Arhiepiscopul Teodosie al Tomisului afirmă că utilizarea interjecției „zău” este considerată un păcat. El argumentează că cei care recurg la acest cuvânt îl „cheamă pe Dumnezeu să le fie martor în chestiuni minore”. Mai mult, el ne oferă sfaturi legate de activitatea fizică și susține că sportivii ar trebui să frecventeze sala de sport, însă consideră că, pentru cei care nu practică sport de performanță, metania este cea mai potrivită formă de exercițiu. În acest sens, el afirmă că „nu există un exercițiu fizic mai benefic decât metania”.
Arhiepiscopul Teodosie al Tomisului a făcut declarații controversate legate de sport, dar și de un păcat pe care majoritatea oamenilor nu-l cunosc și l-au făcut măcar o dată.
IPS Teodosie a fost întrebat, în cadrul emisiunii radio săptămânale la care participă, dacă folosirea cuvântului „zău” constituie un păcat și dacă această interjecție provine de la cuvântul Dumnezeu.
„Da, chiar este păcat, pentru că îl iei pe Dumnezeu martor în lucrurile mărunte”, a susținut Teodosie, conform News.ro.
Conform dicționarelor, „zău” este o interjecție folosită pentru a accentua o afirmație sau o negare, având sensul de „pe cuvântul meu”, „jur că”, „cu adevărat” sau „fără îndoială”. Lingviștii explică faptul că acest termen derivă din latinescul „deus”.
Arhiepiscopul Teodosie al Tomisului îndeamnă toți credincioșii care nu sunt adepții sportului de performanță să facă mătănii, susținând că acesta este un sport religios, care pune în mișcare toți mușchii trupului.
Întrebat de un enoriaș, dacă este bine pentru sănătate să mergem la sala de sport, având în vedere ca acolo sunt energii negative, Arhiepiscopul Teodosie al Tomisului a răspuns:
„Nu de aceea nu este bine, că sunt energii negative. Peste tot sunt demoni, în jurul nostru. Zicem energii negative. Sigur, este bine să meargă sportivii la sala de sport, că şi-au ales această cale şi e binecuvântată. Dar noi avem sportul nostru religios, metania. Nu există exerciţiu fizic mai binefăcător şi mai complet pentru ca să pună în mişcare toţi muşchii trupului precum metania, dacă e făcută corect”, a răspuns Teodosie.
Conform dexologia.ro, metania reprezintă un act de închinare, de obicei efectuat în fața icoanelor. Există două tipuri de metanii: mici și mari. În cazul metaniilor mici, credinciosul se apleacă până atinge pământul cu mâna dreaptă, apoi se ridică și își face semnul Crucii. Metania mare, specifică perioadelor de post, presupune îngenuncherea, atingerea pământului cu fruntea, sprijinindu-se cu brațele, urmată de ridicarea însoțită de semnul Crucii. Acest gest exprimă o smerenie profundă. În timpul metaniei, se rostesc cuvintele „Dumnezeule, curățește-mă pe mine, păcătosul”, simbolizând căderea în păcat și ridicarea din el cu ajutorul lui Dumnezeu.
CITEȘTE ȘI: Peste 20.000 de credincioși l-au sărbătorit pe Sfântul Ierarh Nifon la Târgoviște. VIDEO