EXCLUSIV. TAROM își bate constant joc de pasageri! Ce s-a întâmplat ieri, pe aeroportul Otopeni. Atenție, pasageri, există legea EC261!
Un avion al companiei TAROM ar fi trebuit să decoleze, miercuri dimineață, la ora 10:15, de pe aeroportul Otopeni cu destinația Roma. Doar că acest lucru nu s-a întâmplat, spre disperarea a aproximativ 100 de pasageri. Aeronava s-a ridicat de la sol abia la ora 15:33!
UPDATE, 20 septembrie, ora 14:27 / TAROM se confruntă, în clipa de față, cu probleme majore, iar cel mai mult au de suferit pasagerii. Miercuri, 19 septembrie, nu doar avionul care trebuia să efectueze cursa București – Roma a decolat cu întârziere. CANCAN.RO, site-ul nr. 1 din România, a aflat că o altă aeronavă, de data aceasta pe ruta București – Bruxelles a decolat cu mai bine de cinci ore de întârziere! Avionul ar fi trebuit să părăsească solul la ora 17:20, însă a făcut-o abia la 22:30! Din nou, alți aproximativ 100 de pasageri au ajuns bătaia de joc a companiei TAROM.
În plus, conform unor surse autorizate, alte trei avioane ale companiei TAROM au avut probleme de ordin tehnic! Pasagerul trebuie, totuși, să știe că există legea EC261, conform căreia dacă zborul are întârziere sau este anulat, ai dreptul la compensații sau la restituirea contravalorii biletului, așa că este important să-ți cunoști drepturile și să ți le ceri, mai ales dacă stai la mâna celor de la TAROM, care întâmpina probleme zilnice privind transportul pasagerilor.
Ce spune legea EC261
Daca zbori cu o companie aeriana din UE sau cu orice alta companie aeriana care zboara dintr-un aeroport din UE, atunci esti protejat de o lege din 2004, care are efecte la nivel european (Regulation 261/2004 EC). Daca ti se pare prea tehnic continutul legii, gasesti aici, in detaliu, drepturile pe care le ai ca pasager al unei companii aeriene dintr-o tara UE.
Pe scurt, acest document stipuleaza faptul ca o companie aeriana de la care ai cumparat un bilet de avion este obligata sa iti ofere asistenta daca zborul tau are o intarziere mai mare de doua ore. Daca zborul tau se face de pe un aeroport care nu se afla in UE, sau de catre o companie aeriana care e dintr-o tara non UE si catre destinatii in afara Uniunii Europene, atunci compania aeriana nu are aceleasi obligatii fata de pasagerii sai. Ce poti sa faci este sa citesti termenii si conditiile companiei aeriene de la care cumperi biletul, ca sa vezi ce drepturi ai si, mai ales, care sunt compensatiile la care ai dreptul in cazul in care zborul are intarziere sau este anulat. Daca odata cu intarzierea sau anularea zborului mai pierzi bani si pe rezervarea la hotel sau pe transportul de la aeroport la hotel, o solutie este sa dai in judecata compania aeriana pentru a-ti recupera suma respectiva sau sa ai o asigurare de calatorie care acopera aceste incidente.
Anularea zborului
Daca un zbor este anulat, compania aeriana trebuie sa iti ofere optiunea de a fi rerutat pe zborul urmator sau la o data pe care ati agreat-o impreuna sau de a-ti restitui contravaloarea biletului. In plus, trebuie sa iti asigure o masa si posibilitatea de a da telefoane. Daca rerutarea se face in ziua urmatoare sau mai tarziu, ai dreptul la cazare in perioada dintre zboruri. In plus, ai dreptul la despagubiri banesti, cu exceptia cazurilor in care:
Ti s-a comunicat anularea zborului cu cel putin 2 saptamani in avans
Ti s-a comunicat anularea zborului cu intre una si doua saptamani inainte si rerutarea te va duce la destinatie cu nu mai mult de 4 ore intarziere fata de zborul pe care l-ai avut initial
Rerutarea te va duce la destinatie cu mai putin de doua ore intarziere fata de zborul initial
Trebuie sa fii foarte atent, insa, pentru ca majoritatea companiilor aeriene au o clauza care spune ca nu ofera compensatii daca acea companie aeriana poate dovedi ca anularea este cauzata de circumstante extraordinare care nu au putut fi evitate, chiar daca au luat masuri rezonabile. Partea interesanta e ca aceste circumstante extraordinare pot fi de la fenomene naturale pana la lovituri de stat, atentate, probleme de securitate. Acesta este motivul pentru care trebuie sa citesti cu atentie termenii si conditiile inainte de a achizitiona un bilet de avion, pentru ca asa vei vedea exact definitia circumstantelor exceptionale in cazul companiei aeriene cu care vei zbura. Totusi, in niciun caz, problemele tehnice ale aeronavei sau ale sistemelor din aeroport nu se considera circumstante extraordinare.
Compensatii in cazul anularii zborului
Ai dreptul la despagubiri financiare, daca nu au fost indeplinite conditiile pe care ti le-am spus mai sus. Sumele la care ai dreptul sunt:
250 de euro pentru zboruri care nu depasesc 1500 de km (zbor scurt)
400 de euro pentru toate zborurile mai lungi de 1500 de km din interiorul UE, dar si pentru toate zborurile pe o distanta cuprinsa intre 1500 de km si 3500 de km (zbor mediu)
600 de euro pentru toate zborurile care depăsesc 3.500 de km (zbor lung)
In cazul zborurilor cu escala, distanta se masoara pana la destinatia finala. Compensatiile financiare se pot reduce cu 50%, daca ti s-a oferit de catre compania aeriana varinta rerutarii si in aceast caz ajungi la destinatie cu nu mai mult de doua ore intarziere fata de zborul initial in cazul zborurilor scurte, cu 3 in cazul celor medii si cu 4 in cazul celor lungi. Compensatia trebuie sa iti fie platita cash sau prin transfer bancar si doar daca esti de acord iti poate fi platita cu vouchere sau alte servicii.
Returnarea banilor in cazul unui zbor anulat
Returnarea banilor in cazul in care ai acest drept se face in cel mult 7 zile de la data la care ar fi trebuit sa aiba loc calatoria si iti va fi rambursata suma pe care ai dat-o pe bilet cand l-ai cumparat sau pe portiunea de calatorie pe care nu ai mai apucat sa o faci. Acest lucru este valabil in cazul in care ai fost anuntat de anularea zborului cu cel putin doua saptamani inainte.
Asistenta in cazul in care zborul are intarziere
Pentru a avea dreptul la mancare, bauturi, apeluri telefonice si acces la email, trebuie sa fie indeplinite urmatoarele conditii:
Cel putin doua ore de intarziere pentru zborurile de pana la 1500 de km
Trei ore sau mai mult pentru toate zborurile din UE care depasesc 1500 de km
Trei ore pentru celelalte zboruri pe distante intre 1500 si 3500 de km
Mai mult de patru ore pentru orice zbor
Daca zborul s-a amanat pe ziua urmatoare, ai dreptul la o noapte de cazare.
Daca in cazurile pe care ti le-am prezentat mai sus compania aeriana nu si-a indeplinit obligatiile, pastreaza toate chitantele pentru banii platiti pe masa, bauturi si, eventual, cazare si cere-le sa iti ramburseze banii. Chiar daca o companie aeriana invoca conditii exceptionale de amanare sau anulare a zborului si nu te va despagubi financiar, tot este obligata sa iti acorde asistenta, in baza articolului 9 din legea europeana despre care iti spuneam la inceput (Regulation 261/2004 EC).
Ce faci daca nu ti-au fost respectate drepturile
Daca zborul a avut intarziere sau a fost anulat si nu ti s-a acordat asistenta conform cu cele ce ti le-am spus deja, poti face o reclamatie. Intai scrie companiei aeriene un mail in care dai datele tale, numarul zborului si problema pe care ai avut-o si in care soliciti sa ti se ofere compensatii. Compania aeriana este obligata sa iti dea un raspuns in cel mult 30 de zile. Daca nu o face, poti face o reclamatie la ECC Romania (Centrul European al Consumatorilor). Pe site-ul lor gasesti pasii necesari pentru a face reclamatia.
Daca ti se pare prea complicat sa faci tu demersurile necesare pentru a-ti recupera banii de la compania aeriana, ai varianta unei firme care se ocupa cu astfel de probleme, contra unui comision, evident. Cateva dintre acestea sunt: airhelp.com, aireclaim.com, refund.me. Le-am contactat si se ocupa inclusiv de cazuri de felul acesta din Romania. Completezi un formular cu toate datele tale si ei se ocupa de toata partea de comunicare si de recuperare a drepturilor banesti de la compania aeriana.
Ce faci daca, odata ajuns la check-in, descoperi ca nu mai exista locuri in avion
Multe companii aeriene vand mai multe bilete decat sunt locuri in avion, bazandu-se pe faptul ca la fiecare zbor vor fi pasageri care nu vor aparea la imbarcare. Daca ajungi la biroul de check in si ti se spune ca nu mai exista locuri in avion, desi tu ai platit biletul, ai doua variante:
Le comunici ca nu accepti compensatii si ca trebuie sa urci in avionul respectiv si ei vor cauta un alt pasager sa renunte la locul lui
Accepti compensatiile care iti sunt oferite (de obicei o suma de bani si, eventual, o noapte de cazare, daca zborul la care ti se gaseste loc este in ziua urmatoare) si pleci cu alt zbor
––––––––––––––––––––––––––––-
UPDATE, ORA 15:33 / După aproape 5 ore și jumătate, avionul a decolat de pe aeroportul Otopeni. Pasagerii s-au îmbarcat în aeronavă cu nervii la pământ, nemulțumiți de modul în care au fost tratați de compania TAROM.
Disperați, oamenii au încercat să găsească un răspuns pe aeroport, însă, atenție, timp de șase ore, nu l-au primit. Au fost “pasați” dintr-o parte în cealaltă și nimeni nu a fost capabil să le explice motivul pentru care nu se pot îmbarca în avion și, astfel, să ajungă la Roma.
Sătuli să fie, în continuare, umiliți, pasagerii au sunat la Biroul de Reclamații al companiei TAROM. “Trebuia să decolăm la 10:15 și există, deja, o întârziere de 6 ore. Nimeni nu se anunță absolut nimic. Stăm ca proștii aici! Ce facem? De ce nu se spune nimeni nimic? Vrem o explicație”, au spus, revoltați, pasagerii.
Răspunsul primit de la operatoarea TAROM i-a lăsat, însă, cu gura căscată pe călătorii care trebuiau să fie, de mult timp, la Roma. “Noi nu primim vești pentru că suntem în oraș (n.r. București), aici avem sediul. Duceți-vă la ghișeul de la terminalul plecări de pe aeroport. Eu nu am ce informații să vă dau pentru că nu primim informații de la aeroport. Abia peste 24 de ore primim date. Duceți-vă la ghișeul din aeroport!”, a fost mesajul trimis de operatoarea TAROM pentru pasagerii încurcați, la maximum, de companie.
Un răspuns și un comportament care confirmă, încă, o dată faptul că TAROM este o companie care nu are pic de respect pentru pasageri. Pe care îi lasă să aștepte ore întregi aeroport, fără să le ofere un motiv pentru care aeronava nu a decolat, deja, spre Roma.
Iar când oamenii, disperați, au încercat să afle motivul pentru care nu au ajuns, deja, în capitala Italiei, operatoarea TAROM i-a luat peste picior și i-a sfătuit să caute un răspuns în altă parte deoarece sediul companiei este la… București!
Nu este pentru prima oară când pasagerii au probleme cu compania mai sus amintită. Pe 15 septembrie, programul mai multor pasageri a fost dat peste cap după ce aeronava TAROM, cu care urmau să zboare, a rămas la sol (TOATE DETALIILE AICI).
This browser does not support the video element.