Ramane cum am taxat!
IN ASTEPTARE. Masinile second-hand de import vor avea un pret accesibil doar din 2008 Populism. Ministrul Varujan Vosganian se lauda ca va injumatati costurile primei inmatriculari la masinile de import, dar uita sa precizeze de la ce data Arpad Dobre Romanii vor plati in acest an aceleasi taxe auto mari la prima inmatriculare, indiferent de promisiunile guvernantilor. Reprezentantii Ministerului Economiei si Finantelor sunt scosi azi „la raport” in fata Comisiei Europene. Ei trebuie sa prezinte modificarile aduse Codului Fiscal referitoare la taxa de prima inmatriculare. Chiar si in cazul fericit in care comisarii de la Bruxelles vor fi de acord cu propunerile guvernantilor nostri, taxele se vor modifica doar din 2008, potrivit legislatiei in vigoare.
Paravanul legii
Legea 571/2003 privind Codul Fiscal prevede la Capitolul I, art. 4, alin 1, ca: „Prezentul cod se modifica si se completeaza numai prin lege, promovata, de regula, cu 6 luni inainte de data intrarii in vigoare a acesteia”. La alin. 2 se prevede ca: „Orice modificare sau completare la prezentul cod intra in vigoare cu incepere din prima zi a anului urmator celui in care a fost adoptata prin lege”. Cu alte cuvinte, modificarea nivelului taxei de prima inmatriculare se va face printr-o lege care ar trebui adoptata pana la sfarsitul acestui an, cu aplicare din ianuarie 2008. Daca legea de modificare se va adopta anul viitor, taxa auto de prima inmatriculare ar putea scadea doar din 2009. Aceasta tragere de timp este, evident, in favoarea importatorilor de autoturisme noi si a producatorilor autohtoni. Cei care nu au bani de astfel de masini au ca alternativa fie rabdarea, fie pofta-n cui.
Avertismente
Comisia Europeana a atras atentia inca din martie 2007 ca taxa impusa de guvernantii nostri e discriminatorie si incalca Tratatul de aderare. Daca propunerile de modificare a Codului Fiscal nu vor fi pe placul autoritatilor de la Bruxelles, Romania ar putea fi obligata sa restituie taxa de prima inmatriculare pentru masinile second-hand de import. Reamintim ca Ungaria si Polonia au impus taxe similare, dar au fost penalizate de UE, iar acum trebuie sa restituie cetatenilor lor zeci de milioane de euro.
Costuri actuale
Taxa de prima inmatriculare la o masina noneuro cu motor de 1,4 litri si vechime de peste 6 ani costa acum 4.007 euro, iar la una cu motor de 1,6 litri, peste 4.500 de euro. In cazul masinilor euro 4, cu motor de 1,4 litri si vechime de maximum 2 ani, taxa e de 283,5 euro, iar la cele cu motor de 1,6 litri, de 324 de euro.