funcţiile asimilate acestora sunt incompatibile cu exercitarea altei funcţii publice de autoritate, precum şi cu exercitarea funcţiilor prevăzute la alin. (1) lit. b) – i)”.
Conform prevederilor legale, persoana care exercită una dintre funcţiile publice de autoritate, respectiv cea de secretar general adjunct al Guvernului, asimilată funcţiei de secretar de stat, este obligată, la data depunerii jurământului sau, după caz, la data numirii în funcţie, să declare faptul că nu se află în unul dintre cazurile de incompatibilitate prevăzute de lege.
Persoana faţă de care s-a constatat starea de incompatibilitate este decăzută din dreptul de a mai exercita o funcţie sau o demnitate publică, cu excepţia celor electorale, pe o perioadă de trei ani.
În cazul în care persoana nu mai ocupă o funcţie sau o demnitate publică la data constatării stării de incompatibilitate, interdicţia de trei ani operează, potrivit legii, de la data rămânerii definitive a raportului de evaluare, respectiv, a rămânerii definitive şi irevocabile a hotărârii judecătoreşti de confirmare a existenţei unei stări de incompatibilitate.
Persoana care face obiectul evaluării poate contesta raportul de evaluare a incompatibilităţii, în termen de 15 zile de la primirea acestuia, la instanţa de contencios administrativ