La capătul unui proces cu gigantul Vodafone, un gălăţean a obţinut în instanţă, zilele acestea, o decizie fără precedent. După ce a acuzat compania că i-a ”umflat” factura, abonatul respectivului furnizor de telefonie a primit despăgubiri morale, iar factura emisă i-a fost anulată! Practic, a fost un ”război” între David şi Goliat… Numeroşi români s-au aflat, poate, în aceeaşi situaţie, dar puţini şi-au cerut drepturile în instanţă, crezând că orice proces contra unei asemenea companii ar fi pierdut din start.
Povestea e oarecum clasică. Vara trecută, gălăţeanul Mihai Zaharia şi logodnica lui au vizitat într-un weekend Chişinăul. Mini-vacanţa celor doi s-a transformat însă într-un calvar.
”În 2016, în luna iulie, am decis alături de viitoarea mea soţie să mergem la Chişinău, noi locuind în Galaţi. Am plecat sâmbată dimineaţă din Galaţi, pe la prânz am ajuns la Chişinău. Având convingerea că am minute şi internet în roaming, aşa cum Vodafone-ul m-a ofertat, telefonic, când mi-au modificat abonamentul, am utilizat aceste două servicii şi la Chişinău. Procedasem la fel prin toată Europa, pe unde am călătorit. Important este că modificarea abonamentului meu s-a produs telefonic, fiind sunat de un operator, cu mai mult timp înainte, care m-a înştiinţat că mi se termină internetul cam repede şi îmi propune un alt abonament mai avantajos. Am acceptat, dar nu mi-a trimis nimic să semnez, totul fiind doar acea discuţie telefonică.
Să revin la problemă… La Chişinău, am intrat pe Facebook, am vorbit la telefon lucruri normale, nu poveşti. A doua zi, duminică, întâmplător, formez *123# să văd ce mai am din ofertă şi, cu stupoare, am constatat că aveam de plată un cost suplimentar de 1184,61 EURO, iar opţiunile ofertei mele de abonament erau neatinse, aşa cum erau şi la ultimul mesaj primit de la cost. Atunci, am zis că pică cerul pe mine. Am venit spre România, cu grabă, gândindu-mă numai să trec graniţa mai repede pentru a suna la Relaţii Clienţi. Imediat cum am intrat în România, am sunat la Vodafone pentru a vedea ce s-a întâmplat. La Relaţii Clienţi mi-au spus că nu au ce să-mi facă şi că va trebui să plătesc. Vă daţi seama că nu mi-a picat bine şi au urmat zile si nopţi foarte dificile pentru mine. A doua zi, am sunat din nou la companie propunându-le să pot plăti eşalonat, timp de un an. Nu mi-au putut da un răspuns pe loc, dar mi-au zis că voi fi sunat în termen de 5 zile şi-mi vor spune ce au hotărât. Nu ştiam ce să fac, mă gândeam să plătesc, mă gândeam să îmi fac nişte carduri de cumpărături în rate să pot plăti cu ele în caz că nu mi se acceptă ideea de a plăti eşalonat, pe lângă facturile lunare. Tot în acea zi, mă sună o altă persoană de la Vodafone, de la juridic şi îmi spune că dacă nu plătesc până ziua următoare suma de 5000 lei, nu voi mai putea iniţia apeluri, în condiţiile în care factura mea urma să se emită peste aproape 20 de zile. Nu am fost de acord şi nu am plătit, motiv pentru care mi-au suspendat abonamentul”, ne-a mărturisit gălăţeanul cum a început coşmarul cu Vodafone.
Ulterior, Mihai Zaharia s-a hotărât să depună reclamaţii la Oficiul pentru Protecţia Consumatorului Galaţi (OPC), la Antifraudă şi la Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM): ”Reprezentanţii Antifraudă mi-au răspuns că nu este de competenţa lor, iar ANCOM-ul nu s-a sinchisit nici măcar să-mi dea un răspuns. Singurii care au fost receptivi au fost cei de la OPC. Mi-au mai cerut o serie de documente, pe care le-am oferit, apoi am primit răspuns prin poştă că plângerea mea a fost întemeiată şi că îi obligă pe cei de la Vodafone să-mi storneze costul suplimentar. Credeam că s-a terminat problema, dar nu a fost aşa… Problemele abia începeau. Aşteptând următoarea factură de la Vodafone, aceasta a fost emisă şi a ajuns prin poştă la mine… Surpriză, nu era aşa cum îi obligau cei de la OPC.
Costul suplimentar de pe factura anterioară era în sold, deoarece nu îl plătisem, iar factura curentă, în loc să fie cu minus costul suplimentar, era cu zero. Îmi rămânea în continuare de plătit acel cost suplimentar. Am făcut sesizare la Vodafone, mi-au spus că trebuie să mi-l asum şi să-l plătesc, apoi enervându-mă, am făcut cerere de reziliere a abonamentului după un termen de 30 de zile de la acea dată. După acest termen, le-am trimis o adresă prin care îi anunţam că le trimit cartela SIM seria … cu numărul de telefon… şi le-am predat-o. Cei de la Vodafone mi-au răspuns că nu pot rezilia abonamentul atât timp cât le datorez bani. Mai mult decât atât, mi-au mai emis şi o factură cu penalităţi de 1534,97 lei. Iar am făcut reclamaţie la OPC, spunându-le că operatorul de telefonie mobilă nu respectă măsurile lor, iar i-au luat la controlat şi pe data de 20 decembrie 2016 mi-au dat răspuns că s-a revenit asupra măsurii, urmând ca Vodafone să-mi storneze costul suplimentar”.
Hărţuit de ”recuperatorii” Vodafone
Numai că, nici de această dată, compania nu s-a conformat. Dimpotrivă, Vodafone a angajat o societate de recuperare creanţe, ”Coface Romania Credit Management Services”, care avea să declanşeze o adevărată vânătoare a ”rău-platnicului” din Galaţi: ”Au început să mă sune zilnic şi să-mi trimită tot felul de adrese scrise prin care mă forţau să plătesc, fiind ultima cale de a ne întelege pe cale amiabilă! Apoi am primit o notificare prin poştă prin care Vodafone-ul mi-a reziliat contractul pe motiv de neplată, ciudat, în condiţiile în care eu solicitasem acest lucru iar ei nu au fost de acord. Apoi, într-una dintre zile, am primit un mail de la firma de recuperare şi mă atenţionau că datoria mea a ajuns la valoarea de 9337 lei şi că dacă nu o plătesc în acea zi, ziua următoare vor demara procedurile juridice pentru a recupera banii de la mine. În continuare nu doreau să-mi storneze datoria, motiv pentru care m-am adresat din nou OPC-ului, care mi-au răspuns că Vodafone s-a angajat că o să-mi facă acea factură cu minus. Şi au făcut-o pe 27 februarie, dar nu mi-au trimis-o nici până în ziua de astăzi”.
În aceste condiţii, în februarie anul acesta, gălăţeanul a angajat o avocată, din Baroul Galaţi, şi a dat în judecată compania de telefonie mobilă şi, în plus, şi societatea de recuperare creanţe: ”I-am acţionat în instanţă, la Judecătoria Sectorului 2, atât pe ei, cât şi firma de recuperare care m-a tot hărţuit, deoarece eram nedreptăţit. Aveam documente care dovedeau nevinovăţia mea”. Procesul a durat până săptămâna trecută, când compania Vodafone a fost găsită vinovată şi factura emisă a fost anulată. În plus, judecătorii au decis ca Vodafone să-i plătească lui Mihai Zaharia daune morale în valoare de 3000 de lei, dar şi cheltuieli de judecată.
”Sper ca povestea mea să fie un model de urmat şi pentru alţii care trec prin acelaşi lucru, să nu cedeze în faţa Vodafone şi să-şi apere drepturile. Sunt conştient că nu aş fi reuşit acest lucru fără ajutorul domnişoarei avocat, care m-a ajutat enorm în acest război cu mafia furnizorilor de telefonie mobilă ”, ne-a mai declarat gălăţeanul care a învins Vodafone.
Cine a avut experienţe similare cu Vodafone sau alte companii de telefonie mobilă, ne poate scrie la [email protected]!
(Adrian Nicolae)