Expertiza manarita sau greseala de calcul?! Soferul care l-a omorat pe socrul mafiotului “Gabonu” circula cu numai 26 km/ora!
Dupa tragedia de acum aprope un an, familia a primit o noua lovitura, de data aceasta din partea anchetatorilor.
O expertiza fantasmagorica depusa la dosarul accidentului de circulatie arata ca victima, pietonul lovit de soferul beat, este vinovata pentru producerea accidentului de circulatie, iar soferul a carui masina a darmat un stalp de electricitate din beton, a rupt un gard de piatra si a crapat zidul unei case, din forta impactului, gonea cu fulminanta viteza de …..26 de kilometri la ora!
Accidentul s-a produs in seara zilei de 24 decembrie 2013, in comuna Vidra, judetul Ilfov, chiar in momentele de sarbatoare, cand “Gabonul” Adrian Tuli se afla in vizita la socrii sai.
“A plecat pana la magazin, la 500 de metri de casa, sa ne ia tigari si atunci s-a intamplat nenorocirea”, spunea atunci Adrian Tuli. Victima, Neculai Campanu, a fost acrosata cu partea dreapta fata a botului masinii, s-a lovit cu capul de parbriz si a fost proiectata pe asfalt cativa metri mai incolo. In urma impactului a avut picioarele si o mana rupta, capul spart si trei coaste rupte, decedand la scurt timp.
Combinatia fatala: soferul si victima consumasera alcool
Anchetatorii au retinut ca soferul, Marian Stoica, a consumat alcool, stabilindu-se o alcoolemie de 0.95 la mie, in timp ce victima, socrul lui “Gabonu”, acrosata chiar in mijlocul drumului, avea o alcoolemie de 2,60 la mie. Accidentul s-a produs in conditii de ceata densa, intr-o zona putin luminata, asfaltul fiind acoperit cu mazga care reducea drastic aderenta cauciucurilor masinii.
Expertiza realizata de expertul tehnic judiciar auton Cristian Branzan a efectuat toate testele, calculele si masuratorile prevazute de literatura de specialitate, ajungand la concluzia incredibila, ca mortul e de vina. “Argumentul” suprem folosit de expert este viteza incredibila de 26 de kilometri la ora, suspect de mica chiar si pentru o persoana fara cunostinte de specialitate. Viteza de deplasare stabilita de expert este “cheia” intregii afaceri judiciare, care il poate face pe soferul care bause sa scape basma curata! Si victima consumase alcool, si traversase prin loc nepermis, dar asta nu inseamna ca soferul este curat ca lacrima!
Expert: suspectul nu putea evita accidentul, nici daca era treaz!
“Starea de pericol a fost creata de pietonul Campanu Neculai, care a patruns prin loc nepermis pe carosabil, fara sa se asigure corespunzator ca poate traversa in conditii de siguranta. Alcoolemia victimei, de 2,60 de grame la mie, a fost un factor determinant in producerea starii de pericol prin reducerea drastica a discernamantului pietonului, raportat la prezenta pe carosabil, fara sa se asigure, expunandu-se la pericole(…) Suspectul, numitul Stoica Marian, nu a avut posibilitati concrete de evitare a impactului, inclusiv in cazul in care nu ar fi consumat alcool, tinand cont de conditiile de vizibilitate reduse de la momentul producerii accidentului.Viteza de evitare a accidentului prin franare la intensitate maxima pentru autoturismul Ford Mondeo a fost de circa 26 de kilometri la ora ” concluzioneaza expertul Cristian Branzan. Numai ca pana si soferul a recunoscut, in declaratia sa, ca nu a avut timpul necesar sa franeze, ci doar a tras de volan dreapta, lovind pietonul cu partea dreapta a botului masinii!
Valoarea reala, determinata de un expert independent:maxim 70 de kilometri la ora!
“Cancan.ro” a contactat un expert deosebit de apreciat in Cluj, care a explicat mai multe “erori materiale” din expertiza intocmita de Cristian Branzan. Specialistul clujean a calculat viteza de deplasare a autoturismului undeva intre 66 si 70 de kilometri la ora, fapt care schimba total datele problemei, stiind faptul ca legea rutiera obliga soferii sa circule sub 30 de kilometri la ora in localitati, in conditii de vizibilitate redusa.
Potrivit expertului tehnic judiciar auto Ovidiu Bogdan Varga, in calcului vitezei efectuat, colegul sau bucurestean a folosit un coeficient care a redus drastic rezultatul, si implicit viteza de depolasare. “Este vorba de coeficientul de aderenta, notat cu f, care este folosit in mod uzual in acest calcul. Acesta este de 0,7 pentru un drum normal, uscat, si scade la 0,4, 0,5 pentru un drum foarte ud. Pe zapada este 0,1, 0,5, putand sa ajunga chiar la 0,25 pe gheata. Nu le-am inventat eu, sunt prevazute in mod clar in literatura de specialitate. In aceasta expertiza, expertul a folosit practic cea mai mica valoare intalnita de mine vreodata, si anume valoare de 0,018. Aceasta valoare poate fi aplicata unei situatii de genul drifturilor de pe un lac inghetat oglinda, unde aderenta pneurilor este aproape zero” a declarat, uluit,expertul clujean.
“Confuzia” a micsorat viteza
Mai mult, in calculul matematic mai exista o neconcordanta, legata tot de coeficient. “Este o confuzie, nu ma pot pronunta daca este voita sau nu, intre coeficientul de aderenta si coeficientul de rezistenta, notat fr. Intradevar, valoarea de 0,018 a coeficientului este corecta, dar apartine coefiecientului de rezistenta, nu celui de aderenta. Coeficientul de rezistenta fr nu avea ce sa caute in calculul din aceasta situatie” a mai explicat expertul contactat de cancan.ro. In opinia acestuia, valoarea corecta a coeficientului de aderenta care trebuia folosit in calcul este de 0,5, iar viteza rezultanta este de 67 de kilometri la ora!
Viteza dintr-un calcul alternativ este de 50,4 kilometri la ora
Expertul clujean, Bogdan Varga, care este si Sef Lucrari la Departamentul de Autovehicule Rutiere si Transporturi, Facultatea de Mecanica, Universitatea Tehnica din Cluj – a efectuat, pentru cancan.ro un calcul alternativ de determinare a vitezei, pornind de la lucrarea lui Radu Gaiginschi, Expertiza Tehnica a Accidentelor Rutiere:
Pagina 199- Determinarea vitezei de impact la o coliziune fontala cu un obstacol rigid, fix
Valorile indicate pentru coeficienti sunt indicate in tabelul 3.10 pagina 197
-ω= √ C/M;
-ξ=0,342 cu un coeficient C=2516 [kN/m]- valori determinate experimental pentru autovehicul Ford cu masa de similara;
-M=masa autovehiculului implicat in accident 1410 [kg];
-ω=√ 2590*103/1410
-ω=42,24 rad/s;
-Viteza autovehiculului= 0,342*42,24=14,44m/s
-Viteza autovehiculului inainte de impact =50,4 km/h
CITESTE SI:Tragedie in familia mafiotului Gabonu! In loc sa petreaca de Craciun, si-a inmormantat socrul!
(M.N.)