Senatorii vor ca soferii care transporta autostopisti sa fie sanctionati drastic, cu pana la 5.000 de lei amenda.
Legea adoptata recent nu ia insa in calcul faptul ca in Romania, dupa model occidental, s-a organizat o adevarata “industrie” a autostopului, cosiderat perfect legal in UE si SUA.
Proiectul de lege al Guvernului, care are ca scop declarat combaterea transportului ilegal de persoane, dar a carui scop ii vizeaza in mod direct pe soferii care au in masina pasageri la “ia-ma nene” a fost adoptat in urma cu cateva zile de Senat. Legea nu va deveni deocamdata operationala, pana ce nu va trece si de votul Camerei Deputatilor. Oricum, intentia autoritatilor, care cat de curand ar putea deveni lege si va fi aplicata de politia rutiera si reprezentantii Ministerului Transporturilor, a scandalizat opinia publica, iar oamenii au umplut internetul de proteste. Mai mult, o asemenea initiativa ingradeste grav drepturile cetatenilor si libertatea de miscare, iar acesta poate fi uin motiv serios de procese, mai intai in justitia locala, iar apoi la CEDO, considera juristii.
Cursele sunt anuntate online
Mai mult, legea “omoara” cel mai nou concept importat din Occident, “carpooling”-ul, care a gasit repede adepti si in tara noastra. Este vorba de situri speciale de internet, construite dupa principiul curselor de transport public intre orase, in care fiecare sofer inscris isi anunta ziua si ora la care va face cursa, cate locuri are si care este pretul cerut pentru autostopist.
CITESTE SI: Trei tineri au trait spaima vietii lor! Luati la autostop, apoi batuti si jefuiti de bani si de telefoane
Legea bonelor a fost adoptata de senatori
Mai departe, acesta este contactat de doritori, care se folosesc de locul liber din masina acestuia pentru a ajunge la destinatie. Studiind oferta de pe cele cateva situri din Romania, se poate vedea ca exista chiar persoane care se ocupa in mod curent cu astfel de activitati, iar acestia, sunt, in primul rand, vizati de noua lege.
“Carpooling”-ul a prins repede adepti
Chiar daca anumite persoane considera ca Romania a “adaptat” cumva fenomenul, cunoscut initial ca un act gratuit pe care il face soferul, iar romanii fac asta ca sa castige un ban, preturile practricate de soferii de “carpooling” sunt la jumatate sau chiar la sfert fata de companiile de transport public cu autobuzul, ca sa nu mai vorbim de tarifele pe calea ferata.
Astfel, soferul care ofera acest serviciu isi anunta ruta exacta, ora si ziua plecarii, dar si marca masinii, anul fabricatiei si experienta in sofat. Multi isi ataseaza inclusiv profilele de Facebook, pentru a fi mai credibili. Fenomenul se bucura de un real succes, in principal datorita preturilor: astfel, o cursa Bucuresti-Bacau este 35 RON de persoana, in timp ce un drum din Capitala pana la Iasi nu depaseste 60 de RON! Pe plan local, intre Roman si Bacau, un pasager plateste 7 lei, iar pe unele din forumurile specializate, soferii anunta ca sunt dispusi sa transporte si colete!
M.Niculescu