Şoseaua „secretă” din România care rivalizează cu Transfăgărăşan şi Transalpina. Puţini ştiu de ea
Cel mai impresionant drum montan care rivalizează cu Transfăgărășan și Transalpina este în curs de modernizare cu ajutorul fondurilor europene. Acest traseu spectaculos străbate Munții Trascău, o ramură sudică a Munților Apuseni, pe o distanță de aproape 80 de kilometri.
Zona are un potențial turistic remarcabil, fiind însă puțin exploatată din cauza stării precare a infrastructurii de transport. Consiliul Județean Alba a semnat contractul de modernizare încă din 2019, dar lucrările au fost suspendate timp de aproape un an pentru a contracta un nou operator economic, după ce prima companie care câștigase licitația nu a mai fost capabilă să continue lucrările.
Citește și: RIMETEA, TĂRÂMUL INEDIT DIN INIMA TRANSILVANIEI. A FOST DESEMNATĂ DESTINAȚIA ANULUI 2024
Care este drum montan ce rivalizează cu Transfăgărășan și Transalpina
Cu siguranță, mulți șoferi vor dori să parcurgă una dintre cele mai spectaculoase șosele din România. Drumul Apusenilor (Transapuseana sau DJ 107l), care rivalizează cu Transfăgărășan și Transalpina, oferă o conexiune între județele Bihor și Cluj, legând Defileul Crișului Repede de Țara Beiușului.
Zona se află într-un amplu proces de modernizare, printr-un contract împărțit în două loturi, considerat cel mai mare din România în ceea ce privește modernizarea unui drum județean. Valoarea actualizată a investiției este de aproximativ 300 de milioane de lei, echivalentul a 60 de milioane de euro, inclusiv TVA. Din această sumă, 85%, adică aproximativ 52 de milioane de euro, reprezintă fonduri europene alocate prin Programul Operațional Regional.
De curând, a fost finalizat primul lot al șoselei, care se întinde pe 43 de kilometri între Aiud și limita comunei Ponor. Modernizarea a inclus și o stradă din municipiul Aiud, de peste doi kilometri, unde a fost amenajată și o pistă de biciclete. Al doilea lot, de 36,5 kilometri, va lega Ponor de comuna Bucium (DN 74, Alba Iulia – Abrud) și este programat să fie terminat în a doua jumătate a anului 2024.
„Termenul de finalizare este 15 septembrie, dar cred că va fi gata în 15 august. S-a ajuns cu asfaltul la kilometrul 67, deci ar mai fi doar 13 kilometri. Merge mai greu în această zonă, pentru că este nevoie de construirea a 13 podețe”, a explicat Marius Hațegan, vicepreședinte al Consiliul Județean Alba și coordonator al contractului.
Prețul terenurilor din zonă a ajuns să se tripleze
Încă din perioada modernizării lotului 1, zona a experimentat un adevărat boom turistic. Valoarea terenurilor a crescut de trei ori, iar în regiune au apărut numeroase cabane, case de vacanță și locuințe. Mulți oameni se întorc în comunele de pe traseu la proprietățile lor, iar alții cumpără teren pentru a-și construi case sau cabane. În plus, mobilitatea locuitorilor a crescut semnificativ, reducând timpul de călătorie către Alba Iulia, care anterior dura 2-3 ore pe drumuri de piatră și pământ.
În cele trei comune traversate de drumul modernizat, conform datelor recensământului, locuiesc în total 1.548 de persoane. Aceste comune sunt Râmeț (cu 426 de locuitori), Ponor (cu 475 de locuitori) și Mogoș (cu 647 de locuitori). De asemenea, drumul străbate și comuna Bucium (cu 1.272 de locuitori), însă în această zonă, situată la capătul vestic al Transapusenei, șoseaua este asfaltată de mai bine de 20 de ani.
În apropierea șoselei, terenurile sunt vândute cu prețuri cuprinse între 10 și 12 euro pe metru pătrat, dar au fost înregistrate și tranzacții la doar 1 euro pentru suprafețe mai mari, situate mai departe de drumul județean. Principalele provocări pentru investitori includ accesul la apă potabilă și energie electrică, servicii disponibile doar în satele și cătunele de-a lungul traseului.
Citește și: ȘOSEAUA DIN ROMÂNIA PE CARE MULȚI TURIȘTI O CONSIDERĂ MAI FRUMOASĂ DECÂT TRANSALPINA ȘI TRANSFĂGĂRĂȘANUL