Theodor Bulacovschi este unul dintre absolvenții de liceu din România care a obținut media 10 la Bacalaureat. Este șef de promoție al unei instituții prestigioase de la noi din țară – Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași, dar și unul dintre cei patru elevi din tot județul care a luat media maximă. Cum a decis să-și continue studiile peste hotare, la o universitate din Statele Unite ale Americii?
Theodor Bulacovschi este unul dintre elevii cu care țara noastră se mândrește. A reușit să obțină media 10 la Bacalaureat 2023, fiind șef de promoție la instituția de învățământ, Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași. La ca sora lui, Ana, care studiază peste hotare, Theodor nu-și dorește să continue studiile în România. Tânărul este decis să-și ia zborul în Statele Unite ale Americii, unde deja a fost admis la o universitate prestigioasă, din Pennsylvania.
„Motivaţia mea principală de a aplica în Statele Unite a fost să îmi ating potenţialul. Sunt foarte mulţi factori care influenţează luarea unei astfel de decizii şi este, de asemenea, o decizie foarte personală. Adică fiecare trebuie să evalueze pentru stilul său de învăţare, pentru idealul pe care îl are, pentru meseriile care le interesează, în sistemul cel mai bun. Eu ce am văzut valoros la educaţia în Statele Unite au fost oportunităţile atât în timpul procesului de educaţie, cât şi ulterior, atunci când vine vorba de angajare”, a dezvăluit tânărul, potrivit Agerpres.
CITEȘTE ȘI: MAI RAR AȘA CEVA! ÎN 2019, COSMIN DIN HUȘI A LUAT 10 LA EVALUARE. CE NOTĂ A LUAT ACUM, LA BACALAUREAT
Theodor este de părere că universitățile din America le oferă studenților mult mai multe oportunități necesare în dezvoltarea lor. Acesta a fost unul dintre motivele pentru care a ales să-și facă bagajele și să plece peste Ocean.
„Profesorii sunt foarte deschişi pentru acest lucru şi ai posibilitatea să găseşti o nişă din interesul tău, să continui acest research ulterior, profitând de oportunităţile de finanţare. De asemenea, odată ce ies de pe băncile şcolii pentru domeniile mele de interes, piaţa de muncă este mult mai oportună. După mine, adică pot să îmi explorez, să schimb joburi mult mai des, să lucrez în companii cu mindset-uri diverse, să fiu la curent cu ce e mai nou din industrie, pentru mine asta este o experienţă foarte bună de învăţare. De asemenea, pe plan academic există multe rankinguri, multe discuţii pentru domeniul meu de interes: robotică, inginerie, economie”, a mai spus Theodor.
Totodată, tânărul consideră că relația elev-profesor din școlile din România trebuie să se schimbe. Adolescenții au nevoie de dialoguri mult mai deschise cu dascălii, să discute de la egal la egal, așa cum se întâmplă în unitățile de învățământ din străinătate.
„Poate relaţia elev-profesor trebuie să fie un dialog mai deschis, să existe, să vorbim, cum ar fi de la egal la egal. Adică cum sunt în marile universităţi discuţiile dintre studenţi cu alte persoane care sunt studenţi sau absolvenţi. Acolo vorbim pe numele mic, ne ajutăm reciproc. Nu e absolut nicio problemă. Aici, simt că stilul este puţin mai distant. Dar trebuie să recunosc, încă de la începutul liceului mi-am dorit să studiez la o universitate din străinătate şi nu m-am documentat suficient pe mediul universitar din România, astfel încât să am o opinie foarte bine formată”, a adăugat absolventul de liceu.
Șeful de promoție de la Colegiul Naţional „Costache Negruzzi” din Iaşi a vorbit și despre schimbările care ar fi benefice învățământului preuniversitar de la noi din țară.
„Nu există meserii mai bune, mai rele, şcoli mai bune sau mai rele. (…) Ar trebui să fie privite toate în acelaşi mod. Dacă aleg să merg pe o vocaţie, să urmez o şcoală vocaţională, ar trebui să fiu privit la fel ca oricine altcineva care merge la un liceu teoretic, pentru că amândoi vom adăuga plusvaloare altor oameni. Eu, să zicem, că se strică maşina cuiva. E nevoie de un mecanic, e nevoie de cineva care ştie că atâta timp cât acea persoană este pasionată de ceea ce face aduce plusvaloare, ajută.
Nu văd de ce ar trebui stigmatizată acea zonă. Adică orice profil, orice şcoală, orice industrie nu ar exista dacă nu ar beneficia de persoane care îşi urmează vocaţia. (…) Ăsta ar fi un prim aspect. Şi trebuie mai multe investiţii. Clar, când vine vorba de resurse materiale didactice, aici diferă foarte mult de la şcoală la şcoală. Am fost la mediul rural şi chiar am fost într-o şcoală bine dotată, doar că asta a fost pentru că direcţiunea de acolo se interesa foarte mult de elevii săi. Sunt şcoli şi şcoli. Alte şcoli nu beneficiază de aceleaşi resurse”, a mai explicat Theodor Bulacovschi, pentru sursa citată mai sus.