EVALUARE NAŢIONALĂ 2017. Model de subiect la limba şi literatura română

De: Cancan
Publicat: 30/05/2017 | 18:28

EVALUAREA NAŢIONALĂ PENTRU ABSOLVENŢII CLASEI A VIII-A

 

Anul şcolar 2016 – 2017

 

Probă scrisă

Limba şi literatura română

 

BAREM DE EVALUARE ŞI DE NOTARE 

                                                                                                                                                      Model

 

  • Se punctează oricare alte formulări/modalităţi de rezolvare corectă a cerinţelor. 
  • Nu se acordă fracţiuni de punct. Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit în barem. 
  • Se acordă zece puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărţirea la zece a punctajului total obţinut pentru lucrare.

 

SUBIECTUL I                                                                                                                 (40 de puncte)

A. 

  1. câte 2 puncte pentru notarea fiecărui sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate

(de exemplu: poruncă – ordin; a asfinţit – a apus)                                                  2 x 2 p. = 4 puncte

  1. câte 2 puncte pentru explicarea modului de formare a oricărui cuvânt obţinut prin conversiune şi a oricărui cuvânt obţinut prin derivare din primul alineat al textului dat      2 x 2 p. = 4 puncte • câte 1 p. pentru identificarea cuvintelor: 2 x 1p. = 2 p. 

• câte 1 p. pentru explicarea modului de formare a celor două cuvinte (de exemplu:

dimineaţa – adverb obţinut prin conversiune din substantiv; ca – prepoziţie obţinută prin conversiune din adverb; strălucitor – format prin derivare cu sufixul –tor de la verbul a străluci, derivat la rândul lui cu prefixul stră– de la verbul a luci; împărăţie – format prin derivare cu sufixul –ie de la substantivul împărat): 2 x 1p. = 2 p.

Notă! Punctajul se acordă pentru răspunsul complet.

  1. transcrierea fiecărui diftong din cuvintele date: ǐu, ǐi 2 x 2 p. = 4 puncte 4. menţionarea rolului cratimei din secvenţa dată (de exemplu: marchează rostirea legată a două cuvinte; marchează elidarea unei vocale) 4 puncte
  1. câte 2 puncte pentru formularea oricăror două idei principale/secundare din textul dat

                                                                                                                                 2 x 2 p. = 4 puncte

  1. – precizarea motivului pentru care mireasa întârzie la nuntă (de exemplu: Mireasa întârzie la nuntă, fiindcă respectă sfatul dat de o vrăjitoare.)  3 puncte
    • formularea răspunsului într-un enunţ       1 punct

 

B.

  • câte 1 punct pentru precizarea oricăror patru trăsături ale basmului popular 4 x 1 p. = 4 puncte  – câte 4 puncte pentru prezentarea detaliată a oricăror două trăsături ale basmului popular, valorificând fragmentul dat           2 x 4 p. = 8 puncte 

(Punctele pentru prezentarea fiecărei trăsături a basmului se acordă astfel: 

  • prezentare adecvată, detaliată a trăsăturii – 4 p. 
  • prezentare superficială a trăsăturii/schematism  – 2 p.) 
  • respectarea structurii specifice tipului de compunere cerut         2 puncte
  • respectarea precizării privind numărul minim de cuvinte             2 puncte

 

SUBIECTUL al II-lea                                                                                                      (36 de puncte)

A. 

  1. câte 2 puncte pentru formularea corectă a fiecăruia dintre cele două enunţuri cerute (de exemplu: Ziua Mondială a Teatrului se sărbătoreşte în 27 martie.; Numele expoziţiei de fotografie din Parcul Copou este „Spectacole în imagini”.)  2 x 2 p. = 4 puncte
  2. câte 2 puncte pentru scrierea numelui autoarei şi a titlului articolului (Gina Popa; Record de participanţi la Festivalul „Hai la teatru!”) 2 x 2 p. = 4 puncte
  3. – câte 1 punct pentru menţionarea genului fiecărui substantiv subliniat (pregătirii – feminin; imaginea – feminin)          2 x 1 p.= 2 puncte
    • câte 1 punct pentru menţionarea cazului fiecărui substantiv subliniat (pregătirii – dativ; imaginea – acuzativ)           2 x 1 p.= 2 puncte
  1. – câte 1 punct pentru precizarea fiecărei funcţii sintactice (toţi – atribut adjectival; cadouri – complement direct)             2 x 1 p.= 2 puncte
    • câte 1 punct pentru menţionarea fiecărei părţi de vorbire (toţi – adjectiv pronominal nehotărât; cadouri – substantiv comun)           2 x 1 p.= 2 puncte

Notă! Punctajul se acordă pentru răspunsul complet.

  1. – câte 1 punct pentru transcrierea integrală a oricăror două propoziţii subordonate diferite (Dacă am putea estima timpul acordat pregătirii acestor scenete; l-am adăuga; pe care îl presupune pregătirea unui spectacol teatral.2 x 1 p. = 2 puncte
    • câte 1 punct pentru precizarea felului propoziţiilor subordonate transcrise (Dacă am putea estima timpul acordat pregătirii acestor scenete – propoziţie subordonată circumstanţială condiţională; l-am adăuga propoziţie subordonată circumstanţială condiţională; pe care îl presupune pregătirea unui spectacol teatral – propoziţie subordonată atributivă)  2 x 1 p. = 2 puncte
  2. construirea unei fraze alcătuite din două propoziţii în care să existe o propoziţie subordonată predicativă, introdusă prin pronumele relativ care 4 puncte
    • construirea unei fraze alcătuite din două propoziţii – 1 p.
    • construirea corectă a propoziţiei subordonate indicate introduse prin pronumele relativ care – 3 p. 

B. 

  • relatarea unei întâmplări petrecute în timpul unui spectacol: cu respectarea succesiunii logice a faptelor – 6 p.; fără respectarea succesiunii logice a faptelor – 3 p.  6 puncte
  • câte 1 punct pentru precizarea fiecăruia dintre cele două elemente ale contextului spaţio-temporal

                                                                                                                                 2 x 1 p. = 2 puncte

  • adecvarea conţinutului la cerinţă – 2 p.; conţinut parţial adecvat  – 1 p.             2 puncte
  • respectarea precizării privind numărul de cuvinte             2 puncte

Notă! 

14 puncte se acordă pentru redactare, astfel:

  • unitatea compoziţiei: câte 1 punct pentru fiecare compunere      2 x 1 p. = 2 puncte
  • coerenţa textului: câte 1 punct pentru fiecare compunere            2 x 1 p. = 2 puncte 
  • registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului – 2 p.; adecvarea parţială – 1 p.

 

2 puncte

– ortografia (0 erori: 3 p.; 1 – 2 erori: 2 p.; 3 – 4 erori: 1 p.; 5 sau mai multe erori: 0 p.)

3 puncte

– punctuaţia (0 erori: 3 p.; 1 – 2 erori: 2 p.; 3 – 4 erori: 1 p.; 5 sau mai multe erori: 0 p.)

3 puncte

– aşezarea corectă a textului în pagină

1 punct

– lizibilitatea

1 punct