Copii vor toata atentia parintilor „Fetita mea este in varsta de 2 ani si 3 luni. Suntem in faza in care scapam de scutec. Ii punem scutec doar cand doarme. La gradinita, unde isi petrece timpul de la 09.00 la 17.00, nu face pe ea deloc, probabil merg la ore fixe in grup la toaleta. Acasa, cu mama, cere de fiecare data la toaleta. Cand ramane cu tatal, foarte des, caci cu el sta seara dupa gradinita pana la somnul de noapte, nu cere la toaleta. Problema este nu doar ca nu cere, caci o duce cam la jumatate de ora si nu face nimic, ci faptul ca il cauta prin casa, se uita la el zambind si face pe ea!! Este o sfidare cumva?! Cum ne sfatuiti sa procedam?” Marilena P. Raspuns: La aceasta varsta, fetita dumneavoastra este intr-un amplu proces de dezvoltare, atat din punct de vedere fizic, intelectual, cat si emotional. In jurul varstei de doi ani, copilul solicita independenta, o anumita autonomie, iar daca parintii nu raspund pozitiv la aceaste nevoi, copilul se poate supara si poate manifesta comportamente de razvratire. Legat de problema semnalata, comportamentul copilului se poate explica prin faptul ca fetita, in relatie cu tatal ei, a descoperit o modalitate eficienta de a obtine atentie suplimentara si de a detine controlul, folosind ca „arma” olita. Cum se imprima modelele pozitive de comportament Prin acest comportament selectiv, fetita controleaza relatia cu parintele, spunand astfel „NU”, in dorinta de a-si afirma independenta si autonomia. Legat de sfaturi, este important de stiut ca: orice comportament se invata, dar are nevoie de o constanta si o repetabilitate pentru a se fixa corespunzator. Din acest motiv, este necesar ca ambii parinti sa adopte aceeasi conduita fata de copil si sa respecte aceleasi reguli privind desfasurarea intamplarilor. Sa nu utilizati pedeapsa, critica sau rusinarea copilului. De asemenea, nu puneti presiune si nu fortati copilul sa adopte comportamentul dorit de dumneavoastra. Singura modalitate eficienta, cu efecte bune asupra dezvoltarii normale si armonioase a copilului, este intarirea pozitiva a comportamentului, folosind lauda si aprobarea.