În anul 2025, legislației bancare ar putea să i se aplice câteva modificări. Începând cu luna ianuarie a anului viitor, toți românii cu conturi bancare ar putea fi informați atunci când este întâmpinată o problemă la sistemul informatic. Obiectivul central al proiectului de lege, pus în dezbatere de Ministerul Finanțelor, reprezintă transpunerea directivei UE în legislația din România. Informațiile se regăsesc mai jos, în articol.
Începând cu luna ianuarie a anului viitor, legislația bancară din România ar putea să se modifice. Potrivit ultimelor date publice, Ministerul Finanțelor a pus în dezbatere un proiect de lege prin care se dorește ca toți românii, care dețin conturi bancare, să fie notificați atunci când sunt sesizate probleme ale sistemului informatic.
În proiectul de lege pus în dezbatere de Ministerul Finanțelor, băncilor le revine obligația de a informa clienții despre măsurile de securitate care sunt adoptate, în vederea protecției datelor, dar și despre sistemele informatice folosite.
Vezi și ANUNȚ DESPRE RECALCULAREA PENSIILOR. MINISTRUL MUNCII A MĂRTURISIT CE PENSIONARI VOR FI VIZAȚI
În acest sens, ce se întâmplă mai exact? Clienții băncilor trebuie să fie informați în momentul în care există căderi ale platformelor entităților la care au conturi bancare. De exemplu, în condițiile în care au loc atacuri cibernetice, entitățile bancare trebuie să își informeze clienții. În acest sens, există în vedere implementarea directivei UE din 2022/2556 și completată prin Regulamentul 2022/2554.
Informarea ar putea fi efecutată prin aplicațiile bancare și SMS-uri. Clienții entităților bancare trebuie să fie informați imediat, în condițiile în care devin victime ale incidentelor informatice. Noua lege ar putea intra în vigoare începând cu data de 17 ianuarie 2025. Proiectul de lege va fi supus dezbaterii și adoptării în Parlament, având în vedere că a primit aviz favorabil din partea BNR și ASF. În documentul de expunere de motive, apar următoarele informații:
„Ca urmare, este necesară amendarea cadrului legislativ primar, reprezentat de OUG nr. 99/2006, în sensul
introducerii unor prevederi care să instituie următoarele obligații:1. conceperea cadrului de administrare a activității instituțiilor de credit pentru a răspunde inclusiv cerințelor privind sistemele informatice. Aceste sisteme informatice trebuie să fie instituite și gestionate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 2022/2554;
2. includerea, în mod explicit, a riscurilor evidențiate de testarea rezilienței operaționale digitale în procesul de supraveghere și evaluare realizat de BNR, în calitate de autoritate competentă cu supravegherea prudențială a instituțiilor de credit;
3. furnizarea de informații, la solicitarea BNR, de către furnizorii terți de servicii privind TIC, către care instituțiile de credit au externalizat anumite activități”, se arată în documentul emis public pe Ministerul Finanțelor.
Vezi și DOUĂ ZILE LIBERE NOI PENTRU ROMÂNI. PROIECTUL A AJUNS PE MASA SENATORILOR
„Directiva (UE) 2022/2556, care se va aplica împreună cu acest regulament începând cu data de 17 ianuarie 2025, vizează alinierea cerințelor privind administrarea riscurilor TIC prevăzute de directivele sus-menționate cu prevederile comprehensive și unitare specificate de Regulamentul (UE) nr. 2022/2554, ambele acte europene urmărind să sprijine și să faciliteze consolidarea securității cibernetice în domeniul serviciilor financiare”, se mai arată în documentul cu expunere de motive.
Sursă foto: Pixabay