Hartile emotionale ale oraselor
Neobisnuit. Cu un poligraf si un sistem GPS, un britanic face portretul intim al Americii Dana Conerth Dupa ce a realizat o harta mai putin obisnuita a orasului Greenwich, englezul Christian Nold, impreuna cu 98 de voluntari, va cartografia San Francisco, timp de doua luni. Echipati cu dispozitive GPS si cu senzori, folositi de regula de testele poligraf, voluntarii vor strabate orasul si imprejurimile acestuia. La intoarcerea din vizitele lor prin diverse colturi ale metropolei, vor spune ce au simtit atunci cand poligraful a inregistrat batai puternice ale inimii sau cresteri ale presiunii sangelui. Pana acum, Nold a observat ca oamenii au raspuns senzorial intr-o mai mare masura interactiunilor sociale, decat in fata frumusetilor arhitecturale ale orasului. Asa cum explica insusi artistul, portretul intim ce va rezulta nu va fi o harta care-i va ajuta pe turistii rataciti sa gaseasca drumul care duce de la Cheiul Pescarului la Parcul Golden Gate. Hartile emotionale ofera comentarii subiective despre realitatea inconjuratoare. In plus, acestea arata daca un loc, un cartier sau o strada anume il fac pe trecator fericit sau trist. Informatiile adunate si furnizate de voluntari vor fi descarcate intr-un computer, al carui monitor va evidentia zonele cu varfuri senzoriale. In final, harta va fi ca un jurnal de calatorie tridimensional, care inregistreaza urmele vizibile ale experientei cuiva intr-un anumit loc.
De placere. Voluntarii se plimba si „asculta” vocea metropolei Ajutor. La Greenwich, turistii au deja la dispozitie hartile facute de Nold, dupa jumatate de an de studiu amanuntit Pasiune pentru unii, afacere pentru altii
Hartile emotionale ale englezului Chirstian Nold au starnit interesul oamenilor cu bani din diverse colturi ale lumii. Multi dintre acestia s-au si gandit cum sa faca din acest proiect o afacere. „Companiile ar fi in stare sa disece creierul oamenilor pentru a vedea ce este in interior”, spune Courtney Fink, directorul unei galerii de arta din San Francisco, care-l gazduieste pe artist pe toata perioada proiectului. Zilnic, Nold este asaltat de scrisori si e-mail-uri din partea reprezentantilor companiilor de telefonie mobila, a agentiilor imobiliare sau a firmelor de constructii, interesati de aplicatiile practice ale hartilor sale.