Ţiţeiul rusesc ajunge în Europa pe trei rute principale: Marea Baltică, Marea Neagră şi conducta Drujba, adică „Prietenia” – un sistem de conducte de petrol şi gaze de 5.000 de kilometri. Prin magistrala uriaşă petrolul ajunge la rafinăriile din Germania, Polonia, Slovacia, Cehia şi Ungaria. Embargoul decis ieri se referă doar la petrolul transportat pe mare şi pe calea ferată. Conducta Drujba rămâne, deocamdată, deschisă.
O excepţie pentru Ungaria, care a făcut opoziţie categorică. Timp să caute alte surse au primit Bulgaria, Slovacia şi Cehia.”Energia este o chestiune serioasă. Nu este un joc de copii. Trebuie să schimbăm abordarea. Mai întâi soluţii, apoi, sancţiuni”, a spus Viktor Orban, premierul Ungariei.
Olanda şi Italia sunt principalele ţări care importă petrol rusesc pe cale maritimă. Ele ar urma să fie cele mai afectate. Şi România este clientul Moscovei. Aproximativ 20% din consumul de petrol vine din Rusia, iar livrările se fac exclusiv cu vaporul, prin Marea Neagră. Embargoul decis la Bruxelles se va vedea, inevitabil, şi la pompă.
Cu cât se vor scumpi carburanții la pompă
O creştere a preţului carburaţilor va fi cu aproximativ 50 de bani pe litru, într-o singură lună. Un litru de motorină se vinde acum cu 8 lei şi 80 de bani, iar unul de benzină cu peste 8 lei şi 20 de bani. De la începtul anului, preţul motorinei a crescut cu 45%, iar cel al benzinei, cu 35%.
VEZI ȘI: CÂT COSTĂ UN LITRU DE MOTORINĂ ȘI BENZINĂ ÎN ROMÂNIA? BENZINA SE APROPIE DE 10 LEI/LITRU