Scumpiri de Sarbatori
CONSTRANGERE. Desi vor cumpara mai scump, romanii se simt obligati de traditie sa-si umple masa de Sarbatori Termen. Preturile alimentelor vor creste in perioada 15-20 decembrie cu pana la 30% fata de cele actuale Arpad Dobre Producatorii si importatorii vor scumpi cu minimum 15% mancarea si bautura de Sarbatori, dar magazinele se feresc sa anunte majorarile de preturi. Motivul producatorilor – cresterea costurilor de productie, iar al importatorilor – deprecierea leului. Oricum, cele mai mari cresteri de preturi s-ar putea inregistra, potrivit Dailybusiness, la produsele de import, dar si la cele de panificatie autohtone.
Citrice, dulciuri si bauturi la mare pret
Conform reprezentantilor Federatiei Nationale a Sindicatelor din Industria Alimentara (FNSIA), cel mai repede se vor scumpi fructele de import (portocale, banane, lamai etc.), dar si dulciurile (bomboane, ciocolata si cozonacii tip panetone, de exemplu) si bauturile alcoolice (tariile tip whisky, cele aperitiv sau tip sampanie). In mod obisnuit, importatorii isi platesc in urmatorul an, in lunile ianuarie-februarie, facturile pentru produsele importate si vandute in noiembrie-decembrie. Dar tot in mod obisnuit deja, toate produsele de import se vand cu pana la 30% mai scump de Sarbatori, decat in ianuarie, de exemplu. De ce? Importatorii – deci si reprezentantii marilor magazine – mizeaza pe entuziasmul Sarbatorilor si pe comportamentul consumatorist al romanilor. Potrivit FNSIA, din cauza cererii-record din perioada Craciunului si Revelionului, scumpirile vor aparea pe 15-20 decembrie si se estimeaza majorari de preturi de 25-30% la alimente si bauturi.
Bani in plus la plinul de benzina
Cel mai ieftin carburant ar putea ajunge pana la sfarsitul lunii decembrie la 4 lei (40.000 de lei vechi) pe litru. Presedintele Asociatiei Benzinarilor Particulari, Ion Tache, estimeaza ca preturile vor creste esalonat, cate putin in fiecare saptamana. Marile companii au luat aceasta decizie pentru a evita aparitia unor socuri puternice in economie.