Profesorii abandoneaza pe capete sistemul de invatamant de stat
AFACERI. Florinel Troncea este profesor de matematica, dar, in paralel, se ocupa si de copiii inscrisi la „after-school-ul” deschis impreuna cu sotia sa ALEGERE. Pentru ca ideea de a pune pe picioare un „after-school” s-a dovedit una prospera, Luminita Troncea a renuntat definitiv la catedra de limba germana Reorientare. Nemultumiti de salarii, cadrele didactice se indreapta spre alte domenii sau aleg institutiile de educatie private Alina Andrei, Sorin Cioponea Aproximativ 10.000 de cadre didactice din invatamantul preuniversitar, dintr-un total de 260.000, au renuntat numai anul trecut la profesia de dascal. Mai mult decat atat, numarul celor care au ales un alt drum in cariera este cu o mie mai mare fata de anul 2005-2006. Principalul motiv pentru care profesorii si invatatorii abandoneaza sistemul de invatamant este nivelul scazut al salariilor. Unii dintre ei isi schimba domeniul de activitate, altii isi deschid afaceri tot cu profil didactic. Este si cazul Luminitei Troncea, care, dupa o cariera de zece ani ca profesor de germana, a decis sa-si continue munca intr-un mediu care sa corespunda cerintelor sale. Acum doi ani, impreuna cu sotul sau, Florinel, si el profesor de matematica de peste 17 ani, a decis sa deschida un „after-school”. „Ideea mi-a venit cand eram gravida, deci urma sa am nevoie de o bona, dar si de un profesor pentru copilul meu”, ne-a spus Luminita Troncea. Parintii copiilor care sunt inscrisi la „after-school” sunt mult mai linistiti, pentru ca acum odraslele lor invata si isi fac temele indrumati de profesori specializati. „Foarte multi parinti nu au timp pentru educarea copiilor, iar acestia sunt lasati singuri, ceea ce conduce la rezultate slabe la invatatura. Parintii ocupati au copii nepregatiti, care isi pierd timpul in fata blocului si pot intra in diverse anturaje”, ne-a marturisit Florinel Troncea, care a hotarat sa-si continue si activitatea de profesor. Parintii stau fara nicio grija pentru ca micutii au temele facute si sunt supravegheati pana ce ei termina programul la serviciu. „Am avut un elev care acum doi ani era corigent la sapte materii, fiind in situatie de repetentie, iar anul trecut a luat capacitatea si a intrat fara probleme la liceu. Marea majoritate a copiilor a avut medii generale de peste 8,50 la examenul de capacitate”, ne-a mai spus Florinel Troncea. Pentru ca „after-school”-ul a mers bine, sotii Troncea au decis sa isi dezvolte afacerile si au deschis, in acest an, si o gradinita.