La începutul lunii iulie, zeci de curse au întârziat sau au fost anulate pe marile aeroporturi din Europa. Mii de persoane s-au declarat nemulțumite și au înaintat sesizări către autorități. Inclusiv în România au fost înregistrate peste 600 de plângeri, iar Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor pregătește controale la companiile aeriene. Care sunt drepturile pasagerilor când zborul este anulat sau întârzie?
Dacă îți întârzie zborul, trebuie să știi că ai dreptul la asistență din partea operatorilor de transport aerian.
În plus, la o întârziere de peste cinci ore, pasagerii au dreptul la rambursarea întregului cost al biletului, în termen de 7 zile.
Se poate solicita compensație și pentru întârzierea cu minimum trei ore a unui zbor, dacă au fost afectați și minori.
Astfel, se pot obține compensații de 250 euro pentru toate zborurile de 1.500 kilometri sau mai puțin. Compensațiile ajung la 400 euro pentru zborurile intracomunitare de peste 1.500 de kilometri și alte zboruri cuprinse între 1.500 și 3.500 de kilometri.
Dacă distanța de zbor este mai mare de 3.500 de kilometri, călătorii primesc o despăgubire de 600 de euro.
Ca și în cazul întârzierilor, ca pasager ai dreptul la o compensație între 250 și 600 de euro, în funcție de distanța până la destinația de pe bilet.
Totodată, trebuie să ți se ofere băuturi răcoritoare, mâncare, cazare și transport până la locul unde vei fi cazat. Ai dreptul la apeluri telefonice gratuite, mesaje prin fax sau e-mail.
Dacă ești informat, cu cel puțin 2 săptămâni înainte de plecare, că zborul e anulat;
Dacă ești informat despre anulare între 2 săptămâni și 7 zile înainte de plecare, dar ți se oferă o redirecționare care să-ți permită plecarea cu cel mult două ore înainte de ora de plecare inițial stabilită;
Informare cu mai puțin de 7 zile înainte de plecare, dar ți se oferă redirecționare care să-ți permită plecarea cel târziu cu 1 oră înainte de plecarea prevăzută.
De asemenea, dacă bagajele ți-au fost pierdute, au fost deteriorate sau au sosit cu întârziere, poți primi o despăgubire de până la 1.220 de euro.
Reclamațiile se pot face direct la compania aeriană sau la unul dintre organismele naționale de punere în aplicare, se arată în Regulamentul nr. 261/2004 al Consiliului European și al Parlamentului European.