Ordinul de la UE pentru magazinele din România intră în vigoare din noiembrie. Și celelalte state din uniune trebuie să facă asta

Publicat: 20/08/2023 | 17:08
Noi reguli pentru comercianții din România

Zilele acestea, ministrul Mediului, Tzancos Barna, a anunțat că de la data de 30 noiembrie 2023, intră o nouă lege în vigoare. Guvernanții au pregătit programul RETURO, prin intermediul căruia românii vor avea parte de mai multe drepturi în fața comercianților. Ordinul de la Uniunea Europeană se va aplica tuturor țărilor membre.

Potrivit normelor publicate de către Uniunea Europeană încă de la finalul anului 2022, un comerciant trebuie să repare, să înlocuiască, să reducă prețul sau să vă ofere o rambursare în cazul în care bunurile pe care le-ați cumpărat se dovedesc a fi defecte sau nu arată sau nu funcționează așa cum este anunțat.

În situația în care ați achiziționat un produs sau un serviciu online sau în afara unui magazin (prin telefon, comandă prin poștă, de la un vânzător din ușă în ușă), aveți, de asemenea, dreptul de a anula și returna comanda în termen de 14 zile, pentru orice motiv și fără o justificare.

Legea va intra în vigoare și în România, începând cu data de 30 noiembrie 2022, potrivit datelor transmise de către Tzancos Barna, ministrul Mediului. La data vizată, va fi introdus programul RETURO, pentru realizarea returului.

Cum se aplică garanția de 2 ani și când se face returul în baza sa

Indiferent dacă marfa este cumpărată online sau din magazin, aveți dreptul la o garanție de minim 2 ani. În cazul în care bunul este achiziționat de oriunde din Uniunea Europeană și are defecte, vânzătorul este obligat să le repare gratuit. În situația în care nu este posibilă remedierea situației, comercialul trebuie ori să înlocuiască produsul, ori să aplice o reducere de preț sau o rambursare integrală. De asemenea, în situația în care bunul se strică în primul an, se consideră că avea, de fapt, un defect din fabrică.

Există câteva excepții specifice de la dreptul de retragere, de exemplu mărfuri perisabile, bunuri care nu au fost sigilate și care nu pot fi returnate din motive de încălzire sau de igienă și contracte de servicii după ce serviciul a fost efectuat complet, atunci când v-ați dat acordul prealabil pentru a începe prestația imediat și ați recunoscut că v-ați pierdut dreptul de retragere atunci când serviciul este complet realizat.

(CITEȘTE ȘI: Alertă în magazinele Kaufland din România. Ce se întâmplă cu anumite produse din oferta retailerului german)

Cum trebuie să procedezi pentru a fi despăgubit, dacă nu te înțelegi cu vânzătorul

Dacă aveți o problemă cu un comerciant, iar aceasta nu poate fi soluționată în mod direct cu comerciantul, aveți la dispoziție următoarele posibilități:

  • depunerea unei reclamații la autoritate;
  • inițierea unei proceduri de soluționare alternativă a litigiilor.

(CITEȘTE ȘI: Alertă în magazinele din România! Acest afiș nu trebuie să lipsească, iar proprietarii pot plăti amenzi mari dacă nu respectă regulile)

Luciana Polite
Luciana Polite este absolventă a Facultății de Litere din cadrul Universității din București. A urmat apoi studii universitare de masterat, „Modele de comunicare și relații publice”, în cadrul aceleiași universități. După o perioadă în care a fost redactor și reporter pentru un ... citește mai mult