Giurgiu rămăsese singurul port de-a lungul Dunării românești care nu avea în dotare un vas de agrement pentru turismul pe fluviu. Au existat, e drept, câteva tentative ale unor investitori privați din zona Gării Fluviale, dar prețurile piperate (40 de lei/persoană pentru o plimbare de aproximativ o oră) i-au făcut pe aceștia să renunțe, relativ repede, la inițiativă. Iată însă că, până la urmă, după mai bine de 20 de ani, turiștii pot redescoperi plăcerea plimbării pe Dunăre.
An după an, giurgiuvenii – dar și cei care ajungeau, dintr-un motiv sau altul, în municipiul de pe malul fluviului – au tânjit după o modalitate de recreere, alta decât „fuga” peste Podul Prieteniei, la vecinii bulgari. Care, apropo, au păstrat tradiția plimbărilor pe Dunăre cu vaporașul, contra unor sume extrem de mici.
După mai mult de 20 de ani de așteptare, se pare că, dacă situația sanitară o va permite, din această vară giurgiuvenii se vor putea bucura de un alt mod de petrecere a timpului liber.
Cu aproximativ un an în urmă, Consiliul Local al Municipiului Giurgiu aproba organizarea unei licitații pentru reparații și modernizare a unei nave primite cu titlu gratuit de la Inspectoratul Teritorial al Poliției de Frontieră Giurgiu, navă ce a fost casată și, automat, scoasă din uz. Licitația a fost câștigată de o firmă constănțeană care, într-un an de zile, a finalizat modernizarea vaporașului botezat „Valahia”.
În prezența mai multor oficialități (subprefecții județului, Ciprian Alexandru și Mirel Brăgaru, președintele Consiliului Județean Giurgiu, Dumitru Beianu, primarul Adrian Anghelescu și fostul primar Nicolae Barbu, cel în al cărui mandat a debutat proiectul), vaporașul de croazieră Valahia a fost lansat, vineri, 2 aprilie, la apă.
„Proiectul este inițiat cu câțiva ani în urmă, iar valoarea totală a investiției este de aproximativ două milioane de lei, finanțat prin Programul Operațional Pescuit și Amenajări Maritime (POPAM) 2014 – 2020, implementarea fiind programată pentru luna iunie. Garanția navei este de 5 ani și suntem extrem de nerăbdători să demarăm plimbările pe Dunăre, ca și cetățenii acestui oraș”, au declarat, la inaugurare, membrii echipei de proiect giurgiuvene.
„Mă bucur că această navă va crea plusvaloare și îi va încânta nu numai pe giurgiuveni, dar și pe turiștii din întreaga țară, după așteptarea aceasta lungă”, a spus Adrian Anghelescu, primarul municipiului Giurgiu.
„Este un punct de plecare pentru turismul de la Giurgiu și repunerea Giurgiului pe harta turismului național și european. În 2014, când am început scrierea strategiei, am identificat această nevoie, Giurgiu fiind, practic, singurul oraș port la Dunăre care nu avea o navă de transport pasageri, de agrement. (VEZI ȘI: EL E „REGELE MAGNEȚILOR DE FRIGIDER”. „POATE DE LA POLUL NORD SAU POLUL SUD SĂ ÎMI LIPSEASCĂ”)
Atunci am gândit că este necesar, pentru a atrage turiști, să avem un asemenea vaporaș, și iată că, după acest timp, vom putea spune că și Giurgiu are acest tip de agrement. Acum, doar situația sanitară mai trebuie să ne dea voie ca, din vară, să începem, efectiv, plimbările cu vaporașul pe Dunăre” , a precizat Nicolae Barbu, fost primar al municipiului Giurgiu.
Numele: VALAHIA
Lungime: 15,33 m
Lățime: 4,3 m
Deplasament maxim (încărcare maximă): 15 tone
Două motoare InBoard, 125KW putere fiecare motor, certificate Stagiu 5
Capacitate: 28 de locuri – pasageri
Viteza maximă: 25 km/h
Viteza de croazieră: 17 – 20 km/h, în funcție de încărcare și viteza curenților de pe Dunăre
Consum: 50 l combustibil (motorină) la o cursă de o oră, cu viteza de croazieră
Costul unui bilet: 15 – 17 lei/persoană (NU RATA: COLORATA, MÂINE-I GATA! ELICOPTERUL DE LA MARE E ULTIMA ATRACȚIE PENTRU TURIȘTII DE LA MAMAIA)
Traseul: fluviul Dunărea, cu marcarea celor mai importante puncte: Gara Fluvială, Podul Prieteniei, Grindul Mocanu/Mocănașu
Cine deţine informaţii despre acest subiect este rugat să ne scrie la [email protected], să ne sune la 0741 CANCAN (226.226) sau să ne scrie direct pe WhatsApp.