O nouă înşelătorie îi vizează pe pensionarii din România. La ce trebuie să fie atenţi

Publicat: 06/08/2024 | 13:50
Ce pensionari pot cere recalcularea pensiei / Foto: Pixabay

Înșelătoriile devin tot mai sofisticate, vizând pensionarii sub pretextul Casei Naționale de Pensii. Autoritățile sunt în alertă maximă și le recomandă cetățenilor să fie extrem de vigilenți, notează capital.ro.

O femeie a raportat pe o rețea de socializare că a primit un mesaj fals de la cineva pretinzând că reprezintă Casa Națională de Pensii. Mesajul solicita deschiderea unui cont bancar și furnizarea detaliilor acestuia pentru a primi sumele restante din recalculare. Alte persoane au întâmpinat situații similare.

Casa de Pensii nu solicită informații personale prin mesaje pe rețele sociale sau SMS-uri. Reprezentanții instituției au confirmat că aceste mesaje nu sunt autentice și le recomandă pensionarilor să fie prudenți. Autoritățile sunt în alertă și cer tuturor să fie extrem de vigilenți.

Citește și: Moartea cumplită a unui bărbat dintr-un azil al groazei din Argeș. Medicii, șocați de ce i-au găsit în răni

Cum acționează escrocii pentru a-i păcăli pe bătrâni

Atacatorii trimit SMS-uri care solicită informații personale și detalii de card sub pretextul livrării unui colet, colectând date sensibile prin accesarea unui link.

Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) a explicat că infractorii cibernetici utilizează SMS-uri cu link-uri scurtate, cerând victimelor să completeze informațiile necesare pentru livrarea unui colet.

”Accesarea link-ului redirecționează victima către un site ce seamănă foarte mult cu cel oficial al Companiei Naționale Poșta Română S.A., pentru a genera încredere și a induce în eroare”, a transmis DNSC.

Conform DNSC, accesând link-ul primit, vi se vor solicita completarea unor formulare multiple:

  1. Primul formular conține un mesaj fals referitor la starea coletului și cere completarea adresei pentru reexpediere.
  2. Al doilea formular solicită informații personale și detalii despre livrarea coletului.
  3. Al treilea formular cere datele cardurilor bancare, inclusiv codul CVV/CVC, pentru o plată mică; totuși, cardul va fi debitat cu o sumă mult mai mare.

Ce trebuie să facă bătrânii în cazul în care primesc astfel de mesaje

Dacă primiți astfel de mesaje, nu urmați instrucțiunile și raportați-le imediat Direcției Generale Operațiuni Tehnice, la adresa alerts@dnsc.ro sau la numărul de urgență 1911.

Directoratul oferă următoarele sfaturi utile:

  • Verificați cu atenție link-urile și conținutul mesajelor, căutând erori de scriere sau greșeli gramaticale.
  • Evitați să accesați link-uri din mesaje sau e-mail-uri trimise de expeditori necunoscuți.
  • Asigurați-vă că site-urile sau aplicațiile pe care introduceți informații personale sunt legitime înainte de a le utiliza.
  • Dacă ați introdus deja date personale pe site-uri suspecte, schimbați-vă parolele imediat.
  • Fiți prudenți la solicitările de informații personale și financiare; instituțiile și companiile nu vor cere astfel de date prin aceste metode.
  • Contactați imediat banca dacă ați răspuns unor astfel de solicitări și ați furnizat detalii bancare.

Citește și: Majorare de 40% la pensie. Ce români se pot bucura de 2.000 lei în plus, lunar

This browser does not support the video element.