RADET ar putea falimenta din cauza unui inventator bucurestean

De: Cancan
Publicat: 26/02/2008 | 00:00

PRETENTII. Pe motiv ca i-a furat inventia, Dumitru Pabat cere regiei de distributie a agentului termic despagubiri de peste 40 de milioane de euro MOTIV. Marul discordiei intre „inventator” si RADET este un sistem de distributie si contorizare a agentului termic prin retele telescopice Aiuritor. Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci a permis unui roman sa breveteze de noua o inventie veche, dand unda verde, astfel, unui proces de zeci de milioane de euro cu regia de distributie a energiei termice Costin Musat Bucuresteanul Dumitru Pabat pretinde ca a inventat un sistem de distributie si contorizare a agentului termic prin retele telescopice. El intentioneaza sa dea in judecata Primaria Capitalei si RADET pentru faptul ca a aplicat inventia fara sa ii plateasca drepturile de autor. Unul dintre specialistii in domeniu, prodecanul Facultatii de Instalatii, Traian Cruceru, ne-a spus ca ideea este veche de peste 20 de ani si ca se poate gasi in orice manual de specialitate. „Este ca si cum ai spune ca ai inventat roata de car. Acest sistem se aplica de mult timp in Romania,” a declarat, amuzat, profesorul Cruceru. Cu toate acestea, OSIM a brevetat proiectul lui Pabat in anul 2006, dand posibilitatea unui pretins iventator sa ceara in instanta despagubiri de milioane de euro. Directorul RADET, Virgil Ramba, este de aceeasi parere cu profesorul Cruceru, declarand ca sistemul a fost pus in aplicare pentru prima data in urma cu zece ani, dar ca este dreptul fiecaruia sa se adreseze in justitie daca se simte nedreptatit. Totusi, inventatorul pare decis ca intr-o saptamana sa dea in judecata RADET, cerand despagubiri de peste 40 de milioane de euro, ceea ce ar putea baga in colaps regia. El va fi reprezentat de un nume celebru, avocatul Doru Giugula, consilier general si presedinte al Comisiei de Integritate a PSD Bucuresti. Chiar daca pare o bagatela, un proces asemanator, cu un alt inventator, a fost la un pas, acum cativa ani, sa blocheze privatizarea uzinelor Dacia, din cauza sumelor uriase pe care acesta le-a obtinut in justitie drept despagubire.