În 2021 românii sunt nevoiți să își schimbe buletinele și să treacă la varianta electronică. Prin intermediul acestui act cetățenii pot să interacționeze online cu administrația publică și să solicite prestarea de servicii publice, indiferent dacă se află în țară sau în străinătate.
Ministerul Afacerilor Interne dă dezbaterii publice un proiect de ordonanţă a Guvernului pentru modificarea şi completarea unor acte normative, care prevăd emiterea actelor electronice de identitate. Proiectul crează un cadru legal național prin care actele de identitate românești să respecte toate standardele stabilite la nivelul Uniunii Europene.
„Pentru a asigura cetăţenilor români exercitarea dreptului la liberă circulaţie pe teritoriul statelor membre ale Uniunii Europene, în condiţii similare celorlalţi cetăţeni UE, România este obligată să emită acte electronice de identitate, începând din luna august a anului viitor (2021)… Noile acte de identitate vin cu garanţii suplimentare de securitate şi întăresc încrederea instituţiilor publice şi a mediului privat că persoana care prezintă documentul este în fapt titularul acestuia. Astfel, se aduc îmbunătăţiri majore actualului act de identitate (care a fost pus în circulaţie în anul 1997), prin utilizarea unor tehnologii de fabricaţie avansate, a unor elemente grafice de securitate, a unor inserturi de materiale de securitate şi, nu în ultimul rând, prin protecţia IT oferită de mediile de stocare electronice”, informează un comunicat al MAI transmis.
Datorită noului tip de act electronic o să dispară cozile interminabile de la ghișeu. Mecanismul de certificare a datelor o să fie unul asemănător cu mecanismele semnăturii electronice, lucru ce face posibilă accesarea serviciilor de la distanță. Așadar nu o să mai fie nevoie de prezența fizică în fața unui ghișeu pentru probleme de rutină ca înmatricularea unui autovehicul, obţinerea unui certificat de cazier judiciar, a unor avize, autorizaţii sau a altor documente de la autorităţile publice.
„Actul electronic de identitate se va elibera obligatoriu pentru persoane cu vârsta de 12 ani şi, opţional, sub această vârstă, la solicitarea părinţilor sau a reprezentanţilor legali. Tot ca element de noutate, se creează posibilitatea cetăţenilor români cu domiciliul în străinătate de a obţine un act electronic de identitate, fără a mai fi necesară stabilirea domiciliului în România”, a declarat MAI.
Cetățenii care nu își doresc un asemenea act electronic o să rămână cu posibilitatea de a solicita o carte de identitate simplă, care nu o să conțină elemente sau date electronice, dar o să aibă un grad ridicat de securitate.