Klaus Iohannis, în centrul unui scandal public. Prețul zborurilor cu avionul de lux a devenit brusc secret de stat
Klaus Iohannis a zburat, anul acesta, în Asia și America Latină, cu un avion de lux. Dacă prețurile vizitelor anterioare au fost făcute publice, de data aceasta nu s-a întâmplat acest lucru. Administrația Prezidențială nu a comunicat costurile zborurilor din timpul vizitelor Președintelui.
Informații importante, privind costurile ultimelor zboruri efectuate de Klaus Iohannis, au fost secretizate de Administrația Prezidențială. În trecut, aceleași informații erau făcute publice, așa cum era normal. Staff-ul de comunicare al Președinției oferea datele și costurile exacte ale zborurilor pe care șeful statului le-a avut la începutul mandatului său. Acum, nu s-a mai întâmplat asta.
„În ianuarie 2015, în prima lună la Cotroceni a actualului președinte, ceream Administrației Prezidențiale să facă o clarificare: cum va proceda cu zborurile în vizitele externe, dat fiind că România nu mai avea o aeronavă oficială, iar contractul multianual cu TAROM fusese reziliat, în 2013, de administrația Băsescu. Dornic să arate intrarea într-o nouă eră a transparenței, stafful de comunicare al Președinției nu se limita atunci să răspundă doar tehnic la această întrebare, ci plusa cu un exemplu concret: primul decont de deplasare externă din mandatul președintelui Iohannis”, arată Recorder.
Informațiile publice au devenit secrete
La câțiva ani distanță, când jurnaliștii de la Recorder au cerut informații despre zborul spre și dinspre Japonia, din martie anul acesta, staff-ul prezidențial le-a comunicat următoarele: „Contractele pentru prestarea serviciilor de executare a zborurilor speciale sunt documente clasificate, în integralitate, motiv pentru care nicio informație din cuprinsul sau asociată acestora nu poate fi comunicată”. Brusc, informațiile publice au devenit secrete.
Astfel, cei de la Recorder au apelat la un test. Au revenit cu o întrebare din trecut: Cât a costat deplasarea președintelui la Bruxelles din 15-16 ianuarie 2015, primul său drum extern, și cu ce companie a zburat atunci delegația?. Nici de această dată nu au primit informații. Surprinzător este că jurnaliștii aveau deja răspunsurile, de acum opt ani. La acea vreme, informațiile nu erau secretizate, însă lucrurile pare că s-au schimbat între timp.
Klaus Iohannis zboară cu avioane de lux
Diferențele sunt uriașe. Acum opt ani, Klaus Iohannis zbura cu aeronave închiriate de la TAROM, la prețuri comparabile cu cele plătite de instituția prezidențială în mandatul lui Traian Băsescu. Acum, pentru vizitele externe sunt închiriate avioane de lux. Ultimele două zboruri, în Asia și America Latină, au fost făcute cu un Boeing 737-900ER – cu salon și dormitor –, fabricat în 2015 și operat de Global Jet Luxembourg. În zborurile obișnuite, oricât ar fi de scurte, șeful statului ajunge la destinație cu un business jet Embraer Legacy 600, arată sursa citată.
Recorder a dat în judecată Administrația Prezidențială, cerând instanței să oblige instituția să comunice datele solicitate în baza Legii 544/2001, privind liberul acces la date de interes public, după ce a refuzat să facă publice informațiile solicitate.