Ruxandra Gheorghe Negrea prezintă emisiunea – concurs Care pe care, de la TVR, dedicată exclusiv educației. Reprezentanții postului public de televiziune au numai cuvinte de laudă la adresa acestei producții, menționând că este prima emisiune despre limba română, după un format TV 100% românesc. Câți bani scoate, de fapt, TVR-ul din buzunarul public pentru acest show?
Emisiunea Care pe care de la TVR a venit în atenția telespectatorilor pe data de 8 mai, când a apărut prima oară pe micile ecrane. Ruxandra Gheorghe Negrea este la cârma ei, jurnalista fiind angajată a televiziunii publice încă din 2001. Este un show concurs, cu o singură prezentatoare și patru concurenți, care trec pragul platoului în fiecare ediție. Pentru două sezoane ale acestei producții (44 de ediții), dedicate exclusiv limbii române, reprezentanții TVR plătesc aproape 600.000 de euro, relatează Libertatea. Aproximativ 2.000 de euro sunt bani din sponsorizări, iar restul bani publici: pentru studiouri, imagine, onorariu participanți, scenografie și stilistică, personal editorial și construcție decor.
„Conform devizului, emisiunea va costa TVR 2.341.614 lei plus TVA. Adică, aproximativ 570.000 de euro. Puţin peste 2.000 de euro reprezintă sponsorizări, în rest sunt bani publici. Pentru studiouri, imagine, onorariu participanţi, scenografie şi stilistică, personal editorial şi construcţie decor”, se arată în documentele obținute de Libertatea.
Emisiunea Care pe care este un format realizat de Marius Toader, director de creaţie şi coproprietar al companiei SC Media Factory Unit SRL. El este producător general şi pentru show-urile MasterChef România şi Imperiul Leilor, de la Pro TV. Carla Tompea, producătorul general al TVR, este cea care a avizat acest proiect.
„Un format TV de cultură generală, care evidenţiază importanţa conservării şi promovării limbii şi a patrimoniului cultural românesc, servind totodată ca instrument de educare şi îmbunătăţire a abilităţilor lingvistice ale concurenţilor şi telespectatorilor”, se arăta într-o descriere a show-ului, făcută de TVR.
Înainte ca producția să apară pe micile ecrane, Marius Toader postase un mesaj, în mediul online, în care a vorbit despre formatul emisiuniii scris de el acum 15 ani. După mai multe schimbări făcute, formatul a ajuns în producție la TVR. Doar pentru conceptul emisiunii, TVR plătește 130.000 de euro, conform sursei citate mai sus.
„Luni (8 mai 2023, n.r.) începe la TVR o emisiune concurs după un format pe care l-am scris în prima sa formă pentru Cristina Ţopescu, o mare susţinătoare a limbii române. Nu a fost să fie atunci la Prima TV. Formatul a ajuns după ceva ani în atenţia a doi dintre preşedinţii TVR, dar de fiecare dată lucrurile s-au împotmolit. Poate şi pentru că pe atunci nu aş fi cedat formatul dacă emisiunea nu era produsă de către Media Factory. Aşa că au trecut mai bine de 15 ani de la scrierea formatului până la difuzarea emisiunii… O dovadă că lucrurile se întâmplă la vremea lor, nu când şi cum vrem noi. Doar avem impresia că noi le facem şi le decidem. După 3 variante şi 4 titluri, formatul a ajuns acum în producţie la TVR”, scria Marius Toader, pe Facebook, înainte de lansarea emisiunii la TVR.
În prezent, emisiunea este în pauză de difuzare, iar pe post rulează ediții mai vechi ale acesteia. Un nou sezon urmează să înceapă din toamnă, primele episoade fiind deja filmate.