Un proiect de lege care prevede aplicarea unor tarife rutiere pe reţeaua de drumuri naţionale, în cazul tuturor categoriilor de vehicule înmatriculate, cele pentru transportul de persoane, transportul de marfă cu masă totală maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5 tone, a fost aprobat joi de Guvern.
Guvernul a aprobat, pe 22 iunie, un nou proiect de lege. Acesta prevede aplicarea unor tarife rutiere pe reţeaua de drumuri naţionale în cazul categoriilor de vehicule înmatriculate, cele pentru transportul de persoane, transportul de marfă cu masă totală maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5 tone. Adică, proprietarii de autoturisme vor plăti pentru gradul de poluare, iar șoferii de camioane vor plăti „la kilometru”.
Noile tarife vor intra în vigoare de la 1 ianuarie 2026. Rovinieta se va aplica pe drumurile naționale, cu excepția sectoarelor de drum naţional aflate în intravilanul municipiilor între indicatoarele de intrare/ ieşire în/ din acestea. Se va achita după utilizarea reţelei de drumuri naţionale din România și este structurată în funcţie de durata de utilizare a acesteia, astfel: o zi, 10 zile, 30 de zile, 60 de zile si 12 luni.
În ceea ce privește tariful, cel zilnic nu depăşeşte 9% din cel pentru 12 luni, tariful pe 10 zile nu depăşeşte 12 % din cel pentru 12 luni, iar cel lunar nu depăşeşte 19 % din tariful pentru 12 luni. Dacă vorbim despre tariful pe două luni, acesta nu depăşeşte 30 % din tariful pentru 12 luni. „Înregistrarea în format electronic a informaţiilor privind achitarea rovinietei, gestiunea datelor privind vehiculele pentru care acesta a fost achitat, monitorizarea şi controlul achitării rovinietei prin intermediul mijloacelor tehnice se va face printr-un sistem informatic, care va fi denumit generic SER”, potrivit proiectului de lege.
CITEȘTE ȘI: VEȘTI PROASTE PENTRU ȘOFERII ROMÂNI! VOR FI NEVOIȚI SĂ SCOATĂ MAI MULȚI BANI DIN BUZUNAR
Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale SA (CNAIR) se va ocupa să perceapă și să încaseze rovinieta. „TollRO” se va aplica pentru vehiculele înmatriculate care sunt folosite pe drumurile naționale, pentru transportul de marfă cu masă totală maximă autorizată (MTMA) mai mare de 3,5 tone. De asemenea, cele de transport mixt și de transport marfă se asimilează din punct de vedere al rovinietei noi. Aceasta va fi colectată printr-un sistem de tarifare rutieră electronică în România, denumit STRR.
„TollRO se va percepe pentru utilizarea domeniului SETRE România, care este reprezentat de reţeaua de drumuri naţionale din România, cu excepţia sectoarelor de drum naţional aflate în intravilanul municipiilor între indicatoarele de intrare/ ieşire în/ din acestea, pentru utilizarea căreia tariful de trecere datorat este colectat prin intermediul unui sistem de tarifare rutieră electronică”, mai arată sursa citată.
– în baza unui contract încheiat de un utilizator SETRo cu un furnizor SETRo
– în baza unui tichet de rută cu o singură trecere, emis prin intermediul aplicaţiilor informatice interconectate cu STRR. Tichetul de rută se achită anterior efectuării trecerii
– prin aplicaţie mobilă pusă la dispoziţia utilizatorilor cu titlu gratuit de CNAIR
Potrivit noului proiect de lege, TollRO se stabilește în funcţie de tariful unitar și distanța parcursă pe un sector de drum din domeniul SETRE România exprimată în unități întregi de kilometri. Rovinieta se calculează prin înmulțirea tarifului unitar cu distanța parcursă.