EVALUARE NAŢIONALĂ 2017. Model de subiect la limba şi literatura română
EVALUAREA NAŢIONALĂ PENTRU ABSOLVENŢII CLASEI A VIII-A
Anul şcolar 2016 – 2017
Probă scrisă
Limba şi literatura română
BAREM DE EVALUARE ŞI DE NOTARE
Model
- Se punctează oricare alte formulări/modalităţi de rezolvare corectă a cerinţelor.
- Nu se acordă fracţiuni de punct. Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit în barem.
- Se acordă zece puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărţirea la zece a punctajului total obţinut pentru lucrare.
SUBIECTUL I (40 de puncte)
A.
- câte 2 puncte pentru notarea fiecărui sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate
(de exemplu: poruncă – ordin; a asfinţit – a apus) 2 x 2 p. = 4 puncte
- câte 2 puncte pentru explicarea modului de formare a oricărui cuvânt obţinut prin conversiune şi a oricărui cuvânt obţinut prin derivare din primul alineat al textului dat 2 x 2 p. = 4 puncte • câte 1 p. pentru identificarea cuvintelor: 2 x 1p. = 2 p.
• câte 1 p. pentru explicarea modului de formare a celor două cuvinte (de exemplu:
dimineaţa – adverb obţinut prin conversiune din substantiv; ca – prepoziţie obţinută prin conversiune din adverb; strălucitor – format prin derivare cu sufixul –tor de la verbul a străluci, derivat la rândul lui cu prefixul stră– de la verbul a luci; împărăţie – format prin derivare cu sufixul –ie de la substantivul împărat): 2 x 1p. = 2 p.
Notă! Punctajul se acordă pentru răspunsul complet.
- transcrierea fiecărui diftong din cuvintele date: ǐu, ǐi 2 x 2 p. = 4 puncte 4. menţionarea rolului cratimei din secvenţa dată (de exemplu: marchează rostirea legată a două cuvinte; marchează elidarea unei vocale) 4 puncte
- câte 2 puncte pentru formularea oricăror două idei principale/secundare din textul dat
2 x 2 p. = 4 puncte
-
– precizarea motivului pentru care mireasa întârzie la nuntă (de exemplu: Mireasa întârzie la nuntă, fiindcă respectă sfatul dat de o vrăjitoare.) 3 puncte
- formularea răspunsului într-un enunţ 1 punct
B.
- câte 1 punct pentru precizarea oricăror patru trăsături ale basmului popular 4 x 1 p. = 4 puncte – câte 4 puncte pentru prezentarea detaliată a oricăror două trăsături ale basmului popular, valorificând fragmentul dat 2 x 4 p. = 8 puncte
(Punctele pentru prezentarea fiecărei trăsături a basmului se acordă astfel:
- prezentare adecvată, detaliată a trăsăturii – 4 p.
- prezentare superficială a trăsăturii/schematism – 2 p.)
- respectarea structurii specifice tipului de compunere cerut 2 puncte
- respectarea precizării privind numărul minim de cuvinte 2 puncte
SUBIECTUL al II-lea (36 de puncte)
A.
- câte 2 puncte pentru formularea corectă a fiecăruia dintre cele două enunţuri cerute (de exemplu: Ziua Mondială a Teatrului se sărbătoreşte în 27 martie.; Numele expoziţiei de fotografie din Parcul Copou este „Spectacole în imagini”.) 2 x 2 p. = 4 puncte
- câte 2 puncte pentru scrierea numelui autoarei şi a titlului articolului (Gina Popa; Record de participanţi la Festivalul „Hai la teatru!”) 2 x 2 p. = 4 puncte
-
– câte 1 punct pentru menţionarea genului fiecărui substantiv subliniat (pregătirii – feminin; imaginea – feminin) 2 x 1 p.= 2 puncte
- câte 1 punct pentru menţionarea cazului fiecărui substantiv subliniat (pregătirii – dativ; imaginea – acuzativ) 2 x 1 p.= 2 puncte
-
– câte 1 punct pentru precizarea fiecărei funcţii sintactice (toţi – atribut adjectival; cadouri – complement direct) 2 x 1 p.= 2 puncte
- câte 1 punct pentru menţionarea fiecărei părţi de vorbire (toţi – adjectiv pronominal nehotărât; cadouri – substantiv comun) 2 x 1 p.= 2 puncte
Notă! Punctajul se acordă pentru răspunsul complet.
-
– câte 1 punct pentru transcrierea integrală a oricăror două propoziţii subordonate diferite (Dacă am putea estima timpul acordat pregătirii acestor scenete; l-am adăuga; pe care îl presupune pregătirea unui spectacol teatral.) 2 x 1 p. = 2 puncte
- câte 1 punct pentru precizarea felului propoziţiilor subordonate transcrise (Dacă am putea estima timpul acordat pregătirii acestor scenete – propoziţie subordonată circumstanţială condiţională; l-am adăuga – propoziţie subordonată circumstanţială condiţională; pe care îl presupune pregătirea unui spectacol teatral – propoziţie subordonată atributivă) 2 x 1 p. = 2 puncte
-
construirea unei fraze alcătuite din două propoziţii în care să existe o propoziţie subordonată predicativă, introdusă prin pronumele relativ care 4 puncte
- construirea unei fraze alcătuite din două propoziţii – 1 p.
- construirea corectă a propoziţiei subordonate indicate introduse prin pronumele relativ care – 3 p.
B.
- relatarea unei întâmplări petrecute în timpul unui spectacol: cu respectarea succesiunii logice a faptelor – 6 p.; fără respectarea succesiunii logice a faptelor – 3 p. 6 puncte
- câte 1 punct pentru precizarea fiecăruia dintre cele două elemente ale contextului spaţio-temporal
2 x 1 p. = 2 puncte
- adecvarea conţinutului la cerinţă – 2 p.; conţinut parţial adecvat – 1 p. 2 puncte
- respectarea precizării privind numărul de cuvinte 2 puncte
Notă!
14 puncte se acordă pentru redactare, astfel:
- unitatea compoziţiei: câte 1 punct pentru fiecare compunere 2 x 1 p. = 2 puncte
- coerenţa textului: câte 1 punct pentru fiecare compunere 2 x 1 p. = 2 puncte
- registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului – 2 p.; adecvarea parţială – 1 p.
|
2 puncte |
– ortografia (0 erori: 3 p.; 1 – 2 erori: 2 p.; 3 – 4 erori: 1 p.; 5 sau mai multe erori: 0 p.) |
3 puncte |
– punctuaţia (0 erori: 3 p.; 1 – 2 erori: 2 p.; 3 – 4 erori: 1 p.; 5 sau mai multe erori: 0 p.) |
3 puncte |
– aşezarea corectă a textului în pagină |
1 punct |
– lizibilitatea |
1 punct |