Rezultate Evaluarea Națională (Capacitate) 2019. Au fost făcute publice statistici alarmante despre elevii de clasa a VIII-a care au luat note foarte mici. Potrivit datelor oficiale, numărul adolescenților care nu se descurcă la învățătură a crescut cu aproape 10.000 anul trecut, în comparație cu 2017.
Citește și: Rezultate Evaluarea Națională (Capacitate) 2019. Ce notă trebuie să iei ca să prinzi un loc la un liceu bun
Într-un singur an, numărul de elevi corigenți și repetenți de clasa a VIII-a a crescut cu 70%, arată un studiu recent al Asociației Human Catalyst. Altfel spus: dacă în 2017, aproape 13.000 de adolescenți nu au promovat clasa a VIII-a, anul trecut, numărul lor a crescut cu peste 9.000. Specialiștii sunt îngrijorați pentru că 22.000 de copii până în 14 ani au fost împiedicați de sistemul de învățământ să își continue studiile. Iar principalul motiv ar fi acela că profesorii nu vor ca adolescenții să facă o imagine proastă școlilor după publicarea rezultatelor obținute la Evaluarea Națională.
“Este absurd. Pe parcursul celor opt ani profesorii îi trec clasa de fiecare dată, iar la sfârșit, brusc, le taie aripile”, a declarat Laura Greta Marin, președinta Human Catalyst, relatează libertatea.ro.
Potirvit datelor oficiale oferite de Ministerului Educație, la simularea Evaluării Naționale 2019 au participat peste 164.000 de elevi. Dintre aceștia, aproape 155.000 de absolvenți ai clasei a VIII-a au fost înscriși automat, conform noii metodologii aprobată de instituție. Așadar, peste 9.000 de copii s-au pierdut din start doar printr-o simplă procedură automatizată – au fost excluși cei cu repetenție, corijențe și abandon școlar. Ulteior, s-au mai pierdut 9.000, pentru că doar 146.000 s-au prezentat la prima probă scrisă, cea la limba română.
În ciuda faptului că, momentan, nu există o statistică la nivel național pentru 2019 cu numărul de elevi corigenți/repetenți, se pot observa câteva cazuri particulare în care un număr mare din totalul de școlari nu trece clasa, deci nu poate intra în Evaluarea Națională. “Această metodă are un potențial disruptiv mai mare pentru educația viitoare a acestor elevi. Pe de o parte, aceștia nu s-au mai putut înscrie nici în licee. Pe de altă parte, repetenția este puternic corelată cu abandonul școlar/ părăsirea timpurie a școlii”, se mai arată în studiul menționat mai sus.
De exemplu, la Liceul Tehnologic “Victor Mihăilescu Craiu” din Belești, județul Iași, au fost înscriși 59 de elevi la începutul anului școlar în clasa a VIII-a, dintre care doar 28 au absolvit și tot 28 au fost înscriși la Evaluarea Națională. În același județ, la Școala Gimnazială “Petru Rareș”, aflată în orașul Hârlău, din cei 83 de elevi înscriși în clasa a VIII-a, doar 60 au absolvit și 57 s-au înscris la Evaluarea Națională din acest an. Potrivit oficialilor conducerii unității de învățământ, cei care n-au vrut să participe la examenul de Capacitate au invocat “motive personale”.
Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul de Capacitate se desfașoară anual într-o singură sesiune. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul sa susțină examenul fără taxă. Media obținută la EN VIII este un criteriu esențial pentru admiterea în învățământul liceal. Repartizarea computerizată la liceu a absolvenților clasei a VIII-a se face pe 12 iulie.