Şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, Raed Arafat, a prezentat, vineri seară, un raport de etapă ce prevede 14 măsuri prin care se doreşte reorganizarea sistemului de urgenţă 112, precizând că 160.667 de telefoane cu sistemul Android și 7.316 pe iOS au deja aplicația activă Apel 112.
Raed Arafat a precizat că ordonanța de urgență pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 34/2008 privind organizarea și funcționarea Sistemului național unic pentru apeluri de urgență și a Ordonanței de urgență a guvernului nr. 111/2011 privind comunicațiile electronice a fost aprobată în prima ședință de guvern după vacanța parlamentară, respectiv pe 27.08.2019.
Printre modificări se regăsesc:
- generează schimbări în legislația națională care vor permite asigurarea unui răspuns cât mai promptla urgențele cetățenilor prin îmbunătățirea posibilităților de preluare și gestionare a informațiilor de localizare asociate apelurilor de urgență în vederea creșterii gradului de acuratețe și de precizie a localizării apelanților aflați într-o situație de urgență, astfel:
• reglementează transmiterea gratuită a mesajelortehnice standardizate scurte asociate apelurilor de urgență, ce conțin informații obținute pe baza echipamentului terminal (inclusiv a celor de tip AML);
• îmbunătățește caracterul de prevenție a prezentului act normativ pe două paliere complementare:
• Este important de subliniat că aceste date de identificare colectate de la utilizatorii de cartele pre-paid vor fi puse exclusiv la dispoziția administratorului SNUAU și utilizate de către acesta în conformitate cu prevederile legale exclusiv pentru salvarea de vieți omenești sau alte situații de urgență.
• permite implementarea tehnologiei de localizare pe baza informațiilor obținute la nivelulterminalului mobil (inclusiv tehnologia de tipAML), care va putea oferi salvatorilorinformații de localizare mult mai precise, aceste elemente generând o reducere semnificativă a timpului de gestionare a urgenței și implicit a timpului de răspuns la situații de urgență;
• permite identificarea utilizatorilor de cartele prepaid atunci când apelează numărul de urgență 112, procesarea mai rapidă a urgenței și facilitarea localizării acestor apelanți;
- reglementează transmiterea gratuită a mesajelor tehnice standardizate scurte asociate apelurilor de urgență, ce conțin informații obținute pe baza echipamentului terminal (inclusiv a celor de tip AML);
îmbunătățește caracterul de prevenție a prezentului act normativ pe două paliere complementare:
• Este important de subliniat că aceste date de identificare colectate de la utilizatorii de cartele pre-paid vor fi puse exclusiv la dispoziția administratorului SNUAU și utilizate de către acesta în conformitate cu prevederile legale exclusiv pentru salvarea de vieți omenești sau alte situații de urgență.
• permite implementarea tehnologiei de localizare pe baza informațiilor obținute la nivelulterminalului mobil (inclusiv tehnologia de tipAML), care va putea oferi salvatorilorinformații de localizare mult mai precise, aceste
elemente generând o reducere semnificativă a timpului de gestionare a urgenței și implicit a timpului de răspuns la situații de urgență;
• permite identificarea utilizatorilor de cartele prepaid atunci când apelează numărul de urgență 112, procesarea mai rapidă a urgenței și facilitarea localizării acestor apelanți;
• prin descurajarea apelării abuzive a 112 și alertării false a forțelor de intervenție ca urmare a obligativității înregistrării utilizatorilor de cartele prepaid, neidentificabili în prezent. Alertarea în mod fals a agențiile specializate de intervenție generează alocări de resurse semnificative, resurse care ar putea salva/trata situații cu adevărat urgente;
• prin majorarea sancțiunilor aplicabile în cazul apelurilor false;
Se observă o creștere de 514,3% a instalării aplicației „Apel 112”
Șeful Departamentului pentru Situații de Urgență a mai menționat, referitor la încheierea unui Protocol de colaborare cu Google, Apple pentru testarea și ulterior operaționalizarea soluției finale de localizare de tip AML în SNUAU, că STS a contactat Google și Apple pentru a stabili detaliile referitoare la modul/planul de implementare al AML în România. Astfel, STS a transmis către ambele entități informațiile generale cu privire la modul de organizare al SNUAU, respectiv cadrul legal ce reglementează localizarea la momentul apelului către 112.
Totodată, Raed Arafat a transmis că de pe 24 august până pe 3 septembrie, se observă o creștere de 514,3% a instalării aplicației „Apel 112” pe Android, ajungând la 160.667 de telefoane cu aplicația activă, respectiv 7.316 de telefoane cu aplicația activă pe iOS.
„Rezultatele sunt promițătoare, însă departe de a fi mulțumitoare. Vorbim despre o aplicație care, odată descărcată, oferă posibilitatea unei localizări de precizie ridicată imediat, spre deosebire de localizarea de tip AML care necesită o perioadă de implementare estimată la 8 luni”, a completat Raed Arafat.