O româncă a îngenuncheat gigantul Vodafone. Avem decizia care privește 10 milioane de abonați!
O româncă a îngenuncheat gigantul Vodafone! CANCAN.RO, site-ul nr. 1 din România, vă prezintă, în exclusivitate, decizia care privește aproape 10 milioane de abonați. După mai multe termene, judecătorii au descoperit clauzele abuzive în contractele încheiate cu clienții, iar rezultatul este devastator pentru compania de telefonie mobilă. În clipa de față, fără niciun fel de problemă, românii pot solicita rezilierea fără cost a abonamentelor sau restituirea banilor încasați ilegal!
Prevederea din contractele încheiate de Vodafone prin care abonații trebuie să achite despăgubiri de sute de euro în cazul în care vor să rezilieze abonamentul înainte de expirarea duratei minime a înțelegerii este, în acest moment, de domeniul trecutului! Regula de 24 de luni este ilegală și, conform instanței, este o clauză abuzivă. Marele merit îi aparține unei românce! Fără să stea pe gânduri, aceasta a reclamat Vodafone la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC).
(VEZI AICI: O ROMÂNCĂ S-A ALES CU TELEFONUL SUSPENDAT PENTRU NEPLATA FACTURII DE „ZERO LEI”)
Conaționala noastră era nemulțumită de anumite prevederi din contractul pe care îl semnase cu vestita companie de telefonie mobilă. ANPC a mers, ulterior, în instanță și a pornit un proces. Pe care l-a câștigat după trei ani! La Tribunalul București și, ulterior, la Curtea de Apel. În concluzie, oricine are acum posibilitatea de a rezilia, fără nicio problemă, înțelegerea cu Vodafone, înainte de durata de doi ani! Mai mult, compania este obligată să îi restituie sumele de bani încasate ilegal.
Magistrații au lovit dur: „Obligă pârâta să modifice toate contractele…”
În continuare, CANCAN.RO, site-ul nr. 1 din România, vă prezintă, în exclusivitate, decizia pe care a luat-o, inițial, Tribunalul București și care privește aproape 10 milioane de români, care au tangențe cu Vodafone.
„Constată caracterul abuziv al următoarelor clauze din contracte:
- a) din Clauzele Contractuale Principale – Partea a II-a:
– clauza 5 pct. 5.1 fraza a doua privind obligația clientului de a plăti „o despăgubire în cazul încetării Contractului înainte de expirarea duratei minime contractuale stabilite în CCP Partea I și TCG”;
– clauza 9 alin. 2 ultimele două liniuțe conform cărora la încheierea contractului clientul declară că „a citit, a înțeles și a acceptat clauzele cuprinse în CCP și TCG” și că a acceptat în mod expres clauza 5 din CCP partea a II-a;
- b) din Termenii și Condițiile Generale pentru Persoane Fizice – Consumatori:
– clauza 10.3 fraza a doua „Prejudiciul cauzat se calculează pornind de la suma de 150 euro, durata minimă contractuală și numărul de luni rămase până la expirarea duratei minime contractuale și/sau prejudiciul corespunzător calculat potrivit prevederilor din prezentul Contract pentru fiecare cartelă SIM dezactivată, plătibilă în lei la cursul oficial de schimb BNR leu/euro de la data emiterii facturii”;
– clauza 10.4; – clauza 10.5; – clauza 18.2 lit. a) și b); – clauza 18.3; – clauza 19.8.3 alin. 1 fraza a doua „Prejudiciul cauzat se calculează pornind de la suma de 200 euro, durata minimă contractuală și numărul de luni rămase până la expirarea duratei minime contractuale și/sau prejudiciul corespunzător calculat potrivit prevederilor din prezentul Contract pentru fiecare cartelă SIM dezactivată, plătibilă în lei la cursul oficial de schimb BNR leu/euro de la data emiterii facturii” și alin. 2 fraza a doua „Prejudiciul cauzat se calculează pornind de la suma de 100 euro, durata minimă contractuală și numărul de luni rămase până la expirarea duratei minime contractuale și/sau prejudiciul corespunzător calculat potrivit prevederilor din prezentul Contract pentru fiecare cartelă SIM dezactivată, plătibilă în lei la cursul oficial de schimb BNR leu/euro de la data emiterii facturii”;
– clauza 19.9.3 – clauza 19.9.4 alin. 1 fraza a doua „În cazul în care clientul dorește trecerea la o extraopțiune lunară de Internet pe Mobil în roaming cu valoare în euro mai mică, înainte de expirarea perioadei minime contractuale, clientul va plăti, cu titlu de despăgubire, diferența de valoare între extraopțiunea prezentă și cea viitoare pentru restul perioadei contractuale obligatorii” și alin. 2 fraza a doua „În cazul în care clientul dorește trecerea de la extraopțiunea Internet pe Mobil Roaming 1GB la Internet pe Mobil Roaming 500MB, cu valoare în euro mai mică, înainte de expirarea perioadei minime contractuale, clientul va plăti, cu titlu de despăgubire, diferența de valoare dintre extraopțiunea prezentă și cea viitoare pentru restul perioadei contractuale obligatorii”;
– clauza 19.9.6 alin. 1 fraza a doua „Prejudiciul cauzat se calculează pornind de la suma de 200 euro, durata minimă contractuală și numărul de luni rămase până la expirarea duratei minime contractuale și/sau prejudiciul corespunzător calculat potrivit prevederilor din prezentul Contract pentru fiecare cartelă SIM dezactivată, plătibilă în lei la cursul oficial de schimb BNR leu/euro de la data emiterii facturii” și alin. 2 fraza a doua „Prejudiciul cauzat se calculează pornind de la suma de 100 euro, durata minimă contractuală și numărul de luni rămase până la expirarea duratei minime contractuale și/sau prejudiciul corespunzător calculat potrivit prevederilor din prezentul Contract pentru fiecare cartelă SIM dezactivată, plătibilă în lei la cursul oficial de schimb BNR leu/euro de la data emiterii facturii”.
Menține procesul verbal nr. 0619993/749/21.02.2014 în ceea ce privește constatarea caracterului abuziv al clauzelor enumerate mai sus.
Aplică pârâtei sancțiunea amenzii contravenționale în cuantum de 200 lei pentru încălcarea prevederilor art. 1 alin. 3 din Legea nr. 193/2000.
Obligă pârâta să modifice toate contractele de adeziune în curs de executare, precum și să elimine clauzele abuzive din contractele preformulate de același tip, destinate a fi utilizate în cadrul activității profesionale.”
În urma deciziei magistraților, Vodafone a fost obligată să elimine toate clauzele abuzive din contracte, atât din cele în curs de derulare, cât și din cele nou încheiate.
Gigantul telefoniei mobile nu a stat cu mâinile în sân și a contestat decizia Tribunalului București la instanța superioară. Curtea de Apel București a respins, însă, apelul, astfel că hotărârea luată în primă fază de magistrați a rămas definitivă.
Judecătorii au luat decizia conform Legii nr. 193 din anul 2000, care susține că firmele care furnizează servicii nu au dreptul să stipuleze în contract plata unei sume fixe în cazul în care clientul decide să rezilieze unilateral înțelegerea.
(CITEȘTE ȘI: GHIŢĂ CIOBANUL A AJUNS LA DNA. A DENUNŢAT UN MINISTRU!)
În contractele Vodafone se nota că în cazul rezilierii contractelor înainte de durata a 24 de luni, clienții sunt obligați să achite o sumă de câteva sute de euro, în funcție de valoarea abonamentului, drept despăgubire.
Judecătorii, de partea clienților în litigiul cu Vodafone
Magistrații sunt de părere că, prin impunerea respectivei sume, cunoscuta companie de telefonie mobilă a restrâns dreptul clienților de a rezilia unilateral contractele.
“În speță, prin clauzele 10.3 fraza a doua („Prejudiciul se calculează pornind de la suma de 150 euro, durata minimă contractuală și numărul de luni rămase până la expirarea duratei minime contractuale și/sau prejudiciul corespunzător calculat potrivit prevederilor din prezentul Contract pentru fiecare cartelă S__ dezactivată, plătibilă în lei la cursul oficial de schimba BNR leu/euro de la data emiterii facturii”) … pârâta (Vodafone) a restrâns dreptul consumatorilor de a denunța sau de a rezilia unilateral contractul prin impunerea unei sume fixe pentru fiecare lună rămasă din durata minimă contractuală stabilită de pârâtă”, este un pasaj din motivare.
Abonamente super-scumpe contra telefoane sub prețul real
Instanța și-a mai motivat decizia contra Vodafone precizând că respectiva companie de telefonie mobilă are oferte promoționale prin care oferă clienților aparate la prețuri mult sub prețul lor real, în schimb impunându-le abonamente cu valoare super-ridicată.
“Tribunalul mai reține că existența unor oferte promoționale face parte din strategia operatorilor din domeniul telecomunicațiilor de atragere a clienților. Trebuie însă observat că, în cazul în care clientului îi este oferit un echipament electronic la un preț mult mai scăzut decât cel practicat pentru vânzarea aceluiași echipament electronic fără încheierea unui abonament, clientul trebuie să încheie un abonament cu valoare foarte mare, pe baza căruia diferența de preț este recuperată de profesionist. (Valoarea abonamentului este de 59 euro/lună conform ofertei prezentate de pârâtă la fila 479, vol. II din dosarul nr. XXXXXXXXXXX, în condițiile în care diferența de preț pentru primele 6 telefoane din ofertă este cuprinsă între 68 și 138 de euro, pârâta neavând nevoie decât de o perioadă scurtă pentru recuperarea acesteia din costul abonamentului.) Cu privire la cazurile în care nu se oferă echipamente electronice, ci doar servicii de telefonie, pârâta nu a explicat de ce ar exista o diferență semnificativă între costul serviciului furnizat pentru o perioadă scurtă și costul serviciului a cărui furnizare este garantată pentru o perioadă minimă de 1 an/2 ani, pentru a justifica valoarea despăgubirilor percepute în cazul denunțării contractului înainte de încheierea perioadei minime”, este un alt pasaj din motivare.
În plus, judecătorii au ajuns la concluzia că suma fixă impusă de Vodafone în cazul în care clientul renunță la contract înainte de perioada de 24 de luni nu este corelată cu prejudiciul pe care compania de telefonie l-ar suferi.
“Suma prevăzută cu titlu de despăgubire în cazul denunțării contractului de către client înainte de expirarea perioadei minime este o sumă fixă stabilită anticipat de pârâtă pentru fiecare lună rămasă până la expirarea duratei minime, fără corelație cu prejudiciul suferit efectiv de pârâtă (în cazul ofertelor aferente abonamentului RED 59 diferența de preț variază foarte mult de la un telefon la altul, fiind cuprinsă între 68 și 570 euro conform tabelului de la fila 479, vol. II din dosarul nr. XXXXXXXXXXX), fiind aplicabile în cauză dispozițiile alin. 1 lit. j) din Anexa Legii nr. 193/2000”, se arată în motivare.
În concluzie, o româncă a îngenuncheat Vodafone, companie care, pe 31 martie, a anunțat că are 9,6 milioane de utilizatori în țara noastră! CANCAN.RO, site-ul nr. 1 din România, urmează să vă țină la curent cu desfășurarea evenimentelor în acest caz, care privește aproape 10 milioane de români!