BUSINESS. Marian Muha si unul dintre primele sale avioane UTIL. Mic dar eficient PIOSENIE. Si avioanele se sfintesc, nu e asa? Solutie. Ca sa nu-si mai faca zob masinile pe drumurile ruinate sau sa-si strice zilele de concediu asteptand sechestrati in aglomeratia de pe sosele in weekend, romanii cu ceva parale au gasit solutia: miniavionul Razvan Mateescu Costul unui avion ultrausor incepe din jurul sumei de 15.000 de euro si ajunge la 60-80.000. Pentru inmatriculare sunt necesare actele de provenienta si dovada starii tehnice bune. Examenul pentru obtinerea licentei de zbor cuprinde sustinerea unei probe practice care consta in decolari, un zbor de croaziera si aterizari. Apoi, urmeaza examenul teoretic. „Trebuie sa stii de toate: navigatie, meteorologie, orientare, legislatie aeriana, notiuni de primul ajutor. Dar nu sunt niste chestii grele, oricine isi poate insusi aceste cunostinte. Si va spun eu ca merita! Este excitant”, explica Marian Muha, pilot si instructor de zbor. In acelasi timp, aceasta pasiune iti modeleaza caracterul, ajungi sa fii mai tolerant cu cei din jur, sa-i accepti pe toti, asa cum sunt. Nimic nu te mai soate din sarite…”
Orice persoana cu bani poate sa-si cumpere un avion, fie el usor sau greu. Avionul lui Marian Muha are doua locuri si este dotat si cu o parasuta, utila in caz de pericol. Aparatul, care are 220 de kilograme a fost inscris in circulatie, ca orice masina. Are si un numar de inmatriculare. Intretinerea unui avion ultrausor nu este cu mult mai costisitoare decat cea a unei masini de clasa superioara. Puterea motorului in doi timpi al unui avion Ikarus este de 54 CP. El consuma 15 litri de benzina obisnuita, fara plumb, la suta de kilometri si poate atinge o viteza de 120km/h. „Eu pot decola la orice ora, insa inainte de asta am nevoie de acceptul autoritatilor competente”, explica Marian Muha. „Nu am voie sa ma urc in avion pana nu deschid zborul! Pentru asta contactez telefonic Aeroclubul Bucuresti. Ei imi dau aprobarea.” Pentru decolare sunt necesari 50 de metri si, pentru acest tip de aparat, pilotul poate utiliza propria curte, atat pentru desprinderea de pamant, cat si pentru aterizare. Deocamdata, Marian Muha executa zboruri in apropiere de Bucuresti, la Clinceni, se duce la Ploiesti si se intoarce. Marian Muha a vandut deja primele doua avioane pe care a invatat sa zboare, apoi si-a luat un al treilea. Aflat insa la o manevra de decolare cu noul avion, pe o pista, noul aparat a dat cu o roata intr-o groapa si a suferit o avarie pe care mecanicii incearca sa o remedieze. Se intampla si avioanelor!