Industria cinematografică din România revine în forță după golul lăsat de pandemie. România este singura țară care a înregistrat o creștere în 2023, în încasările din cinematografe, față de perioada pre-pandemică. Reușita se datorează industriei de film locale, în frunte cu Vidra Productions, principalul producător de filme autohtone de public larg.
Numărul de spectatori, care vin special să vadă un film românesc, a crescut considerabil în 2023, marcând o revenire de excepție comparativ chiar și cu cifrele din 2018 (cel mai bun an dinaintea închiderii sălilor de proiecție). Acest lucru subliniază impactul pozitiv al producțiilor locale asupra preferințelor publicului și dinamicii pieței cinematografice:
„Primul film Vidra s-a lansat în 2019, pe 27 decembrie, practic am avut 3 zile din acel an, dar 3 zile în care am înregistrat peste 160 mii intrări. În anul de dinainte de Vidra, 2018, intrările la filme românești în cinema reprezentau 2% din box office-ul total, în 2023 filmele românești ocupă peste 20%, iar mai mult de jumatate din ele sunt la producțiile Vidra.” Alexandra Hash, CEO Vidra Productions.
Potrivit reprezentanților cinematografelor, această creștere este cea mai bună din teritoriile în care operează, din toată lumea. “Așa cum, după anii post-Revoluție, Cinema City a redat românilor șansa de a merge la cinema cu o serie masivă de deschideri în toate orașele importante din România, Vidra este unul dintre cele mai importante nume care au readus românilor filmul românesc, deschizându-le apetitul pentru producțiile autohtone atât de gustate, deschizând larg ușile cinematografelor inclusiv unui public cu totul nou, mult mai divers, care ajungea pentru prima data într-o sală de cinema. Când Hollywood era în grevă, producția de film autohton mergea cu motoarele turate la maxim, generând pe bandă rulantă producții de succes care luau cu asalt toate clasamentele, plasând România în topul țărilor care nu doar egalau cifrele pre-pandemice, dar înregistrau creșteri spectaculoase comparativ cu acea perioadă.” Ioana Ionescu, Head of Marketing Cinemacity
Toate producțiile lansate de Vidra Productions s-au bucurat de succes în rândul publicului, conducând în box office. Recentul ,,Tati Part Time” a intrat direct pe locul întâi încă de la lansare. Producția este de mai bine de șase săptămâni în topul box office-ului românesc, după ce peste 382.000 de oameni au venit la cinema să îl vadă.
,,A fost extrem de greu să penetrăm o piață necunoscută și să creăm filme pentru publicul larg, însă nu ne-am lăsat și am depus tot mai mult efort, de la producție la producție. Am învățat din greșeli și am încercat să ne îmbunătățim la fiecare film. Mă bucur că pe parcurs i-am inspirat și pe alții și le-am dat curajul să producă filme comerciale. Faptul că România este singura țară care a avut creștere în 2023 față de 2019 doar demonstrează ce în urmă eram cu piața de film local și că în prezent am reușit să ajungem și noi pe o linie de plutire și să mergem la cinema și la film românesc”, completează Matei Dima, scenarist și producător.
Producțiile locale, din ce în ce mai competitive, au dus și la schimbarea profilului cinefilului, mărturisesc directorii cinematografelor comerciale.
“Producătorii locali au devenit mai îndrăzneți, sunt acum mai concentrați pe rezultatele de box office și sunt mai dornici să concureze cu producțiile de la Hollywood. Și chiar concurează dacă ne uităm la rezultatele filmului “Teambuilding” sau la recenta lansare “Tati part-time”. Suntem mari susținători ai producțiilor locale și credem cu tărie că industria cinematografică națională se poate dezvolta și poate evolua doar cu un conținut local constant, puternic și competitiv.” – Harry Antonopoulos, Managing Director al Cineplexx România si Grecia.
Casa de producție Vidra Producțion anunță lansarea altor trei filme de lungmetraj: ,,În ultimii 5 ani au fost 10 producții lansate în cinema sub egida Vidra Productions și abia ne-am încălzit. Faptul că am descoperit un public care râde la același glume la care râdem și noi și că reușim să atingem sufletele oamenilor prin umor este cea mai mare satisfacție pe care o putem cere. Vidra pregătește producții noi și variate în 2024, pentru toate tipurile de public doritor să evadeze într-o sală de cinema.” , spune Alexandra Hash, CEO Vidra Productions.
În portofoliul Vidra Productions se regăsesc producții remarcabile precum „Teambuilding”, „Haita de Acțiune”, „Miami Bici” 1&2, „5GANG- Un altfel de Crăciun”, „Romina, VTM” și „Tati Part Time”, care continuă să atragă un public numeros și să contribuie la consolidarea și dezvoltarea industriei cinematografice românești.
Vidra Productions a devenit o referință în industria cinematografică autohtonă, redefinind standardele pentru filmele de tip “feel-good”. Compania a luat naștere la inițiativa lui Matei Dima și Ștefan Lucian și este condusă de Alexandra Hash. De la producția sa inaugurală din 2019, Vidra Productions a introdus inovații semnificative în peisajul filmelor comerciale autohtone. Sub umbrela Vidra, se remarcă producții notabile precum „Teambuilding”, „Miami Bici”, „Haita de Acțiune”, „Copacul Dorințelor” și multe altele.