Liniile mortii
HARTA. Calatoriile cu trenul pot fi fatale pe nu mai putin de o mie de rute din toata tara Nesiguranta. Calatorii care circula cu trenul si-ar putea pierde viata din cauza alunecarilor de teren, a inundatiilor sau a celor care fura bucati de sina Alexandra Ariciu Milioane de romani isi pun viata in pericol, zilnic, pe mai bine de o mie de puncte de cale ferata de pe toate magistralele din tara. Ultimele rapoarte despre starea infrastructurii arata ca doar anul trecut s-au produs aproape 20.000 de deranjamente la instalatii. Acestea au dus la decalari ale sosirilor pentru mai bine de patru mii de trenuri care cumuleaza, in total, peste 35 de zile de intarzieri. Situatia nu este straina reprezentantilor CFR Infrastructura, care admit ca o mare parte din liniile ferate au depasit „termenul de valabilitate”. Din cei aproximativ 14.000 km de linii existenti peste 1.000 km constituie rute nesigure. Mai grav este ca aproape jumatate din acestea au fost declarate „pericol de categoria I”, intre care doua sute sunt linii intens circulate. Printre acestea se numara Bucuresti-Iasi, Oradea-Timisoara, Sighisoara-Brasov si Constanta-Mangalia. Chiar daca bilantul „liniilor mortii” este ingrijorator, oficialii spun ca o parte din defectiuni sunt provocate de alunecari de teren, caderi de stanci sau de catre hotii de fier vechi, care dezasambleaza caile ferate pentru un ban in plus. In ultimul an au fost identificate alunecari de teren in tot judetul Suceava si pe rutele Focsani-Barlad, Timisoara-Oradea. Inundatiile de primavara au dat batai de cap angajatilor CFR pe rutele Iasi-Galati, Fetesti-Constanta, Baia Mare-Cluj Napoca. Pana in acest moment furturi de cale ferata au fost semnalate in apropierea garilor din Simeria, Cernavoda si Chitila.