Toti cei care pleaca la drum pe timp de iarna ar trebui sa ia in calcul posibilitatea de a petrece neplanuit o noapte in masina. Vremea rea, o avarie la masina, pana de combustibil, inzapezirea sunt cateva dintre cele mai intalnite cauze ale blocajului.
Petrecerea unei nopti in propria masina nu trebuie sa fie neaparat o experienta care sa puna viata in pericol. Cei care accepta aceasta posibilitate sunt cei care se si pregatesc in avans, in timp ce oamenii care refuza ideea sunt cei care se zbat pentru viata lor pana la venirea ajutoarelor.
Primul lucru ce ar trebui facut este creearea unei truse de supravietuire, facut dupa nevoile fiecaruia, dupa anotimp si dupa locatie. In plus, si calculul eficientei hainelor trebuie gandit, iar multi se imbraca gata de sosire atunci cand calatoresc. Evident, se mai ia in calcul si pregatirea masinii pentru iarna.
Intotdeauna se pleaca la drum cu un rezervor plin de combustibil, baterii bune, cauciucuri potrivite si sistemul de incalzire verificat.
Prima regula dupa ce ati ramas blocat este de a nu intra in panica. Ramaneti la masina si folositi trusa din dotare. Masina ofera un adapost si un semnal eficient. Nu se pleaca din masina! Aici e mai cald decat afara, e mai uscat si se ofera si protectie de viscol.
Pe durata noptii toate resursele trebuie folosite cumpatat. Nu se stie cat va tine blocajul in masina. Cu toate ca interiorul ofera un adapost, frigul se instaleaza repede aici. Picioarele sunt cele care au de suferit in prima faza, urmatorul pas fiind acoperirea lor cu o patura, un sac de dormit, manusi sau caciuli.
In eventualitatea in care in masina se afla o singura persoana atunci aceasta va folosi o patura pentru a compertimenta spatiul si a incalzi un volum de aer mult mai mic. Motorul masinii nu trebuie tinut pornit pentru mult timp.
Pe langa pornitul instalatiei de aer conditionat a masinii, interiorul se mai poate incalzi si cu ajutorul unor lumanari. Trebuie tinut minte tot timpul ca la fiecare ora motorul sa fie pornit 10 minute la fiecare ora sau pentru perioade mai mici de timp la fiecare jumatate de ora. Totul numai dupe ce s-a verificat ca sistemul de evacuare nu e stricat sau opturat de catre zapada.
Ventilati interiorul masini tinand geamul putin crapat, dioxidul de carbon fiind un real pericol pentru fiecare pasager. Nu adormiti sub nicio forma cu motorul pornit deoarece intoxicarea cu gazele arse loveste fara avertisment.
Daca sunteti nevoiti sa iesiti afara din masina pe timpul viscolului atunci mai puneti o haina peste, ochelarii de protectie la ochi si legati-va cu o coarda de masina. In marea alba a viscolului vizibilitatea scade la cativa zeci de centimetri.
Mancarea trebuie consumata cu cap. Fara energie inmagazinata in organism, acesta nu ofera caldura la schimb. Si hidratarea e importanta in procesul de mentinere a temperaturii corpului. Zapada nu se poate consuma sub nicio forma din moment ce ea isi trage caldura pentru a o topi. Nici fumatul nu e recomandat din moment ce scade ritmul circulatiei sangvine la extremitati. Consumul de alcool este nerecomandat pentru ca afecteaza judecata, iar o proasta judecata scade sansele de a fi salvat.
Telefonul mobil trebuie sa fie incarcat complet, iar incarcatorul trebuie adaptat la bricheta masinii. Altfel, se pot face si improvizatii: un steag legat de antena masinii, un SOS desenat pe zapada dupa oprirea furtunii sau o oglinda indreptata spre soare pentru a semnaliza locatia.
Iata mai jos si lista cu obiectele ce trebuie sa faca parte din trusa de iarna:
– telefon cu incarcator
– sticla de apa
– trei mese deshidratate
– alta hrana plina de carbohidrati
– hartie igienica
– servetele
– trusa de scule
– fumigene
– funie
– lopata
– patura sau sac de dormit
– lanterne
– chibrituri
– trusa de prim ajutor
– cutit
– haine in plus
– un radio portabil cu baterii
– lumanari pentru urgenta
– manusi
– banda adeziva
Alex Mazilu