Leonardo da Vinci a fost unul dintre cei mai mari artiști ai Italiei și nu numai. Operele sale sunt cunoscute în întreaga lume, iar una dintre cele mai importante dintre ele este lucrarea „Cina cea de Taină”. De-a lungul timpului pictura a fascinat pe mulți, iar diverse interpretări și „secrete” ale acestei au apăru. Unul dintre ele are legătură cu Iuda.
„Cina cea de Taină”, de Leonardo da Vinci, este una dintre cele mai admirate, mai studiate şi mai copiate picturi din istoria omenirii. Artistul italian a început să lucreze la această operă de artă în anul 1495 şi a finalizat-o în anul 1498. Celebra pictură ascunde în spatele ei numeroase simboluri și povești, iar una dintre ele îl are în centru pe Iuda, cel care l-a trădat pe Iisus.
În „Cina cea de Taină”, Leonardo da Vinci și-a dorit să surprindă momentul în care Iisus le-a dezvăluit discipolilor că unul dintre ei urma să îl trădeze și a surprins perfect reacțiile apostolilor, care variau de la şoc la furie.
Deși este în centru atenției de o bună perioadă de timp, despre pictura lui Leonardo da Vinci nu se știu multe lucruri. De exemplu, deși de-a lungul timpului lucrarea a fost reprodusă de numeroși artiști, în diverse dimensiuni, puțin sunt cei care știu că lucrarea originală este una impunătoare de: 4,5 metri x 8,8 metri.
De asemenea, pe lângă tehnica nouă pe care a folosit-o atunci când a pictat lucrarea, Leonardo da Vinci a ascuns în opera sa numeroase simboluri și semnificații. Una dintre poveștile din spatele picturii îl are în prim plan pe Iuda.
Se spune că toate chipurile apostolilor sau fost inspirat din modele reale. Iar atunci când a trebuit să aleagă chipul trădătorului Iuda (al cincilea de la stânga la dreapta, ţinând în mână o pungă cu bani), Leonardo da Vinci a vizitat închisorile din Milano în căutarea infractorului cu cel mai potrivit chip pentru acest personaj.
Tot pentru a reprezenta trădarea lui Iuda, artistul italian a mai folosit un simbol. Pe masă în fața lui Iuda se află sarea vărsată, simbol al trădării pe care apostolul urma să o înfăptuiască.
De asemenea, un alt element interesant al picturii este poziționarea lui Toma. Acesta stă în dreapta lui Iisus, în picioare, pictat din profil, cu un deget ridicat în aer.
Mulți au speculat că pictorul a vrut să scoată în evidenţă degetul apostolului Toma, care a devenit un personaj cheie într-o poveste biblică ulterioară, dedicată reînvierii lui Iisus. Toma nu credea ceea ce vedea şi a cercetat cu degetul lui rănile lui Iisus, doar astfel ajungând să creadă în renaşterea Fiului lui Dumnezeu.
(VEZI ȘI: DETALIUL CONTROVERSAT DIN ACEST TABLOU DIN ANUL 1670. CE ȚINE ÎN MÂNĂ FEMEIA DIN PICTURĂ, DE FAPT?)