Poliţa RCA se va modifica din nou! Schimbarea pe care o aşteptau toţi şoferii
Vești bune pentru șoferi! Polița RCA se va modifica din nou. Autoritatea de Supraveghere Financiară a anunțat care sunt schimbările în această privință. Iată ce trebuie să știe toți posesorii de permis auto!
Scumpirile au devenit o adevărată problemă pentru români. Aceștia sunt cei mai îngrijorați de adaosul comercial la alimentele de bază și de creșterea prețurilor la RCA. În ciuda faptului că mulți dintre salariații României trăiesc de la o lună la alta, și în 2024 creșterile de prețuri vor continua. Și de data aceasta, motivele scumpirilor sunt oarecum neîntemeiate pentru cetățeni.
Inflația este una dintre cele mai serioase probleme economice cu care țara noastră s-a confruntat în ultimii ani. Potrivit unui raport recent realizat asupra inflației, Banca Națională a României (BNR) și-a revizuit prognoza de inflație pentru finalul anului 2024 la 4,8% de la 4,4%, procent care era estimat pentru luna august.
Când vine vorba despre polița RCA, se pare că aria de aplicare a sistemului bonus-malus se va extinde. O dată cu scumpirile, autoritățile vor introduce și posibilitatea de a plăti RCA în rate lunare sau semestriale. De asemenea, se va implementa sistemul de „franșiză”. Acest nou sistem va fi similar cu CASCO. Astfel, compania de asigurări va plăti daunele inițiale și apoi le va recupera de la asiguratul vinovat de incident.
„Al doilea obiectiv, așa cum spuneam, este introducerea unor modificări cu impact asupra primei. Bonus-malus este unul, al doilea este franșiza.
Franșiza ar fi după modelul celei aplicate pentru CASCO, evident cu diferența că atunci când se face plata daunei de către asigurător nu se va face o deducere a franșizei din beneficiul pe care l-ar obține păgubitul.
Asigurătorul va plăti el dauna, iar mai departe, în funcție de valoarea franșizei, va recupera suma de la asiguratul vinovat în evenimentul respectiv. Trebuie spus că este un beneficiu opțional, la cererea asiguratului.
În al doilea rând, trebuie spus că această franșiză va fi într-o anumită valoare nominală, nu procentuală. Franșiza va fi stabilită în funcție de capacitatea de plată a celui luat în risc, pentru că asigurătorul trebuie să aibă posibilitatea de a recupera suma rezpectivă, în caz de daună”, a transmis vicepreședintele ASF pentru asigurări, Sorin Mititelu, pentru Economica.
Ce modificări se aduc în sistemul bonus malus
Actualul punctaj de bonus malus deja câștigat de șoferii români va rămâne în vigoare. Mai mult, autoritățile anunță că va avea parte de o extindere.
„Vom introduce noi criterii pentru tot ce înseamnă malus, unele dintre ele aduse de foarte multe ori în atenția publică. De exemplu, să se țină cont dacă dauna a fost produsă într-un eveniment rutier care a condus la o vătămare corporală. Actualul sistem nu are în vedere nici dacă a fost o daună totală cu victime sau fără victime. Mai sunt și altele. Istoricul de amenzi pe ultimul an va fi luat în calcul. Aici avem în vedere, binențeles, amenzile rutiere. E posibil să luăm în considerare și dacă dauna s-a întâmplat în România sau în afara țării, având în vedere că sunt diferențe foarte mari între valorile daunei medii. Acestea sunt principalele elemente.
Ideea este de a aduce rezultatul de fond al acestui sistem la un nivel de rezonablitate. Ce este câștigat este un drept câștigat, deci toată lumea rămâne în acest sistem bonus-malus. Ceea ce avem în vedere este extinderea plajei, mai ales la bonus, astfel încât să nu ne oprim la B8. Va fi nevoie de o ajustare a nivelelor și de malusare și de bonusare. Acest sistem nu trebuie să încarce prima de risc a fiecărui asigurător. Pentru asigurător este un joc cu sumă nulă, pentru că adaugă rezultatul acestui sistem la prima lui, deci el nu are un impact, dar noi, asigurații, vom fi impactați”, a mai explicat Mititelu.