Prima escadrilă de avioane militare F-16 din România există lângă Feteşti, judeţul Ialomiţa, la Baza 86 Aeriană „Locotenent Gheorghe Mociorniţă”. Comandorul Cătălin Micloş este cel mai experimentat pilot militar din ţara noastră şi are rolul de a-i învăţa pe tinerii lupi ai aerului cum să strunească celebra aeronavă de război concepută de americani. CANCAN.RO, SITE-UL NR. 1 DIN ROMÂNIA, vă prezintă, în exclusivitate, povestea celui mai tare instructor de F-16 din ţară. (VEZI ŞI: Viaţa lor pare desprinsă din filmele de acţiune. Ei sunt "vânătorii" de bombe)
Aliniate ca la expoziţie, cele 12 avioane F-16 din dotarea Forţelor Aeriene Române aşteaptă lângă hangarul Bazei 86 Aeriene „Locotenent Gheorghe Mociorniţă” să zboare în înaltul cerului. Este Ziua Porţilor Deschise, iar piloţii de la manşa acestor aeronave participă la un miting aviatic. Sute de oameni aşteaptă cu sufletul la gură să vadă titratele avioane de război, pe care Ministerul Apărării Naţionale le-a achiziţionat din Portugalia.
La început au fost şase, apoi nouă, iar acum sunt 12. Ultimele trei au fost aduse la baza de lângă Feteşti în urmă cu aproximativ o lună. Echipaţi până-n dinţi, şase piloţi îşi urmează superiorul către pista de decolare. Este comandorul Cătălin Micloş, cel mai experimentat pilot militar din România, devenit între timp comandantul primei escadrile de avioane F-16 din ţara noastră. (CITEŞTE ŞI: Au lăsat baletul pentru un sport al băieţilor. Am intrat în vestiarul fotbalistelor! ”Nu mi-am imaginat niciodată că…”)
Rolul său este de a-i pregăti pe viitorii piloţi care se vor afla la manşa acestui tip de aeronave de luptă. Şi, chiar dacă-l onorează, această misiune se dovedeşte a fi cea mai dificilă dintre toate.
„În momentul de faţă lucrăm cu trei piloţi. Selecţia lor este foarte riguroasă. Contează stăpânirea de sine, pregătirea psihologică, pregătirea fizică. Sunt multe aspecte pe care le luăm în calcul în momentul în care decidem cine va pilota acest avion. Aceasta este prima escadrilă de avioane F-16 şi trebuie spus faptul că România mai are nevoie de încă una. Cursurile sunt stabilite în baza colaborării pe care România o are cu NATO. Practic, orice pilot român face aceleaşi cursuri pe care le face orice pilot din state membre ale NATO”, spune comandorul Cătălin Micloş, pentru CANCAN.RO, SITE-UL NR. 1 DIN ROMÂNIA.
Comandorul Cătălin Micloş şi-a început cariera de pilot militar la Baza Aeriană Boboc din judeţul Buzău, unde, ani buni, a pilotat bătrânele MiG-uri 21 Lancer. Peste 1.000 de ore a petrecut la manşa veteranului avion de vânătoare, care acum se pregăteşte să iasă la pensie. Tot de la manşa acestui aparat de zbor a văzut moartea cu ochii. Se întâmpla în martie 2002, în timpul unui antrenament. Deasupra comunei Sănduleşti, localitate aflată la câţiva kilometri de Turda, MiG-ul în care se afla nu a mai răspuns la comenzi şi a fost nevoit să se catapulteze. Militarul îşi aminteşte că a efectuat această manevră pentru a proteja satul şi o benzinărie. (NU RATA, AICI: VIDEO EXCLUSIV. Plăteşte şi 30 de mii de euro pentru a personaliza un ”monstru”. El este regele tirurilor! Are cele mai frumoase camioane din România)
Pentru eroismul de care a dat dovadă, catapultându-se doar în ultima clipă, după ce a evitat orice zonă populată şi a decuplat pilotul automat, Cătălin Micloş a fost avansat, la vremea respectivă, chiar pe patul de spital, de către ministrul Apărării. A suferit atunci o dublă fractură la coloană, dar asta nu l-a ţinut prea mult timp departe de manşă.
În 2014, a fost selectat să facă parte din prima echipă de piloţi militari români, trimişi în Portugalia să înveţe să strunească un alt tip de avion de luptă, mai performant şi mai avansat ca tehnică: F-16 Fighting Flacon.
Cătălin Micloş şi-a luat la revedere de la familie pentru doi ani şi jumătate, dar la întoarcerea acasă a devenit cel mai experimentat pilot militar din România. Drumul spre succes n-a fost deloc uşor. „Eu practic am făcut parte din prima serie de piloţi români trimişi la antrenamente. Programul era destul de riguros. Am învăţat să folosim aparatele de zbor ca şi cum am fi participat la misiuni adevărate. Programul începe de regulă la ora 07.00 şi se încheia, de cele mai multe ori, târziu în noapte. Stăteam minimum opt ore pe zi pentru a înţelege cum funcţionează aceste avioane”, mai spune comandorul Cătălin Micloş. (CITEŞTE ŞI: În urmă cu 32 de ani, l-a declarat mort la naştere, iar azi… E uluitor ce s-a întâmplat cu un copil abandonat de mamă în maternitate)
Descrise de experimentatul pilot militar, avioanele F-16 reprezintă, în momentul de faţă, vârful de lance al aviaţiei de luptă din România. Se deosebesc puţin spre deloc faţă de MiG-urile 21 Lancer în ceea ce priveşte viteza cu care pot să zboare sau altitudinea pe care pot să o atingă, însă ceea ce contează sunt echipamentele tehnice cu care sunt dotate aceste avioane, pentru care România a plătit Portugaliei 600 de milioane de dolari.
„Din punct de vedere tehnic vorbim despre nişte avioane net superioare. Au o altă configuraţie, ştiu să facă mult mai multe lucruri decât un MiG 21 Lancer. Răspund mult mai bine la comenzi şi sunt mult mai facile. Aceste aspecte sunt cele care contează, mai puţin viteza pe care o ating sau altitudinea la care pot să zboare. Este un plus de valoare pentru România şi, pe lângă această escadrilă de avioane, mai avem cu siguranţă nevoie de încă una” a mai spus experimentatul pilot militar. (VEZI ŞI: Un consultant financiar dă ponturi. Îi învaţă pe români cum să facă bani: ”E simplu! Trebuie doar să…”)
MĂDĂLIN SOFRONIE