Există anumite reglementări legate de purtarea centurii de siguranță, care variază în funcție de tipul de serviciu de transport. Spre exemplu, taximetriștii au parte de o excepție legală, care-i scutește de această obligație. Nu se întâmplă același lucru și-n cazul șoferilor care oferă servicii prin platforme precum Bolt sau Uber, scrie Capital.ro. Ei trebuie să respecte regulile generale privind utilizarea centurii de siguranță.
Codul Rutier are o mulțime de reglementări privind purtarea centurii de siguranță. Sigur că, regulile diferă în funcție de tipul de serviciu de transport. Concret, taximetriștii au o excepție de la anumite reguli, însă nu se întâmplă la fel și-n cazul șoferilor de Bolt sau Uber. Ei trebuie să respecte regulile generale privind utilizarea centurii de siguranță.
Aceste reglementări sunt esențiale pentru siguranța rutieră, mai ales în cazul șoferilor care transportă persoane. Legislația impune obligația generală de a purta centură, însă anumite categorii de șoferi, precum taximetriștii, au o excepție specifică, de care nu beneficiază și șoferii de Bolt sau Uber. Aceste diferențe evidențiază necesitatea unei înțelegeri clare a reglementărilor pentru fiecare tip de serviciu de transport.
Șoferii care colaborează cu platforme precum Uber sau Bolt au o activitate care este reglementată distinct față de cei din taximetrie. Adică, transportul în regim de taxi se desfășoară potrivit prevederilor Legii nr. 38/2003, în timp ce transportul alternativ este reglementat de OUG nr. 49/2019. Este o delimitare legislativă care subliniază diferențele fundamentale dintre cele două tipuri de servicii de transport.
Ceea ce nu știu mulți este că șoferii de taxi pot lucra fie ca persoane fizice autorizate, fie ca angajați ai unei companii de taxi. Acest lucru nu este posibil în cazul celor care fac transportul alternativ, ei fiind obligați să colaboreze cu o platformă digitală autorizată. Serviciul acesta se bazează pe aplicații mobile prin care se iau comenzile de transport, se procesează plățile. Astfel de detalii nu fac altceva decât să scoată în evidență caracterul modern și distinct al transportului alternativ față de taximetrie.
Codul Rutier arată, la art. 36 alin. (1), obligativitatea purtării centurii de siguranță pentru toți conducătorii de autovehicule și pasagerii aflați în locuri prevăzute cu astfel de dispozitive.
„Conducătorii de autovehicule […] și persoanele care ocupă locuri prevăzute prin construcție cu centuri sau dispozitive de siguranță omologate sunt obligate să le poarte în timpul circulației pe drumurile publice, cu excepția cazurilor prevăzute în regulament”.
Excepțiile de la regulă sunt șoferii de taxi care transportă pasageri, femeile însărcinate vizibil și conducătorii auto în timpul staționării. Această excepție de la regulă este menționată în art. 97 alin. (4) din regulament, potrivit sursei citate mai sus:
„Conducătorii de autoturisme care execută servicii de transport public de persoane, în regim de taxi, când transportă pasageri”, nu sunt obligați să poarte centura de siguranță.