Sorin Mierlea, reprezentant al InfoCons și Mircea Nuțu, antreprenor și owner T-shirt Factory au dezbătut pe larg una dintre cele mai mari probleme cu care românii se confruntă în această perioadă. Cei doi au oferit – în cadrul podcastului Marfa și Banii – mai multe detalii despre InfoCons, dar și despre ceea ce ar trebui să știe românii în momentul în care au parte de probleme grave din cauza produselor pe care le consumă.
Din ce în ce mai multe persoane descoperă că sunt dezinformate în ceea ce privește produsele pe care le achiziționează. Autoritățile române au descoperit că lipsa mijloacelor de informare poate avea un efect catastrofal, tocmai de aceea, doi dintre cei mai cunoscuți reprezentanți ale companiilor care se ocupă de informarea și protejarea consumatorului au venit cu explicații suplimentare.
VEZI ȘI: INSPECTORII ANPC AU LOVIT DIN NOU. 10 MAGAZINE DIN MALL BĂNEASA AU FOST ÎNCHISE
Sorin Mierlea și Mircea Nuțu au fost invitați în urmă cu ceva vreme în podcastul lui Codin Maticiuc, Marfa și Banii, unde au vorbit pe larg despre ceea ce înseamnă cu adevărat InfoCons, precum și despre problemele pe care românii tind să le întâmpine la hotelul unde s-a cazat, la cumpărături sau în restaurante. Cei doi au încercat să ofere cât mai multe soluții care să îi ajute pe cetățeni să aleagă cea mai bună modalitate de a li se face dreptate.
În primul rând, toată lumea trebuie să știe faptul că Administrația Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) nu este același lucru cu InfoCons. Cea din urmă se ocupă strict cu informarea corectă a oamenilor cu privire la produsele care se comercializează, la regulile care trebuie să se respecte și la demersurile care trebuie făcute ulterior în cazul în care se sesizează o nedreptate.
Din păcate, Sorin Mierlea, reprezentant al InfoCons România, declară că există foarte puține persoane care ar fi dispuse să se implice într-o asemenea organizație. Majoritatea persoanelor consideră că nu au un motiv foarte bine întemeiat pentru care ar trebui să se ocupe de informarea consumatorilor, ceea ce duce la un deficit uriaș de personal. În comparație cu alte state europene, România nu acoperă nici măcar un sfert din populația țării.
„Sprijinim cetățeanul să-l informăm, să-l educă, să-l asistăm dacă ajungem într-o instanță de judecată gratuit pentru consumatori. Avem cei mai puțini membrii. În general sunt între 7 și 10% din persoanele active. În România ar trebui să avem 500-600 de mii. La 68 de mii cât avem acum, putem spune că acoperim abia 10%”, a declarat Sorin Mierlea.
Deși există o mulțime de instituții și organizații care se ocupă cu protecția consumatorului, InfoCons are un rol foarte bine definit. Toți cei care trec prin experiențe neplăcute la un hotel sau la o pensiune în care li se servește un preparat culinar care arată destul de dubios, pot apela cu încredere la InfoCons pentru a afla mai multe detalii despre ceea ce au de făcut pe mai departe.
„InfoCons te ajută să te lămurești cu privire la mai multe lucruri. Noi nu avem exercițiul ăsta de a da în judecată, de a ne duce până la capăt. Pentru a-ți putea recupera paguba, trebuie să ai mereu bonul fiscal, să se vadă de unde și când ai cumpărat produsul, asta în primul rând”, a adăugat Sorin Mierlea.