Nava „Speranta”, din „Toate panzele sus”, a ajuns generator de curent
PASIUNE. Indragostit de mare, Marin Deboveanu colectioneaza astazi ambarcatiuni in miniatura ISTORIE. Nava „Speranta” a fost o adevarata vedeta a anilor ’70, cand serialul „Toate panzele sus” a fost difuzat pentru prima data Transformare. Proiectantul ambarcatiunii, capitanul de cursa lunga Marin Deboveanu, spune ca velierul a fost taiat, iar motorul acestuia a servit drept sursa de energie Alexandra Nastase Ambarcatiunea din filmul „Toate panzele sus”, productie pe care copiii o asteptau cu sufletul la gura, ascunde o poveste cu final neasteptat. Cel care i-a dat viata, capitanul de cursa lunga Marin Deboveanu, in varsta acum de 75 de ani, a proiectat si a creat nava cu vele special pentru film, insa nu a trait bucuria de a iesi cu ea in larg prea mult. Totul a inceput in anii ’70, cand ofiterul de marina a fost cautat pentru a crea initial decorul potrivit pentru a ecraniza „Vasul Fantoma”, dupa Jack London, dar, de fapt, asa s-a si nascut „Speranta”. Astfel, de-a lungul scurtei sale existente, ambarcatiunea si-a schimbat denumirea de mai multe ori, devenind pe rand brigantina Sloughi sau goeleta Ghost, din filme straine, insa adevarata consacrare a cunoscut-o in productia romaneasca. Velierul a fost folosit mai apoi de personajele Ismail, Ieremia si Gherasim, pentru a ajunge in Tara de Foc. „Nava este prima mea dragoste, desi ca si constructie a fost al doilea vas pe care l-am proiectat. A prins contur in doar trei luni, in conditiile in care pe atunci, din cauza inundatiilor mari, toate santierele de la Dunare erau sub apa si nu m-au primit sa lucrez. Am fost nevoit sa organizez eu un santier, la un atelier care repara cazane, la Braila”, ne-a povestit Marin Deboveanu. Cel mai mare regret al capitanului „Sperantei” este ca nava a fost distrusa prin anii ’80 dintr-un motiv cel putin ciudat. Aceasta s-a scufundat in portul Tomis din Constanta, dupa ce puntea a fost taiata, ca motorul sa serveasca drept generator de curent la alte filmari.