Șoferii neatenți pot rămâne fără permis de conducere timp de trei luni! Codul Rutier ar putea suferi modificări importante și toți conducătorii auto trebuie să le știe, pentru a nu avea parte de surprize neplăcute. Ce greșeală banală îi poate lăsa pe români fără carnet pentru o perioadă bună?
Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a lansat un proiect de lege care propune modificări semnificative la Codul Rutier. Scopul noilor schimbări ar fi pentru a înăspri aplicarea regulilor de circulație, dar și de a introduce sancțiuni mult mai aspre pentru cei care încalcă legea. Proiectul este format din mai multe propuneri și momentan este în dezbatere publică.
Conducătorii auto trebuie să știe că pot fi amendați pe baza probelor video obținute de la camerele de bord și de supraveghere, în cazul în care încalcă legea în trafic. Imaginile cu încălcările regulilor pot fi folosite într-o anchetă, fie că sunt realizate de martori, de persoane fizice sau de autoritățile locale. Polițiștii pot accesa camerele de supraveghere din localități, fie ele publice sau nu, pentru a putea face rost de dovezi clar care arată că s-au încălcat regulile de circulație.
Acest proiect de lege prevede și sancțiuni aspre pentru șoferii recidiviști. În cazul în care acesta este depistat la volan, sub influența băuturilor alcoolice, iar infracțiunea se repetă într-un interval de cinci ani, atunci permisul de conducere se suspendă pentru 120 de zile. De asemenea, dacă un medic constată că un șofer are capacitatea psihologică afectată, atunci specialistul îl va trimit la psiholog pentru un control. Atunci, expertul îl poate declara apt sau nu pentru a conduce un autoturism.
Conducătorului auto i se poate retrage permisul. „Orice medic, atunci când constată că o persoană, titulară a unui permis de conducere, aflată în evidența sau îngrijirea sa, prezintă simptome ce pot afecta capacitățile psihologice necesare pentru a conduce (…), emite bilet de trimitere către o formă independentă de exercitare a activității de psiholog (…), în vederea realizării unei evaluări psihologice”, se arată în propunerea MAI. Șoferii au nevoie de aviz favorabil primit de la specialist, într-un astfel de caz. Aceste modificări au ca scop principal îmbunătățirea siguranței rutiere, dar și prevenirea încălcărilor de circulație pe drumurile din România.