Liber la moguli pe piata TV?
PERMISIVA. Noua lege ar putea deschide drumul unor patroni catre actionariatul mai multor societati radio-tv Intre deciziile care se iau pe banda rulanta, pe ultima suta de metri a guvernarii, atunci cand vigilenta media si a opiniei publice e canalizata spre campania electorala, s-ar putea numara una vizand piata audio-vizualului, care ii va face pe unii moguli sa isi frece mainile de incantare. Bogdan Tiberiu Iacob Surse din guvern afirma ca multcomentatul proiect de modificare a Legii audio-vizualului nu va mai astepta un vot al parlamentului, cel mai devreme anul viitor, ci va fi promovat in zilele urmatoare, printr-o ordonanta guvernamentala. Un proiect destinat legislativului a fost pregatit de CNA inca de la inceputul anului, dar nu are sanse sa intre la vot mai devreme de 2009. Nu stim in acest moment care vor fi principalele prevederi ale legii, in forma modificata de guvern, dar luand in calcul elementele continute in proiectul CNA, se pare ca doua vor fi schimbarile majore. Prima e o relaxare a regimului publicitatii, care nu poate fi decat binevenita, mai ales in conditiile crizei economice care face multe companii sa isi regandeasca bugetele de reclama. A doua mare schimbare ar putea viza dreptul unor patroni din media de a detine actiuni la mai multe posturi radio-tv si intr-o proportie mai mare decat in prezent. Pana acum, s-a discutat fie posibilitatea eliminarii totale a constrangerilor din Articolul 44, alineatul 9, care precizeaza ca „o persoana fizica sau juridica poate fi investitor ori actionar majoritar, direct sau indirect, la o singura societate de comunicatie audio-vizuala, iar la altele poate detine cel mult 20% din capitalul social”, fie o modificare a procentelor de participare, crescand pana la 49%. De asemenea, legea mai prevede ca o singura persoana poate detine o cota de piata media de cel mult 30%, pentru a se evita monopolul, prevedere care, de asemenea, ar putea fi eliminata. La inceputul anului, Centrul pentru Jurnalism Independent avertiza ca o asemenea decizie, desi ceruta de reprezentantii radiourilor si televiziunilor, „ar putea duce la situatia in care trei mari companii sa aiba cate 30% din piata, iar in spatele celor trei companii sa se afle, de fapt, o singura persoana”. Una peste alta este o lege care ar putea da liber la moguli, pe piata media.