Transportatorii ameninţă cu proteste după supra-accizarea benzinei şi motorinei
Ministerul Finanţelor a redactat un proiect de ordonanţă de Guvern prin care urmează să fie modificat Codul Fiscal, principalele noutăţi fiind majorarea semnificativă a accizelor la carburanţi de la 1 septembrie, ceea ce înseamnă că şoferii vor plăti mai mult pentru benzină şi motorină, în timp ce patronii sau acţionarii companiilor nu mai plătesc deloc impozit pe dividende din 2018.
Preţul benzinei din România este în prezent al doilea cel mai mic în rândul celor 28 de state din Uniunea Europeană, dar va ajunge similar cu nivelul din Austria, iar cel al motorinei semnificativ mai mare decât în Austria sau Luxemburg, după majorarea accizelor de la 1 septembrie, arată calculele News.ro, pe baza preţurilor medii din UE publicate de portlul energy.eu.
Practic, Ministerul Finanţelor propune revenirea accizelor la carburanţi exact la nivelul din 2016, când era în vigoare supraacciza de 7 eurocenţi pe litrul de carburanţi introdusă de guvernul PSD condus de Victor Ponta în 2014, arată news.ro. În urma majorării accizei, un litru de benzină fără plumb sau de motorină se va scumpi, de la 1 septembrie, cu circa 45 de bani.
Această măsură va avea efecte grave asupra transportatorilor.
”Efectele vor fi extrem de urâte. Transportul internaţional va migra către ţările din jurul României, în special către Ungaria şi Austria. Un TIR are un rezervor de circa 1.200 de litri, ceea ce îi permite o autonomie de peste 3.000 de kilometri”, a afirmat vicepreşedintele Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), Constantin Isac. Acesta a atras atenţia că în Ungaria, rambursarea unei părţi din acciză se face rapid, în 30 de zile. Când preţurile vor depăşi nivelul din Ungaria şi vor ajunge la nivelul celor din Austria, mulţi şoferii vor prefera să alimenteze din cele două ţări. ”Practic, îi ajutăm pe unguri şi austrieci să-şi construiască noi autostrăzi, având în vedere că o parte din banii proveniţi din acciză sunt folosiţi pentru finanţarea unor lucrări de infrastructură”, a afirmat Isac. La motorină, preţul mediu actual din România al celui mai ieftin sortiment este de 4,35 lei, echivalent cu 0,9520 euro, şi este al cincilea cel mai mic din UE, după Lituania (0,88 euro), Polonia (0,9360 euro), Letonia (0,94 euro) şi Luxemburg (0,95 euro).
După creşterea accizelor, de la 1 septembrie, preţul mediu din România va ajunge la 4,80 lei/litru, echivalent cu 1,0520 euro, la cursul actual al BNR. Cu acest preţ, România va ajunge pe locul al optulea al celor mai mici preţuri din Uniunea Europeană, cu un preţ la pompă mai mare decât în Bulgaria, Austria şi Slovacia, pe lângă statele deja menţionateanterior. Transportatorii se plâng că această majorare a preţului va fi aproape imposibil de introdus în costurile operaţionale, în contextul în care transportatorii români rezistă în Europa cu marje de profit mici, consideră preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT), Augustin Hagiu, care avertizează că ar putea urma proteste ale transportatorilor.