Anunț important pentru următoarea categorie de șoferi din România. Reprezentanții CNAIR au anunțat că proprietarii mașinilor istorice nu vor mai fi scutiți de plata rovinietei.
Începând de luni, 11 octombrie 2023, proprietarii vehiculelor istorice vor trebui să plătească rovinietă pentru tranzitarea Autostrăzilor și a Drumurilor Naționale din România.Anunțul a fost făcut de către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Regimul fiscal pentru autovehiculele de epocă este unul preferențial, deținătorii fiind scutiți de la plata impozitului și a rovinietei, dar și de un preț unic pentru asigurările RCA.
„Începând cu data de 16.10.2023, zi până la care CNAIR va finaliza procesul de prelucrare a datelor privind vehiculele istorice care au fost înscrise în baza de date a Sistemului informatic de emitere, gestiune, monitorizare şi control al rovinietei cu vehicule exceptate, în vederea eliminării din aceasta, utilizatorii vehiculelor istorice au obligaţia de a achita tariful de utilizare şi tariful de trecere pe reţeaua de Drumuri Naţionale din România”, se arată în comunicatul CNAIR.
Proprietarii vehiculelor de istorie au timp până pe 16 octombrie 2023 să achite rovinieta. Totodată, începând cu anul 2026, TollRo, noua vinietă care a fost aprobată de Guvern, va schimba modul de calcul al taxei de drum. Proprietarii vehiculelor vor fi taxați în funcție distanța parcursă și de clasa de poluare.
Specialiștii atrag atenția și spun că nu orice vehicul vechi este considerat de epocă. Mașina trebuie să fie originală și să corespundă 100%, toate piesele să fie originale și să nu existe alte modificări, fără urme de rugină și perfect funcțional. Totodată, trebuie să fie vorba despre vehicule pentru care a trecut o perioadă de timp mai mare de 30 de ani de la încetarea fabricării tipului respectiv de vehicul.
”Din punct de vedere obiectiv, trebuie să fie vorba despre vehicule pentru care a trecut o perioadă de timp mai mare de 30 de ani de la încetarea fabricaţiei tipului respectiv de vehicul. Este avută în vedere data încetării producerii tipului de vehicul, nu data concretă a fabricării… Sub aspect formal administrativ, este necesar ca deţinătorii vehiculelor istorice să obţină un atestat de vehicul istoric, emis de Retromobil Club România, în calitate de autoritate naţională FIVA în România. Ea trebuie să fie originală şi să corespundă 100%, adică toate piesele ei să fie originale şi să nu fie modificate. Apoi se face un dosar la Clubul Retromobil, iar o comisie verifică maşina. Dosarul este trimis la Bucureşti unde o altă comisie Retromobil decide dacă se atestă sau nu ca vehicul istoric”, potrivit profesorului Corneliu Liviu.