Mai mulți angajați ai fostelor întreprinderi de stat, privatizate după 1990, riscă să primească pensii mai mici.
Există mai multe probleme legate de perioada de vechime în muncă a foștilor salariați, care acum sunt pensionari. Și asta pentru că arhivele firmelor au fost pierdute sau distruse. Unele instanțe obligă companiile să reconstituie vechimea în muncă, pe baza unor documente contabile, dar actele nu reflectă întotdeauna veniturile obținute de persoanele în cauză.
Ce spune Codul Muncii despre refacerea vechimii:
(1) Vechimea în muncă stabilită până la dată de 31 decembrie 2010 se probează cu carnetul de muncă.
(2) După dată abrogarii Decretului nr. 92/1976 privind carnetul de muncă, cu modificările ulterioare, vechimea în muncă stabilită până la dată de 31 decembrie 2010 se reconstituie, la cererea persoanei care nu posedă carnet de muncă, de către instanța judecătorească competență să soluționeze conflictele de muncă, pe baza înscrisurilor sau a altor probe din care să rezulte existența raporturilor de muncă. Cererile de reconstituire formulate anterior datei abrogarii Decretului nr. 92/1976, cu modificările ulterioare, se vor soluționa potrivit dispozițiilor acestui act normativ.
(3) Angajatorii care păstrează și completează carnetele de muncă le vor elibera titularilor în mod eșalonat, până la dată de 30 iunie 2011, pe baza de proces-verbal individual de predareprimire.
(4) Inspectoratele teritoriale de muncă ce dețîn carnetele de muncă ale salariaților le vor elibera până la dată prevăzută la alin. (3), în condițiile stabilite prin ordin al ministrului muncii, familiei și protecției sociale.
(5) Anunțul privind pierderea carnetelor de muncă emise în temeiul Decretului nr. 92/1976, cu modificările ulterioare, se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a”, stabilește Codul Muncii.