SUBIECTE EVALUARE NAŢIONALĂ 2017. Vezi aici ce vei avea de rezolvat la examen
SUBIECTE EVALUARE NAŢIONALĂ 2017. Vineri este ultima zi pentru înscrieri, dar şi ultima zi de şcoală pentru absolvenţii clasei a VIII-a, care mai au doar zece zile până la ultima probă de concurs. Pe 19 iunie va avea loc proba scrisă la limba şi literatura română. Un model de subiect pe care elevii îl au de rezolvat a fost publicat pe portalul edu.ro
EVALUAREA NAŢIONALĂ PENTRU LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ PENTRU ELEVII CLASEI A VIII-A
Candidaţilor li se dă un text literar pe care trebuie să-l analizeze. Acesta este un posibil subiect:
”Dimineaţa, se prezentă moşu’, cu pâine caldă ca o lună plină de vară şi cu struguri dulci şi strălucitori ca razele soarelui, la împărăţie. Când se uită la ele, împăratu’ a pus mâna la ochi că nu se putea uita la tavă. Şi-a dat şi el seama că băiatu’ nu-i un bostan* de-ăla bun pentru porci şi pentru vaci şi i-a zis: — Măi moşnege, dacă băiatu’ tău este chiar aşa de năzdrăvan cum se vede, îi mai dau o poruncă şi dac-o face nu mai am ce-i zice şi-am să-i dau fata, că atunci ştiu eu cui o dau. Uite ce să faci: de la noi până la casa ta, băiatul să facă un pod de aur – că fata mea nu merge pe orice cărare cu nunta – şi pe margine să crească pomi cu fructele în ei şi păsări care să se-ntreacă în cânt la nuntă când s-or-ntâlni alaiurile cu lăutari. Băiatu’ aşa a făcut. Şi la ziuă s-a adunat de o parte alaiu’ băiatului şi-au pornit cu bostanu-nainte să întâmpine mireasa. Da’ mireasa întârzia – c-aşa o învăţase o babă vrăjitoare până s-a făcut seară. Când a asfinţit soarele, a ajuns alaiul împăratului cu mireasa la jumătatea podului. Atunci, bostanul, c-aşa fusese vrăjit, se dădu peste cap de trei ori şi se făcu un băiat aşa de frumos că nu se putea măsura niciun fecior de împărat care venise la nuntă cu el: cu ochii ca noaptea, cu păru’ ca focul şi cu obrajii ca trandafirii, cu umerile ca munţii şi cu mijlocu’ ca stejarul. Şi aşa de bine îi părea împăratului că nu-şi dă fata după-un bostan-bolovan, ci după Tudorel Voinicel. Da’ el aşa fusese vrăjit de când lumea şi pământul şi acuma se terminase vraja. Şi pe pod s-au unit muzicile, ale noastre, ale ţăranilor, cu ale împăratului, şi Tudorel a luat-o pe Ilinca, fata împăratului, şi s-au sărutat şi-au plecat la cununie în sat şi-au trântit o nuntă de-a ţinut două săptămâni şi două luni şi moşu’ şi baba chiuiau la masă cu împăratu’ şi împărăteasa şi cu naşu’ care era împăratu’ de la Soare-Răsare, mândru şi înţelept ca un naş de la noi din sat, iar eu m-am suit pe-o roată şi v-am spus povestea toată. M-am suit şi pe-o farfurie şi v-am spus o bucurie; şi pe-o surcică şi v-am spus o minciunică. ”
***, Tudorel-Bostănel, text cules de la Maria Tănase de Gh. C. Mihalcea
Acestea sunt cerinţele
A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos.
1. Notează câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: poruncă, a asfinţit. 4 puncte
2. Explică modul de formare a unui cuvânt obţinut prin conversiune şi a unui cuvânt obţinut prin derivare din primul alineat al textului dat. 4 puncte
3. Transcrie diftongii din cuvintele: alaiurile, munţii. 4 puncte
4. Menţionează rolul cratimei din următoarea secvenţă: c-aşa o învăţase o babă. 4 puncte
5. Formulează două idei principale/secundare din textul dat. 4 puncte 6. Precizează, într-un enunţ, motivul pentru care mireasa întârzie la nuntă. 4 puncte
B. Redactează o compunere de minimum 150 de cuvinte, în care să motivezi apartenenţa la specie a basmului popular Tudorel-Bostănel. 16 puncte
În compunerea ta, trebuie: – să precizezi patru trăsături ale basmului popular; – să prezinţi detaliat două trăsături ale basmului popular, valorificând fragmentul dat; – să respecţi structura specifică tipului de compunere cerut; – să ai obligatoriu numărul minim de cuvinte precizat.
ACESTEA SUNT SUBIECTELE LA EVALUAREA NAŢIONALĂ PENTRU MATEMATICĂ. DESCARCĂ-LE AICI DE PE EDU.RO